Hej

Jag har nu kommit fram till att vi skall ha en Avenbok häck!

Kul kul

Men

Nu funderar jag på att sätta upp ett typ Gunnebostängsel på en 800 mm typ för att ge häcken stadga.

Tanken är i så fall att häcken kan växa och få stöd, stängslet göms undan i häcken, och våra barn springer inte igenom häcken och ut i gatan!

Fråga - trivs häcken med ett Gunnebostängsel?

// DDD

Det går utmärkt men inte främst för att ge just avenboken stadga utan för att hålla barn & hundar utanför/innanför tomten under häckens uppväxt. Iofs tycker jag att det är en ganska dyr dubblering för en så kraftigväxande häck som avenbok men står häcken längs gata/trottoir kan det vara befogat och då kan staketet vara lägre än 800.

Häcken blir snyggast om du sätter en rejäl bambukäpp längs varje stam och binder fast med bast (basten bör knytas om minst 2 ggr/året så att den inte strangulerar stammen).

Sno de horisontella bokgrenarna i varandra; klipp av de grenar som pekar utåt och förtäta häcken på detta sätt. Låt grenar gå igenom stängslet enbart precis utanför så att du framöver är säker på att du inte av misstag klipper i stängslet. Avenbok är snyggast när den är smal ... *tycker jag* ;)

Yonna har rätt när det gäller bambupinnarna, de är jätteviktiga. Utan dem får du ingen häck utan snarare ett buskage. Strunta däremot i basten och använd ett par-tre varv eltejp istället. Det blir jättemycket jobb att hålla på med bast om du har en lång häck. Det är mycket enklare att sätta dit eltejpen och den töjer sig när avenboken växer så att det inte finns någon risk för strangulering.  Dessutom komer det mesta av tejpen lossna av sig själv efter några år och då är det bara att plocka den från marken. Jag har använt denna metod på min nu fyra år gamla avenbokshäck, (som står utmed ett Gunnebostängsel), och det har fungerat jättebra. Min häck är nu 20-30 cm bred, 180 cm hög och tät nästan överallt. Jag har fortfarande inte släppt ut den genom stängslet utan har hittills klippt innanför men nästa år ska jag börja klippa utanför.

Bambupinnarna bör vara nästan lika höga som sluthöjden på häcken för att den ska bli rak men du behöver inte ha jättelånga dyra bambupinnar som du sticker ner i marken. Sätt istället en trästolpe tex var sjätte meter och spänn en kraftig ståltråd mellan stolparna. Tejpa sedan fast nedre änden av pinnen i Avenboksplantan nere vid marken och den övre änden av pinnen i ståltråden. Tejpa sedan fast plantan så mycket som behövs för att få den rak. Om du gör på detta sätt kan du dessutom vänta ett halvår till ett år efter planteringen innan du binder upp. (Det kan kanske också vara bra att låta plantorna rota sig innan du tejpar fast pinne i dem så att det inte blir problem vid kraftig blåst.)

Jag band upp min häck efter ett år men använde tyvärr för korta pinnar som jag sedan fått skarva. Resultatet är mycket bra om än inte perfekt pga de korta pinnarna. Mycket bambupinnar och eltejp blev det till mina 200 plantor :P  Hur mycket jobb det hade blivit om jag bundit med bast vågar jag inte tänka på.

;) eltejp är utmärkt, ligger ngt i att det kan vara lättare än med bast!

Det viktigaste är att inte använda plastad ståltråd (som jag har gjort tidigare ... :-X) eftersom dessa snabbt vallas in i stammen och är hopplösa att få bort.

Hej,
Har någon en bild på häcken avenbok?

Mvh

Stoffe

Räkna med att det kommer att ta tid, ett par år minst innan häcken döljer gunnebonätet, det kommer inte se snyggt ut fram till dess!
För häckens del spelar det knappt någon roll, den har inte åsikter om detta:-)

Räkna med att det kommer att ta tid, ett par år minst innan häcken döljer gunnebonätet, det kommer inte se snyggt ut fram till dess!
Ett par år räcker definitivt inte. 4-6 år, beroende på läge, verkar rimligare om man börjat med små barrotade plantor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.