Vi planerar ett nytt kök.
Det verkar inte finnas några standardmått på induktionshällar. Betyder det att man förväntas köpa ny bänkskiva om/när hällen går sönder?
Känns inte så kul om man lagt ner mycket pengar på granitskiva.

Finns det några "framtidssäkra mått"?
Andra förslag?
 
Paul-Staffanstorp
Djupet på hål för hällar är näst intill alltid 490mm och bredden skiljer ju ibland men till en "normalhäll" är det 560mm...
 
Tack för ditt svar Paul.
Vi tänker köpa kök från IKEA.
De har fyra induktionshällar (tror jag). Tre av dem är mellan 71 och 78 cm breda. Den fjärde är 58 cm.
Får nog bli den smala (58 cm) då. Den borde passa i ett hål på 49x56 cm.
 
Om du monterar en häll som planlimmas/planmonteras gäller det att hitta en med rätt exakt samma yttermått. Kan diffa en mm eller två. Monterar du en häll ovanpå bänkytan så har du ev någon extra mm marginal.

Att i efterhand montera en häll ovanpå bänkskivan som är större än det nuvarande hålet är görbart på plats även om det blir mycket finlir med diamantskiva osv. Att planlimma en ny häll med andra mått i efterhand skulle jag säga är omöjligt på plats utan att ta tillbaka skivan till ett stenhuggeri.
 
Paul-Staffanstorp
Badkarl skrev:
Tack för ditt svar Paul.
Vi tänker köpa kök från IKEA.
De har fyra induktionshällar (tror jag). Tre av dem är mellan 71 och 78 cm breda. Den fjärde är 58 cm.
Får nog bli den smala (58 cm) då. Den borde passa i ett hål på 49x56 cm.
Helt rätt...

Normalhällen kräver ett hål på 490x560 men numera blir det allt vanligare med lite större hällar och då är det 490x760 som gäller till de som är 780mm breda.

Vilket man väljer har oftast att göra med hur mycket bänkyta man har att tillgå...
Den breda är klart bättre om man har möjlighet till detta.
 
  • Gilla
oladencoola
  • Laddar…
myrstack skrev:
Om du monterar en häll som planlimmas/planmonteras gäller det att hitta en med rätt exakt samma yttermått. Kan diffa en mm eller två. Monterar du en häll ovanpå bänkytan så har du ev någon extra mm marginal.

Att i efterhand montera en häll ovanpå bänkskivan som är större än det nuvarande hålet är görbart på plats även om det blir mycket finlir med diamantskiva osv. Att planlimma en ny häll med andra mått i efterhand skulle jag säga är omöjligt på plats utan att ta tillbaka skivan till ett stenhuggeri.
Känns som ett starkt argument mot planlimmad häll.
Tack för svaret Myrstack.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Helt rätt...

Normalhällen kräver ett hål på 490x560 men numera blir det allt vanligare med lite större hällar och då är det 490x760 som gäller till de som är 780mm breda.

Vilket man väljer har oftast att göra med hur mycket bänkyta man har att tillgå...
Den breda är klart bättre om man har möjlighet till detta.
Så om man väljer en häll som passar i ett hål på 490x760, så borde man med stor sannolikhet hitta en ny som passar om några år?

Du skriver att "den breda är klart bättre". Menar du att breda hällar generellt är bättre, eller specifikt att IKEAS breda hällar (FRAMTID HINF4T 520x710, FRAMTID HIN4S 520x780) är bättre än den smala (NUTID HIN4T 510x580)?

Ledsen att jag tjatar, men jag vill inte att det här ska bli fel...
 
Badkarl skrev:
Så om man väljer en häll som passar i ett hål på 490x760, så borde man med stor sannolikhet hitta en ny som passar om några år?

Du skriver att "den breda är klart bättre". Menar du att breda hällar generellt är bättre, eller specifikt att IKEAS breda hällar (FRAMTID HINF4T 520x710, FRAMTID HIN4S 520x780) är bättre än den smala (NUTID HIN4T 510x580)?

Ledsen att jag tjatar, men jag vill inte att det här ska bli fel...
Jag tror han menar sett till funktionen, att man får plats med mer saker på hällen.

Sen tycker jag Ikeas namn säger en del, den "lilla" heter Nutid och de stora heter "Framtid" :)
 
jarlen84 skrev:
Jag tror han menar sett till funktionen, att man får plats med mer saker på hällen.

Sen tycker jag Ikeas namn säger en del, den "lilla" heter Nutid och de stora heter "Framtid" :)
Du har säkert rätt.
...men notera att de stora heter "Framtid", inte "Framtidssäker". ;)
 
Paul-Staffanstorp
Badkarl skrev:
Så om man väljer en häll som passar i ett hål på 490x760, så borde man med stor sannolikhet hitta en ny som passar om några år?

Du skriver att "den breda är klart bättre". Menar du att breda hällar generellt är bättre, eller specifikt att IKEAS breda hällar (FRAMTID HINF4T 520x710, FRAMTID HIN4S 520x780) är bättre än den smala (NUTID HIN4T 510x580)?

Ledsen att jag tjatar, men jag vill inte att det här ska bli fel...
Som jarlen skriver... den stora har bättre plats och oftast har de större zoner också till större t.ex ovala kastruller/grytor...

Nu kan jag inte Ikeas modeller för personligen hade jag ALDRIG köpt vitvaror genom Ikea, men det är ju jag det... jag ger inte mycket för dem som vitvaruleverantör faktiskt. :blushing:
 
  • Gilla
Blizzard_NKC
  • Laddar…
Tack och bock för alla kommentarer och tips.
nu får jag fundera en kort stund och sen slå till.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.