Jag har tittat på ett antal färdiga installationer som olika elektriker har gjort i hus vi bygger och jag undrar om det finns någon standard för hur man ska använda den "lilla" nollplinten? Den är alltså till för att ansluta saker som inte ska gå via jordfelsbrytare och ofta är den tom till att börja med.
Men som synes på fotot så har elektrikern valt att ansluta den inkommande jorden till den lilla plinten och den egentliga jordplinten är inkopplat via en bygel från denna och jag undrar nu om det finns någon tanke bakom detta, t.ex att man kan ta bort bygeln när man gör en isolationsmätning? Därför att om man inte ska göra något sådant så borde det vara tryggare att ansluta den inkommande jorden direkt till den stora jordplinten för den lilla plinten kommer ju ändå att vara ansluten via bygeln men det är ändå en extra säkerhetsåtgärd om något skulle hända med bygeln?
Men som synes på fotot så har elektrikern valt att ansluta den inkommande jorden till den lilla plinten och den egentliga jordplinten är inkopplat via en bygel från denna och jag undrar nu om det finns någon tanke bakom detta, t.ex att man kan ta bort bygeln när man gör en isolationsmätning? Därför att om man inte ska göra något sådant så borde det vara tryggare att ansluta den inkommande jorden direkt till den stora jordplinten för den lilla plinten kommer ju ändå att vara ansluten via bygeln men det är ändå en extra säkerhetsåtgärd om något skulle hända med bygeln?
Jag vill ju påstå att inkommande PEN ska sitta på jordskenan, liksom nollan som går in till jordfelsbrytaren. Lilla nollplinten för eventuella grupper som inte går över jordfelsbrytaren.
Vi får se vad resten av vårt elektriska sällskap säger.🙂
Vi får se vad resten av vårt elektriska sällskap säger.🙂
Du kan helt lita på Fotografen när det gäller elfrågor han beskriver det helt rätt. Det är formellt fel och även praktiskt olyckligt att ha det som på bilden. Ytterligare ett formellt fel på samma tema är att det saknas blå tilläggsmärkning på inkommande PEN-ledaren.P phallberg skrev:Jag har tittat på ett antal färdiga installationer som olika elektriker har gjort i hus vi bygger och jag undrar om det finns någon standard för hur man ska använda den "lilla" nollplinten? Den är alltså till för att ansluta saker som inte ska gå via jordfelsbrytare och ofta är den tom till att börja med.
Enligt mig är det inte korrekt installerat, PEN ska in på PE och därifrån ansluta till jfb. Lilla N plint är till för grupper utanför jfb.P phallberg skrev:Jag har tittat på ett antal färdiga installationer som olika elektriker har gjort i hus vi bygger och jag undrar om det finns någon standard för hur man ska använda den "lilla" nollplinten? Den är alltså till för att ansluta saker som inte ska gå via jordfelsbrytare och ofta är den tom till att börja med.
Den där lilla bygeln är tyvärr riktigt dålig. Vid tillfälle be elektriker ta bort den. Den sitter bara på 3-4mm glappar/lossnar den blir det inge bra.
Om eller när lilla jordplinten används till grupper utanför JFB blir det problem att utföra isolationsprovning om N inte kan kopplas bort från PEN med den blå bygeln.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är "standardmetoden" för att fästa kortling i stålskena?
Byggmaterial & Byggteknik -
Modbus registervärden utanför standard?
El -
Dagvattenbrunn i utetrapp till källaren, hål ner i jorden, var det standard förr?
Grund & Markarbeten -
varför är just 21grader standarden?
Värme allmänt -
Varför är eldstandarden så här?
Frågor och svar om el och teknik