Jag har just flyttat in i ett hus från 30-talet med kombipanna och gamla element. Dom fungerar bra, men just i sovrummet finns inget vred,, utan bara ett avslut/mutter så detta element går inte att stänga av utan brassar på. Sätter jag ner termostaten så blir det kallt i hela huset, så vad gör jag för att kunna stänga av detta element? Vi vill ha kallt i sovrummet.

• Gammalt värmelement utan reglervred, endast en avslutande mutter synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lossar på täcklocket (muttern) s
Hermine78 Hermine78 skrev:
Jag har just flyttat in i ett hus från 30-talet med kombipanna och gamla element. Dom fungerar bra, men just i sovrummet finns inget vred,, utan bara ett avslut/mutter så detta element går inte att stänga av utan brassar på. Sätter jag ner termostaten så blir det kallt i hela huset, så vad gör jag för att kunna stänga av detta element? Vi vill ha kallt i sovrummet.
Om du lossar på muttern så kommer du se en spårskruv som du skruvar medsols kommer du strypa elementet så blir det kallare.Helst ska du sätta dit en radiatorventil istället så du kan justera värmen med vred eller termostat för det är en lustig lösning som man valt och var lite försiktig när du lossar muttern mot slutet om det skulle börja rinna vatten.

Redigerat:
  • Gilla
Hermine78
  • Laddar…
V växelventil skrev:

Om du lossar på muttern så kommer du se en spårskruv som du skruvar medsols kommer du strypa elementet så blir det kallare.Helst ska du sätta dit en radiatorventil istället så du kan justera värmen med vred eller termostat för det är en lustig lösning som man valt och var lite försiktig när du lossar muttern mot slutet om det skulle börja rinna vatten.
Jag lossade muttern, men därunder fanns ingen spårskruv bara ett hål med vatten i? Det rann inte över, men som sagt ingen skruv, hur sjutton stänger man av då?
V växelventil skrev:

Jag lossade muttern, men därunder fanns ingen spårskruv bara ett hål med vatten i? Det rann inte över, men som sagt ingen skruv, hur sjutton stänger man av då?

Öppen ände av en vitmålad radiatorventil med synliga färgskrap och rörliggningar mot en tapetserad vägg.
Skapa konto

[bild]
Då har dom tagit bort justerskruven och är inget ovanligt.Men om du försöker ta bort vattnet ser du ingen skruv då?Hur ser andra ändan ut på elementet?

V växelventil skrev:
Då har dom tagit bort justerskruven och är inget ovanligt.Men om du försöker ta bort vattnet ser du ingen skruv då?Hur ser andra ändan ut på elementet?

• Närbild av ett gammalt, målat element med en synlig ventilkärna och tecken på slitage.
    Skapa konto
V växelventil skrev:
Såhär ser andra änden av elementet ut

• En närbild på änden av ett radiatorselement med en synlig ventilanslutning.
    Skapa konto
Såhär ser andra änden av elementet ut

Japp men under vattnet ser du ingen justerskruv för den kan vara pluggad men helt öppet kan det inte vara för då hade det sprutat vatten vid det här laget om ni nu inte har stängt av systemet. Men ni kan inte sänka värmen från värmekällan panna,värmepumpen eftersom när ni skruvade ner termostaterna så blev det för kallt istället.

Redigerat:
  • Gilla
Hermine78
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.