Hej, jag har en stuga med gammaldags ståndfalsat plåttak. Förra året fick jag taket ommålat då jag tyckte att det var OK och att det borde hålla ett antal år till. Nu har det börjat läcka på ETT ställe. Det är inte öppet rakt in så klart men tillräckligt för att det har fuktat ner längs ena innerväggen. När jag tittar på svallet under plåttaket (inifrån loftet) så är det rejält fuktigt och lite vitt. Inte bra! Min fundering är om det är lönt att laga? eller rättare om det går att laga? taket är gammalt men jag skulle saga att det är bra förutom stället där det läcker….Att lägga ett nytt plåttak enligt samma modell är väldigt dyrt s tankarna går till papptak om det måste bytas...och isf tror jag även delar av svallet måste bytas...vad tror ni, är det realistiskt att laga ett plåttak? och hur görs det isf? Tar man bort platen på en bit, byter svallet under o lägger nytt eller…?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att ge råd när man inte ser det i verkligheten, men den här produkten är bra för att laga läckage och mindre hål. Den är glasfiberarmerad så det går som sagt även att laga mindre hål. Den är övermålningsbar också så man behöver inte ha gråa fläckar på taket som man stör sig på.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
börja med att lokalisera läckan ,
läckan behöver inte alls vara där vattnet kommer ut underifrån, läckan kan ligga 1-2 meter därifrån
troligt scenario är att målaren har trampat på nån av falserna och vikt ner den som i sin tur har spruckit lite grann.
bästa du kan göra är att lokalisera läckan i den mån det går själv , sen ring en plåtslagare .
har bryter upp plåten ganska snabbt och kan byta en plåt och underlag .
från det är läckan är lokaliserad , så borde det inte ta mer än en dag för 2 man att byta underlagspapp och 2-3 plåtbitar .
alternativt laga läckan själv med detta ,
https://bevego.se/kategorier/ventilation/tatningsmedel-farg/aqua-seal-snabbreparation
det använder de flesta plåtslagre
läckan behöver inte alls vara där vattnet kommer ut underifrån, läckan kan ligga 1-2 meter därifrån
troligt scenario är att målaren har trampat på nån av falserna och vikt ner den som i sin tur har spruckit lite grann.
bästa du kan göra är att lokalisera läckan i den mån det går själv , sen ring en plåtslagare .
har bryter upp plåten ganska snabbt och kan byta en plåt och underlag .
från det är läckan är lokaliserad , så borde det inte ta mer än en dag för 2 man att byta underlagspapp och 2-3 plåtbitar .
alternativt laga läckan själv med detta ,
https://bevego.se/kategorier/ventilation/tatningsmedel-farg/aqua-seal-snabbreparation
det använder de flesta plåtslagre
Nu har jag (förhoppningsvis) tätat taket med fillcoat fibres. Så fick jag tillfälle att komma upp på taket oxo. Tyvärr ser det ut som min investering I ommålning av det gamla plåttaket var ett misstag, då färgen redan börjar släppa….Det kommer nog att behöva läggas om....
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plåttak uterum - lutning, uppregling och dyl
Tak & Vind -
Felsökning tak-läckage plåttak (bilder och video)
Tak & Vind -
Pannor direkt på plåttak, utan papp och utan innertak - Fuskbygge?
Tak & Vind -
Plåttak - vad tänka på vid taknock för att bibehålla luftspalt?
Tak & Vind -
Ståndfalsat plåttak - rimlig offert
Tak & Vind