2 484 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
STänga av växelriktaren vid regniga dagar?
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Just nu är vädret så dåligt att skörden blir bara några få watt-timmar om dagen. Men växelriktaren fläktar som om den går för fullt.
Är det en bra ide att stänga av den under så dåliga förutsättningar för att förlänga livstiden?
Är det en bra ide att stänga av den under så dåliga förutsättningar för att förlänga livstiden?
Vi har en SolarEdge SE12.5k den får vara inkopplad ständigt. Vi stänger inte av den. Men jag vet att den har en ingångkörningsrutin och starta då fläkten. Inte för att den behöver kylas, utan det är väl någon test av fläkten. Sämsta dagarna i dec. gör den inte mer än ca 0,3 kWh på en dag.
Din växelriktare vad det nu är för något fabrikat kanske gör likadant? Har du snölager på panelerna? Pga nu i dec väldigt litet ljus, kanske den startar om flera gånger under dagen.
Din växelriktare vad det nu är för något fabrikat kanske gör likadant? Har du snölager på panelerna? Pga nu i dec väldigt litet ljus, kanske den startar om flera gånger under dagen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Jag har en SE med lite mindre effekt. Ingen snö och ingen sol. Fläkten går igång ändå. Jag kan tänka mig att den försöker leta rätt arbetspunkt och har svårt att jobba när ingen soleffekt kommer. Men jag vet inte.A Arnodt skrev:Vi har en SolarEdge SE12.5k den får vara inkopplad ständigt. Vi stänger inte av den. Men jag vet att den har en ingångkörningsrutin och starta då fläkten. Inte för att den behöver kylas, utan det är väl någon test av fläkten. Sämsta dagarna i dec. gör den inte mer än ca 0,3 kWh på en dag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden