Hej!
Nu har jag nått ett steg i husrenoveringen som inbegriper hallen. Där skall det klinkas. Frugan bestämmer.
Golvvärme har vi i hela huset och enligt råd skall golvvärmen vara avslagen 28 dagar efter klinkerssättning och fogning. Jag kan inte förlita mig på givaren då den ändå har en lägsta temp som troligtvis kommer dra igång värmen om jag inte har full koll. Min tanke är därför att ge mig på hela fördelarenheten där ställdonen sitter. Jag har för mig att det skall gå att stänga en krets helt. Jag känner vad som är tillflöde, samt vad som är retur men jag minns fasen inte vart jag skall vrida för att stänga en av kretsarna (den som går till hall, kök och tvättstuga).
Under ställdonet finns piggen som rör sig upp och ner beroende på hur motorn styr den. Skall jag bara fixera den intryckt eller finns ett enklare sätt? Har för mig att en av muttrarna skall gå att skruva ner (och räkna/skriva ner antalet varv) men hittar ingen som verkar lämplig att gå loss med skiftnyckeln på...
Tacksam för tips. Bifogar en bild på eländet.
Enligt bilden är det troligtvis den längst till vänster (överst är tillflöde, underst är retur).
Jag har en värmekamera så jag kan ganska snabbt se om värmen slagits av korrekt.
Nu har jag nått ett steg i husrenoveringen som inbegriper hallen. Där skall det klinkas. Frugan bestämmer.
Golvvärme har vi i hela huset och enligt råd skall golvvärmen vara avslagen 28 dagar efter klinkerssättning och fogning. Jag kan inte förlita mig på givaren då den ändå har en lägsta temp som troligtvis kommer dra igång värmen om jag inte har full koll. Min tanke är därför att ge mig på hela fördelarenheten där ställdonen sitter. Jag har för mig att det skall gå att stänga en krets helt. Jag känner vad som är tillflöde, samt vad som är retur men jag minns fasen inte vart jag skall vrida för att stänga en av kretsarna (den som går till hall, kök och tvättstuga).
Under ställdonet finns piggen som rör sig upp och ner beroende på hur motorn styr den. Skall jag bara fixera den intryckt eller finns ett enklare sätt? Har för mig att en av muttrarna skall gå att skruva ner (och räkna/skriva ner antalet varv) men hittar ingen som verkar lämplig att gå loss med skiftnyckeln på...
Tacksam för tips. Bifogar en bild på eländet.
Enligt bilden är det troligtvis den längst till vänster (överst är tillflöde, underst är retur).
Jag har en värmekamera så jag kan ganska snabbt se om värmen slagits av korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns inte om det finns s.k. strypare på returen , ett lock eller annat och under den en skruv
insex eller mejsel , då är det bara att vrida den i botten ( håll koll på varav )
Prova med att kortsluta eller ha avbrott på ledningen i termostaten termostaten , termodonet kan stänga eller öppna då , kan vara lite vanskligt om termodonet säger upp sig , då blir det full värme ut
Annars ta bort termodonet och mixtra dit något som håller pinnen kloss nere , annars koppla ur elen till termodonet , då öppnar den , ta bort det och lägg några mynt emellan , sätt dit igen
då trycks pinnen ner , lite svårt att få det exakt men prova går ju
Bäst med en hatt för manuell justering , kanske någon rörfirma har någon över efter montage
bara att dra i botten tvärnit på värmen blir det
insex eller mejsel , då är det bara att vrida den i botten ( håll koll på varav )
Prova med att kortsluta eller ha avbrott på ledningen i termostaten termostaten , termodonet kan stänga eller öppna då , kan vara lite vanskligt om termodonet säger upp sig , då blir det full värme ut
Annars ta bort termodonet och mixtra dit något som håller pinnen kloss nere , annars koppla ur elen till termodonet , då öppnar den , ta bort det och lägg några mynt emellan , sätt dit igen
då trycks pinnen ner , lite svårt att få det exakt men prova går ju
Bäst med en hatt för manuell justering , kanske någon rörfirma har någon över efter montage
bara att dra i botten tvärnit på värmen blir det
Bästa svaret
Ska du bara stänga av värmen provisoriskt så räcker det gott med att dra insexskruven under korrekt lock i botten på din WGF-fördelare. (Det ser ut som WGF, bilden går ju dock ej att förstora)
Se pil!
Edit
Det är nog inte WGF vid en andra titt. Men principen är samma. Skruva ner strypningen under locket i botten. Räkna antalet varv om den ej är fullt öppen.
Se pil!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit
Det är nog inte WGF vid en andra titt. Men principen är samma. Skruva ner strypningen under locket i botten. Räkna antalet varv om den ej är fullt öppen.
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
ahh...det var så det var. Jag hade röris på plats under sommaren på grund av ett kapat rör (det var inte jag, det var min multimaskin som skapade problemet vid golvläggning). I samband med detta grejade vi kring fördelaren och han visade mig då hur jag skulle trycktesta vid behov. Som du säger sitter magin under locket, det var därför jag inte hittade på det. Snyggt, tack!
Då skruvar jag bort locket på korrekt matning och drar ner insexskruven och räknar varven. Allt detta görs alltså på returen.
Jag testar! Stort tack!
Då skruvar jag bort locket på korrekt matning och drar ner insexskruven och räknar varven. Allt detta görs alltså på returen.
Jag testar! Stort tack!
nu var jag orättvis, jag experimenterade med funktionen bästa svar. Jag läste ditt och satte bästa svar på Krille. Man tycker jag borde kunna detta med forum efter att ha jobbat med IT i 20 år.
.
Tack för svar från alla!
Tack för svar från alla!
Har ingen betydelse , jagar inte några bästa svar , bara försök till bästa info ,H henlin431 skrev:
till en frågande , om jag eller annan eller tillsammans kan ge info som hjälper , värmer det inombords
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden