Flyttade precis in i vårt nya hus. Det verkar som att flera av elementen inte stänger av när de är på 0-läget. Jag har testat ventilpiggen på samtliga och några hade fastnat (finns lite korrosion kring piggen på några) men jag fick alla att fjädra till slut. Det verkar dock inte göra någon skillnad, elementen stänger fortfarande inte av. Kan det ändå vara ventilerna det är fel på, eller är det termostaten? I några termostaten finns en liten hemsnickrad plastbit, kan det vara att termostaten inte trycker in piggen hela vägen? Är de kompatibla? Det kluriga är dock att ventil och termostat verkar likadana på alla element och några stänger av utan problem. Hjälp?

• Närbild av en radiatorventil med synlig ventilpigg och fjäder, där det finns tecken på korrosion runt ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på uppvärmningselement, märkt med "MMT1", monterad på ett rör med lite ytlig korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borja med att sänka temperaturen vid värmekällan. Termostater behövs bara för att sänka när solen värmer rummet, typ.

Det går säkert lösa, men de flesta använder inte ventilerna alls. Man har alla helt öppna och ställer in tempraturen med pannan/pumpen. Det är bara om man vill kallställa ett visst rum eller liknande specialfall som man normalt justerar där.

Jag vill kunna stänga av elementen i rum vi inte använder, känns som slöseri med värme annars. Sedan är jag inne på att köra med några smarta termostater för att justera värmen efter behov, så då behöver detta funka.

@Demmpa Tack!! Jag testar det, är det själva piggen man skruvar på för att justera den inåt eller utåt då? Är inte helt tydligt i det dokumentet. Vilket verktyg behöver jag. Och finns det risk för läckage när man gör det?

Ja, det är själva stiftet/piggen man skruvar på, använd fingrarna eller tång/skiftnyckel på den tillplattade delen.
Nej, det ska inte kunna komma något vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.