Tänkte köpa en Aqara Valve Control för att stänga av inkommande vatten ifall en läcka i badrum eller kök upptäckts av Aqara sensorer när jag är bortrest.
Men jag blir inte klok på hur jag stänger av vattnet i villan så jag vet inte om enheten ens skulle fungera hos mig. Kan någon hjälpa mig hur jag stänger av vattnet?
Men jag blir inte klok på hur jag stänger av vattnet i villan så jag vet inte om enheten ens skulle fungera hos mig. Kan någon hjälpa mig hur jag stänger av vattnet?
Inkommande kallvatten är den grova svarta PEM-slangen till vänster.
På båda utsidorna av vattenmatarkonsolen sitter det kulventiler, där vredet vrids 90⁰ för att öppna/stänga.
Nej, du har ingen plats för Aqara Valve Control på någon av ventilerna så som dom sitter. Det finns kulventiler som har vredet på ovansidan istället för på sidan.
På båda utsidorna av vattenmatarkonsolen sitter det kulventiler, där vredet vrids 90⁰ för att öppna/stänga.
Nej, du har ingen plats för Aqara Valve Control på någon av ventilerna så som dom sitter. Det finns kulventiler som har vredet på ovansidan istället för på sidan.
Tack, så det är de svarta som sitter längst ut på röret på respektive sida av mätaren jag ska vrida för att stänga av.
Vad är det röda vrider till för?
Vad är det röda vrider till för?
Som du har det installerat nu så behöver du komplettera med en extra ventil i så fall.J Jimpalimpa83 skrev:
Du bör montera nya kulventilen på min gula markering med handtaget utåt för att Aquara Valve Control eventuellt ska passa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt detta fördelarskåpet i huset när du köpte det?J Jimpalimpa83 skrev:
Installations-år?
För det är inte riktigt korrekt monterat tråkigt nog...
Huset jag köpte förra året var bara 1 år så blir förvånad att det inte är korrekt monterat då besiktningen gick igenom och vi pratade en hel del om fördelarskåpet vid besiktning.Krilleman skrev:
Vad är det för fel?
Oj ett år bara.J Jimpalimpa83 skrev:
Några fel som jag ser det på en sådan "ny" installation:
- Kulventilerna på vattenmätarkonsolen hade med fördel satts med vreden uppåt. (Inte i sidan)
- LK tomrörsparaplyer saknas på alla Rör-i-Rör.
- KV-fördelaren saknar upphängning helt, fördelarkonsol låg saknas. (Tror dom slaktat denna och använt till matningen ovan)
- Fyra pluggade uttag på KV i onödan. Dessutom med Vatette-muttrar (och VA plugg?).
- Pluggat "vidareutgång" på VV. Det finns "ändfördelare".
- Proppade rörgenomföringar i botten och vad är det för vita proppar som sitter i dessa?
- Det bör vara tätningspluggar istället.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Såhär kopplade jag mitt sista LK-skåp som referens.J Jimpalimpa83 skrev:
Inget onödigt stillastående vatten så långt ögat når. 👍
Ett oerhört bra tips här är ju även att vissa PEM-dimensioner är numera godkänt att koppla direkt på LK:s Press-PEX. 👍👍
Det är PEM 32 (via egen brunn) på min bild
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sidan: 1 av 8 i LK:s egna anvisning för Press-PEX:
https://www.lksystems.se/download/8...eringsanvisning_lk-presspex.pdf?1752160901552
Redigerat:
Jag har letat efter vattenmätarkonsolen, alltså vilken tillverkare det är.J Jimpalimpa83 skrev:
För jag kände inte igen varianten...
Och det verkar vara småländska EZZE (Ligger i Gnosjö) som tillverkar denna.
Ventilerna är INTE vändbara på denna enheten.
Således ett riktigt dåligt produktval av installatören!
RSK: 5208319
https://www.ezze.se/vattenmatarkopplingar/vamco-hk/5208319/
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara