2 311 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Vem får montera elstängsel?
Sida 1 av 2
Växelspänning över 1000 volt och likspänning över 1500 volt är, per definition, högspänning och brukar inte få installeras utan högspänningsbehörighet.
På ett vanligt elstängsel, så brukar pulserna vara på c:a 6000 volt.
Finns det någon tillämplig undantagsbestämmelse rörande installation av elstängsel eller är var och varannan lantbrukare att anse som kriminell?
På ett vanligt elstängsel, så brukar pulserna vara på c:a 6000 volt.
Finns det någon tillämplig undantagsbestämmelse rörande installation av elstängsel eller är var och varannan lantbrukare att anse som kriminell?
Vem som helst får installera.
Sedan ska man följa produktens installationsanvisning.
De produkter jag använt har även varit med stickkontakt och 230V.
Ett elstängsel matar inte konstant utan ger en puls med låg strömnivå.
Är nog vanligast som stängsel för hästar där taggtråd inte får användas.
Sedan ska man följa produktens installationsanvisning.
De produkter jag använt har även varit med stickkontakt och 230V.
Ett elstängsel matar inte konstant utan ger en puls med låg strömnivå.
Är nog vanligast som stängsel för hästar där taggtråd inte får användas.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Nu vet jag inte hur ordalydelsen ser ut i regelverket. Men det måste handl även om vilken drivförmåga det är, alltså hur stark ström det kan drivas.
Hög spänning skkapar du annars genom att glida med handen utefrer vissa typer av trappräcken, eller gå över vissa typer av matta.
Hög spänning skkapar du annars genom att glida med handen utefrer vissa typer av trappräcken, eller gå över vissa typer av matta.
För att det ska vara ett elinstallationsarbete måste det finnas en starkströmsanläggning till att börja med. Så det är nog inte aktuellt här förutom möjligen själva anslutningen av produkten om det handlar om fast anslutning dvs.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Kravs-tillstand-for-elstangsel/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Kravs-tillstand-for-elstangsel/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 830 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 830 inlägg
Din definition av högspänning är korrekt, men ska inte blandas samman med starkström.3 305 skrev:
Wikipedia: Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom. I sammanhanget avser ström alltid elektrisk ström, som mäts i ampere.
Dvs trots att spänningen är hög så är behöver inte strömmen vara farligt (kort puls). På samma sätt som tidigare skrivits så är en statisk laddning som man kan uppnå genom att gå på vissa material hög spänning, och man kan få en obehaglig stöt, men inte farligt = ej starkström.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Fast i fallet med stängslet är det väl (hoppas jag) att drivförmågan inte räcker till för att driva en farlig ström. Om man skall förlita sig till att den billiga elektroniken till ett elstängsel kan skicka ut en lagom kort puls, så tror jag att tsängsel inte skulle vara så ofarliga. Men att ha en strömbegränsning är relativt enkelt också med väldigt billiga prylar.Fairlane skrev:
Att stänglet har hög spänning är bara för att kunna driva samma svaga ström oavsett om din hud är genomblöt eller snustorr. Om vi tänker oss att aggregatet driver 5 mA (jag har ingen aning om verklig siffra), så kanske det behövs 30V om du är genomblöt i ett ösregn. En varm och torr sommardag, kanske det behövs 500V för att driva samma ström igenom dig. Om stängslet bara behöver fungera under regninga dagar så hade det räckt om den nominella spänningen ligger på 50V.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 830 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 830 inlägg
Korrekt. Poängen var mer att visa att högspänning inte nödvändigtvis betyder starkström, även om det ofta finns ett samband.H hempularen skrev:Fast i fallet med stängslet är det väl (hoppas jag) att drivförmågan inte räcker till för att driva en farlig ström. Om man skall förlita sig till att den billiga elektroniken till ett elstängsel kan skicka ut en lagom kort puls, så tror jag att tsängsel inte skulle vara så ofarliga. Men att ha en strömbegränsning är relativt enkelt också med väldigt billiga prylar.
Att stänglet har hög spänning är bara för att kunna driva samma svaga ström oavsett om din hud är genomblöt eller snustorr. Om vi tänker oss att aggregatet driver 5 mA (jag har ingen aning om verklig siffra), så kanske det behövs 30V om du är genomblöt i ett ösregn. En varm och torr sommardag, kanske det behövs 500V för att driva samma ström igenom dig. Om stängslet bara behöver fungera under regninga dagar så hade det räckt om den nominella spänningen ligger på 50V.
I stängselfallet är det främst energiinnehållet i pulsen man tittar på för att sätta gränser i de normer som reglerar och givetvis pulsform och tid samt max tomgångsspänning. Finns inga direkta beröringspunkter mellan starströmsanläggningar och deras definitioner inte ens tex tid/ström använt för JFB hamnar i det häradet.
Klassiskt har man löst det på ett bra sätt genom att ladda ur en kondensator via en pulsformande trafo. Enkelt att maxbegränsa möjlig energi på så sätt och få en robust fail to safety.
Klassiskt har man löst det på ett bra sätt genom att ladda ur en kondensator via en pulsformande trafo. Enkelt att maxbegränsa möjlig energi på så sätt och få en robust fail to safety.
Mycket vanligt att folk blandar ihop dessa begrepp. vet en som sa att han kunde göra alla elinstallationer lagligt i hans hus för han höll inte på med starkström.Fairlane skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Fast även ett elstängsel kan "bli starkström". För en del år sedan när vi hade de stora veckolånga elavbrotten i norra Stockholm. Så blev det en extrem överbelastning av en av de kvarvarande högspänningsledningarna (tror det var 200 kV), så den expanderade i värmen den skapade och blev så mycket längre att den hängde ned mot ett elstängsel, det blev överslag och högspänningen slog även igenom stängselaggregatet och matade in 200 kV (eller vad det nu var för högspänning) i boningshuset som hade elcentralen där aggregatet fick sin matning.
Jag tror att det inte blev några personsskador, men det måste ha varit rätt obehagligt.
Jag tror att det inte blev några personsskador, men det måste ha varit rätt obehagligt.