12 184 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
Stänga vissa rum för att spara värme?
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Undrar om det gör någon direkt skillnad att hålla vissa rum stängda vintertid för att spara på värmen? Använder enbart luft/luftvärmepump och i ett 170 kvadrat hus på 1,5 plan. Har ett rum uppe och två nere som jag inte använder. Haft dom stänga nu sen jag satte på värmen. Men då sovrummet blir lite kallt eftersom rummen ligger under och bredvid sovrummet så funderar jag på om det gör så mycket nytta att ha stängda rum?
Någon som har mer koll?
Någon som har mer koll?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Visst gör det skillnad. De ouppvärmda rummen fungerar då som en luftfylld mellanisolering mellan de varma delarna och den kalla ytterväggen. Värmeförlusten från ett rum till yttervärlden går med temperaturskillnaden mellan yttersidan och insidan en vägg. Om dina ouppvärmda rum håller 5 grader vid 10 minusgrader yttertemp så är tempdifferensen 15 grader. Om du värmer rummen fullt ut till 20 grader så blir tempdifferensen 30 grader och du förlorar dubbelt så mycket värmeenergi genom ytterväggen till dessa rum.
Även om du måste kompensera med att värma sovrummet lite mer så bör du gå plus med att sänka tempen i dessa tre rum. Kanske inte ned till yttertemp för då flyttar du problemet till sovrumsväggen men optimum kan ligga vid halva skillnad mellan sovrumstemp och yttertemp.
Man stängde oanvända rum för vintern förr i tiden i New England i norra USA och öppnade de igen på våren. Viktigt är att täta dörrarna mot husets varma delar mot drag.
Även om du måste kompensera med att värma sovrummet lite mer så bör du gå plus med att sänka tempen i dessa tre rum. Kanske inte ned till yttertemp för då flyttar du problemet till sovrumsväggen men optimum kan ligga vid halva skillnad mellan sovrumstemp och yttertemp.
Man stängde oanvända rum för vintern förr i tiden i New England i norra USA och öppnade de igen på våren. Viktigt är att täta dörrarna mot husets varma delar mot drag.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ok, ja det låter ju vettigt efter den förklaringen ja. Dock kan jag inte motverka drag från de stänga rummen då inga trösklar finns under dörrarna som hindrar drag. Men gör detta så mycket ändå tro?
Låter ju som att det är bättre att stänga dörrarna och sätta igång elementet i sovrummet då.
Låter ju som att det är bättre att stänga dörrarna och sätta igång elementet i sovrummet då.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag har inte räknat ut hur mycket det gör med drag under dörren. Vi hade förr i tiden sådana stickade mjukisslangar lika långa som dörren var bred, och dom la man på golvet mot dörren så var 90% av draget borta. Går dörren ut mot det "avstängda" rummet kan man ha små linor på dessa saker så att man kan dra dom tillrätta efter dörrstängning.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ajajaj, inte räknat ut... 
Nä men det låter ju som bra tips får jag allt säga, alla dörrarna öppnas in i de kalla rummen. Så det ska nog gå lösa något. Sen blir de väl isolerade utåt och bara tunna enkelgips väggar mot angränsande rum, så tror inte det kommer bli jättekallt. Får testa mig fram lite, kul att se hur låg elräkning man kan lyckas få, särskilt för plånboken.
Nä men det låter ju som bra tips får jag allt säga, alla dörrarna öppnas in i de kalla rummen. Så det ska nog gå lösa något. Sen blir de väl isolerade utåt och bara tunna enkelgips väggar mot angränsande rum, så tror inte det kommer bli jättekallt. Får testa mig fram lite, kul att se hur låg elräkning man kan lyckas få, särskilt för plånboken.
Klicka här för att svara