Hej,
Pga. svag vattenstråle i duschblandaren, vilket gör att duschen inte längre orkar hålla trycket uppe, hade jag tänkt att plocka ner och rengöra filtren i blandaren ( Oras Nova ) .
Mitt problem är att jag inte vet var jag skall stänga av det inkommande vattnet. Det finns inga avstängningsvred i anslutning till badrummet och jag kan inte heller se några sådana som är utmärkta i husritningarna.
Jag är novis inom detta område, men förmodar att det måste finnas något bättre sätt än att stänga av det inkommande vattnet till hela huset ?
Jag tänker också att det kanske finns något avstängning i värmepannan ( NIBE360 ). Huset än Smålandsvilla ( Lammhult ). Toppen om ni har några tips.
Pga. svag vattenstråle i duschblandaren, vilket gör att duschen inte längre orkar hålla trycket uppe, hade jag tänkt att plocka ner och rengöra filtren i blandaren ( Oras Nova ) .
Mitt problem är att jag inte vet var jag skall stänga av det inkommande vattnet. Det finns inga avstängningsvred i anslutning till badrummet och jag kan inte heller se några sådana som är utmärkta i husritningarna.
Jag är novis inom detta område, men förmodar att det måste finnas något bättre sätt än att stänga av det inkommande vattnet till hela huset ?
Jag tänker också att det kanske finns något avstängning i värmepannan ( NIBE360 ). Huset än Smålandsvilla ( Lammhult ). Toppen om ni har några tips.
Det vet vi inte om vi inte får komma och titta hemma hos dig. Min kran sitter i badrummet under tvättmaskinen, och panelen för alla olika ledningar (övervåning, kök, VVB, badrum, tvättmaskin) sitter ovanför toaletten i samma badrum.B Bejon skrev:
Men äldre hus har sällan något sådant. vi installerade den i samband med badrumsrenovering för att senare kunna renovera köket och andra badrummet utan att stänga av vattnet helt. Tack vare det saknade vi bara vatten under ca 48 timmar av hela badrumsrenoveringen.
Någon som vet hur jag ska stänga av vattnet? Har vridit på all svarta ballofix ventiler, det stängde inte av vattnet till köket tyvärr. (eller ska jag låta det spruta ett tag?)
All hjälp välkommnas
All hjälp välkommnas
Kanske bättre att föra diskussionen i en egen tråd?
https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-av-inkommande-vatten.346699/
https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-av-inkommande-vatten.346699/
De två rören till vänster med en massa avstick tillhör värmesystemet.Asseastrid skrev:
De tre rören till höger är från vänster varmvatten, varmvattencirkulation och kallvatten.
Den röda ratten på varmvattencirkulationen måste också stängas. Notera siffrorna på ratten innan stängning och öppna sedan efter åtgärd till samma inställning.
Klicka här för att svara