Tänkte köpa en Aqara Valve Control för att stänga av inkommande vatten ifall en läcka i badrum eller kök upptäckts av Aqara sensorer när jag är bortrest.
Men jag blir inte klok på hur jag stänger av vattnet i villan så jag vet inte om enheten ens skulle fungera hos mig. Kan någon hjälpa mig hur jag stänger av vattnet?

• Vattenledningscentral med en blå vattenmätare och flera ventiler och rörkopplingar inuti ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande kallvatten är den grova svarta PEM-slangen till vänster.
På båda utsidorna av vattenmatarkonsolen sitter det kulventiler, där vredet vrids 90⁰ för att öppna/stänga.

Nej, du har ingen plats för Aqara Valve Control på någon av ventilerna så som dom sitter. Det finns kulventiler som har vredet på ovansidan istället för på sidan.

Tack, så det är de svarta som sitter längst ut på röret på respektive sida av mätaren jag ska vrida för att stänga av.
Vad är det röda vrider till för?

Krilleman
J Jimpalimpa83 skrev:
Tack, så det är de svarta som sitter längst ut på röret på respektive sida av mätaren jag ska vrida för att stänga av.
Vad är det röda vrider till för?
Dom två svarta vreden på respektive sida stänger av allt vatten i huset.

Det röda vredet stänger endast av allt varmt vatten.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Krilleman
J Jimpalimpa83 skrev:
Tänkte köpa en Aqara Valve Control för att stänga av inkommande vatten ifall en läcka i badrum eller kök upptäckts av Aqara sensorer när jag är bortrest.
Som du har det installerat nu så behöver du komplettera med en extra ventil i så fall.

Du bör montera nya kulventilen på min gula markering med handtaget utåt för att Aquara Valve Control eventuellt ska passa.

Rörinstallation med kulventiler, en del är markerad i gult för att indikera plats för ny kulventil med handtaget utåt; blå komponent syns högst upp.
Skapa konto

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Krilleman
J Jimpalimpa83 skrev:
Men jag blir inte klok på hur jag stänger av vattnet i villan så jag vet inte om enheten ens skulle fungera hos mig. Kan någon hjälpa mig hur jag stänger av vattnet?
Satt detta fördelarskåpet i huset när du köpte det?
Installations-år?

För det är inte riktigt korrekt monterat tråkigt nog...

Krilleman Krilleman skrev:
Satt detta fördelarskåpet i huset när du köpte det?
Installations-år?

För det är inte riktigt korrekt monterat tråkigt nog...
Huset jag köpte förra året var bara 1 år så blir förvånad att det inte är korrekt monterat då besiktningen gick igenom och vi pratade en hel del om fördelarskåpet vid besiktning.
Vad är det för fel?

Krilleman
J Jimpalimpa83 skrev:
Huset jag köpte förra året var bara 1 år så blir förvånad att det inte är korrekt monterat då besiktningen gick igenom och vi pratade en hel del om fördelarskåpet vid besiktning.
Vad är det för fel?
Oj ett år bara.

Några fel som jag ser det på en sådan "ny" installation:
  • Kulventilerna på vattenmätarkonsolen hade med fördel satts med vreden uppåt. (Inte i sidan)
  • LK tomrörsparaplyer saknas på alla Rör-i-Rör.
  • KV-fördelaren saknar upphängning helt, fördelarkonsol låg saknas. (Tror dom slaktat denna och använt till matningen ovan)
  • Fyra pluggade uttag på KV i onödan. Dessutom med Vatette-muttrar (och VA plugg?).
  • Pluggat "vidareutgång" på VV. Det finns "ändfördelare".
  • Proppade rörgenomföringar i botten och vad är det för vita proppar som sitter i dessa?
  • Det bör vara tätningspluggar istället.
Jag hade kopplat kallvattnet på detta sättet om jag fick bestämma:
Vatteninstallation med vattenmätarkonsol, blå vattenmätare, fördelare och olika rörkopplingar. Gröna markeringar visar installationsdetaljer.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J Jimpalimpa83 skrev:
Vad är det för fel?
Såhär kopplade jag mitt sista LK-skåp som referens.

Inget onödigt stillastående vatten så långt ögat når. 👍

Ett oerhört bra tips här är ju även att vissa PEM-dimensioner är numera godkänt att koppla direkt på LK:s Press-PEX. 👍👍

Det är PEM 32 (via egen brunn) på min bild

LK-skåp med rörkopplingar och ventiler, använd som referens för installation.
Skapa konto

Tabell som visar typgodkända LK PressPex-kopplingar för PEM-rör i dimensioner 16, 20, 25 och 32 mm, inklusive kopplingsanvisningar och färgmarkeringar.
Skapa konto

Sidan: 1 av 8 i LK:s egna anvisning för Press-PEX:
https://www.lksystems.se/download/8...eringsanvisning_lk-presspex.pdf?1752160901552

Redigerat:
Krilleman
J Jimpalimpa83 skrev:
Vad är det för fel?
Jag har letat efter vattenmätarkonsolen, alltså vilken tillverkare det är.
För jag kände inte igen varianten...

Och det verkar vara småländska EZZE (Ligger i Gnosjö) som tillverkar denna.
Ventilerna är INTE vändbara på denna enheten.

Således ett riktigt dåligt produktval av installatören!

RSK: 5208319
https://www.ezze.se/vattenmatarkopplingar/vamco-hk/5208319/
Vattenmätarkonsol från EZZE med ventiler, RSK: 5208319. Ventilerna är inte vändbara, kritiserat produktval av installatören.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.