v-g skrev:
Vad ligger luften utomhus på för fuktighet?
Där satte du fingret på en svag punkt i mätningarna ;-) Jag vet faktiskt inte...Har lyckats glömma inhandla en hygrometer varje gång jag varit in till stan. Skulle ju kunnat "låna" en från grunden, men det är så bökigt att plocka ur/i dem. Iofs har jag tätat grunden, men hermetiskt tillslutet är det ju inte.

joflopp: Plasten ligger omlott som det är nu, dock är den uppvikt längs muren på vissa ställen och på andra slutar den 5 cm före. Ingen aning om varför det är så, kanske bara "blivit så" när man byggde.

svartöra: Regnvattnet leder jag nu bort med en ränna, känns som första och enklaste åtgärden. Avfuktarna ligger på 300 resp. 600 W, så om jag kör dem en månad så är ju det en i sammanhanget försumbar kostnad. Ser dem som en bra investering för framtida somrar (och de kommer få tjänstgöra i duschrummet övrig tid). Håller med om att det är lätt att "i panik" ändra allt på en gång och sen vet man inte vad som fungerade egentligen. Långsiktigt ska jag dock koppla ihop stuprören och leda ut regnvattnet i diket längs vägkanten.

Avfuktarna har nu ökat takten markant (vad det beror på vet jag inte, kanske avdunstningen ökar vid lägre rel. fukthalt) och jag får nu ut 8-9 liter per dygn (fukthalt nu runt 70%). Märkligt - ju torrare det ser ut där nere, desto mer vatten pumpar jag ut...

Tack för mycket bra synpunkter!

Mvh
Anders

Tjena Anders! Efter ditt tips har jag nu också ställt en Jula-avfuktare (kap 20) i grunden, och den verkar göra underverk. På 3 timmar har RF sjunkit från 94 till 90%.

Ett litet problem jag har noterat är att det verkar komma minst lika mycket vatten i tanken som i slangen jag anslutit...?
Jag har förvisso bara anslutit till en av "piparna", det kanske är det som är problemet.

Lycka till!

Hej!

Jag har inte anslutit slang till den (än), men det låter som att det är nåt med piparna som du säger...Märkte att min givare till fuktmätaren satt lite för nära avfuktaren (blev rena glädjemätaren), så jag har flyttat givaren långt in (avfuktaren är så hög att den bara får plats direkt under luckan). Har dessutom kompletterat med en liten kontorsfläkt för att vispa runt luften lite och det ser ut att fungera bra (har sett lösningar med kanalfläktar och slangar, men började med det enklaste jag kunde komma på). Med avfuktning på så ligger fukthalten nu på knappt 70% och det får jag nog vara nöjd med.

Dock är semestern snart slut och då måste jag fixa avloppet från avfuktarna på nåt vis ;-)

Mvh
Anders

Tyvärr sitter min mätare också förhållandevis nära, 2-3 m ifrån. Jag vet att det är mer fuktigt längst in, för där kan man se små kondensdroppar på stenarna, och jag har lite vitmögel på blindbottenbrädorna. Jag har inte lika fin grund som du, utan min är uppbyggd av stora (oregelbundna) stenblock med en stor hög av stenar i mitten. Misstänker att jag kommer bli tvungen att plasta också, men jag drar mig för det just på grund av att det är så oregelbundet där nere... :(

Jag testade att ansluta en slang till andra pipen, men det kommer inget i den. Konstigt!

Tyvärr står min avfuktare så lågt att jag inte kan dra ut slangen utanför grunden som jag hade hoppats. Tillsvidare funderar jag på att skaffa en stor dunk att leda ner slangen i. Eventuellt kan man ju fixa en pump som tömmer den när den är lagom full också.

Hur tänker du göra?

Nu när den stått i 8 timmar är RF nere på 85%, helt klart förbättring!

Dräningsrören bör, som sagts, ligga under grunden. De bör också vara, som du skriver, inbäddade i grus/sten/ellervadnurättanamnetär. Sedan är det väldigt bra att ha grus ovanför röret ända upp till mark nivå (så som du har, nästan överallt). Tanken är ju att bl.a. se till så att vatten som kommer i marken och ovanpå marken inte når huset, utan rinner ner i gruset och vidare i dräneringsröret. Inga blommor/jord intill huset (som var så vanligt förr, man vattnade grunden/källaren).

...men, vart tar det sedan vägen?
Kolla upp det! Det måste kunna rinna bort från röret också (vatten rinner neråt, inte uppåt). Vart går röret, är det öppet i slutet.

Regnvattnet skall också bort från huset/grunden. Dra inte ner det i dräneringsröret. Dra det i egna (täta) rör. Lika så här så måste det kunna rinna bort, röret måste gå någonstans där vattnet kan rinna bort.

PS. Att sätta plast på väggarna i grunden är jag lite tveksam till. Har aldrig hört om något sådant, däremot varningar för detta (främst då i källare). Det är ju det som är ett av de typiska felen som görs. Att det helt plötsligt skulle vara bra, är jag mycket tveksam till (jag tror att alla som drabbas av mögel/problem av detta inte skulle rekommendera det).

chrille112 skrev:
[..]Tyvärr står min avfuktare så lågt att jag inte kan dra ut slangen utanför grunden som jag hade hoppats. Tillsvidare funderar jag på att skaffa en stor dunk att leda ner slangen i. Eventuellt kan man ju fixa en pump som tömmer den när den är lagom full också.

Hur tänker du göra?

Nu när den stått i 8 timmar är RF nere på 85%, helt klart förbättring![..]
Jag tycker min grund ser torr ut nu (65-75% med avfuktare påslagen) och tänker stänga avfuktarna och öppna ventilerna innan jag åker från stugan efter semestern (hoppas krisen är över mao och att det inte regnar mer...). Senare i höst planerar jag gräva ner dräneringsröret djupare på den gavel där problemen finns (röret ligger vid ytan i ena hörnet). Ska även försöka leda bort regnvattnet från stuprören ut till ett dike i vägkanten.

Ska dessutom (efter att ha inhandlat en halvmask med lämpligt filter) tvätta blindbotten ren från det vita "mjölet" jag fått (med anti-mögelmedel), skulle kännas bra att få bort påväxten :)

//Anders

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.