Vi har ett badrum av modell större där vi nu ska sätta klinkers (alla andra moment är klara). Klinkers kommer sättas med Höganäs FB13 och frågan är om man måste stänga av golvvärmen (vattenburen golvvärme).

Endel säger:
att det ska stängas av och vara avstängt i 25 dagar efter plattsättning
att det kan sänkas till omgivningstemperatur och att man kan öka 5grader i veckan

Det är -30 grader ute och även om detta rum är isolerat så är jag mindre sugen på att något fryser. Höganäs tekniska support hart stängt och plattsättning börjar på måndag...

tankar kring detta? Man sätter ju plattor även på högsommaren så en temp. på 25 grader + i materialet tycker jag inte borde vara det minsta problematiskt? Och man sätter ju för Guds skull plattor i Dubai utan ac, kan det verkligen skilja så mycket mellan olika fix?

Redigerat:
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
Skälet till att man vill hålla värmen avstängd, är att det inte skall uppstå värmerörelser i första hand, och i viss mån att inte vattnet i fixet skall dunsta innan det fullt ut har hjälp till i den kemiska härdningen av fixet.

Men problemet med att ha värmen påslagen tror jag är att det kan vara svårt att hålla en någorlunda jämn temperatur medan fixet härdar. Och varierar temperaturen så blir det värmerörelser som kan få fixet att spricka/lossna innan det fått full hållfasthet.

T
Värmen måste ovillkorligen stängas av!

tank77 skrev:
Värmen måste ovillkorligen stängas av!
Det där tror jag inte är lika kategoriskt som du ger sken av... Efter lite efterforskning har Ardex onekligen fix som kan användas med golvvärmen på.. Likaså kräver webers fix bara att man tar det till omgivningstemperatur när det är vattenburen golvvärme. Av någon anledning gör man rätt stor skillnad mellan vattenburen golvvärme och elgolvvärme.

Jag köper förklaringen med värmerörelse men samtidigt inte, läste på lite om produkter för plattsättning utomhus i varma länder (varma dagar kalla nätter) och det är ju samma fix de blandar men de ska undvika solvarma plattor och att ha fixet i solljus och i den mån möjligt hindra vinddrag för att minimera uttorkning och värmerörelse men de borde alltid utsättas för mer än vad man gör i en situation med vattenburen golvvärme som inte styrs med en termostat (inga värmepulser)...

För mig känns det som en gammal sanning som lever kvar (nu pratar vi bara plattsättning inte att gjuta golv) men det är klart att jag kan ha fel.. :)

Det är väl inte så konstigt att man gör skillnad på golvvärmen. ..
Vattenburen håller ju en jämn temp medans el är av på av på och blir mycket varmare

Svag värme måste vara Ok om den är jämn. Tanken är väl att påslagen golvvärme inte ska torka ut allt i förtid så det spricker? Elvärmen är väl jämnare dvs man kan ställa en en fast effekt medan vattenvärmen kan variera med husets drift..

T
Värmen måste i alla fall stängas av innan man börjar lägga plattorna annars kan du ge dig fan på at fixet torkar fort medans man försöker kasta dit plattorna. Ha sedan golvvärmen stängd 2-3 dagar för att ge fixet en ärlig chans att härda i god ro. Sedan kan du smyga igång värmen igen..........

Har man elgolvvärme och ställer in, låt säga, 18 grader så kommer golvet att hålla 18 grader +- 0,5 grader. Det förutsätter naturligtvis att man gjort rätt och använder en golvgivare. Det kan INTE vara några som helst problem. Däremot ska man inte använda en rumsgivare till golvvärmen för då får man en en stor pendling av temperaturen på golvet.

För att sumera detta lite så ringde jag och pratade med höganäs angående golvvärmen och fick ett riktigt bra svar. För de som har samma fundering så är det bästa att ringa tillverkaren för att höra vad de säger. 5/5 stjärnor till höganäs för kompetens och kundbemötande och svaret var inte långt från vad jag trodde..

Så vad svarade de då?

Höganäs?
Det är väl till fix,fog och tätskiktstillverkaren du ska ringa och fråga...
/FÅ

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Höganäs?
Det är väl till fix,fog och tätskiktstillverkaren du ska ringa och fråga...
/FÅ
Det är väl precis det dom är? :)

Hade samma fundering och ringde en rådgivare på Kiilto. Jag har en gjuten betongplatta med vattenburen gv som har härdat i två år…han sa att det är inte fixet som är den svaga länken utan att betongplattan måste vara genomhärdaf, därav det allmänna rådet att inte ha igång gv för tidigt. Men i mitt fall kunde jag köra på och lägga klinkern utan att dra ner värmen (har 20 grader i golvet) det är som att lägga en vanlig sommardag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.