19 329 läst ·
102 svar
19k läst
102 svar
stämmer det verkligen...
Hehe, just läst igenom hela tråden ang denna djupborrade pump men tyvärr för sent. Felaktig fasföljd är en klassiker på dessa, man får lite vatten men kommer aldrig upp i inställda trycket och troligen kopplades detta fel vid nybyggnationen.
En pump av denna typ bör alltid provköras åt bägge håll så att man kan avgöra vilket håll som är 'rätt', jag gör så även när märkskylt finns.
Har själv anhjälp ett sådant fel hos en kund där en konkurrerande firma bytt motorskydd till pumpen för 1 år sedan och då kastat om faserna...
Kunden blev hyggligt glad när det ny fanns ett vettigt vattentryck och pumpen inte gick 24/7 och drog ström...
Jaja, bra att det löste sig, och grattis till tillskottet.
En pump av denna typ bör alltid provköras åt bägge håll så att man kan avgöra vilket håll som är 'rätt', jag gör så även när märkskylt finns.
Har själv anhjälp ett sådant fel hos en kund där en konkurrerande firma bytt motorskydd till pumpen för 1 år sedan och då kastat om faserna...
Kunden blev hyggligt glad när det ny fanns ett vettigt vattentryck och pumpen inte gick 24/7 och drog ström...
Jaja, bra att det löste sig, och grattis till tillskottet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Eftersom den inte ska "kopplas" in så bör det väl inte krävas någon behörighet.....
Hade precis bestämt mej för en sån när jag hittade denna tråden, men tror fortfarande att det är ett bra köp, man får ha i åtanke att den inte är 100% bara....men vad är det i dagens samhälle
"Till swecul: Den har ju tjänat in sej ett antal gånger för dej, bara att gratulera x2"
/Joakim
Hade precis bestämt mej för en sån när jag hittade denna tråden, men tror fortfarande att det är ett bra köp, man får ha i åtanke att den inte är 100% bara....men vad är det i dagens samhälle
"Till swecul: Den har ju tjänat in sej ett antal gånger för dej, bara att gratulera x2"
/Joakim
Precis samma scenario som hos oss! Lånade elmätare av Helsingborgs stadsbibliotek (!) och eftersom vi hade en beräknad årsförbrukning på 6000 kW/h (3:a byggd -07 med A+ maskiner) verkade vi ha en bov i hemmet som jag slutligen hittade. När vi hade ventilationstekniker på besök för något år sedan frågade jag honom om man kunde höja temperaturen i lägenheten, javisst sa han och skruvade. Vad han inte nämnde var att han om till-luften har lägre temp än X så startar värmeelementet i ventilationssystemet på 700 W (ca 8 h/dygn).henrikrosen skrev:Har inte orkat läsa alla inlägg här ännu men det är en intresant tråd. Vi hade strul förra året. Elräkningen bara stegrade för varje månad efter sommaren. Jag lånade ett intrument för att kontorlera vad var och en av våra elektriska maskiner där hemma drog men allt såg ut att stämma. Vi hde dessutom köpt engergisnåla vitvaror, bytt samtliga glödlampor till lågenergilampor mm. Visade sig att till den centrala fläkten på vinden som sköter till och från luften sitter det ett värmeelement på 1800W som gick på full fart dygnet runt. När vi kopplade ur elementet så halverade vi vår kostnad och är nere på ca 700kr i månaden igen.
Nu har vi dels luftat alla vattburna element (fjärvärme) så de håller rätt temp och stängt av elementet i ventilationssystemet, vi har varmare än någonsin och ca 50% lägre elförbrukning!
Bor du i Helsingborg med omnejd kan du ju såklart låna den även om just denna mätaren kritiseras i denna tråden. Oavsett hur exakt den är hjälpte den oss att hitta vad som verkligen drog mycket!
http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=48298&epslanguage=SV
Om man skulle gör ett projekt: bygga en portabel elmätare, istället för de enkla som kan köpas ?
Vilka krav skulle man ställa ?
Vilka färdiga komponenter(typ ELcentral mätare) finns det ?
Jag tänkte mig någon som kunde anslutas med stickprop klara 1-3 faser.
Kunna läsa ut data och behandla på dator.
Ideer ??
Vilka krav skulle man ställa ?
Vilka färdiga komponenter(typ ELcentral mätare) finns det ?
Jag tänkte mig någon som kunde anslutas med stickprop klara 1-3 faser.
Kunna läsa ut data och behandla på dator.
Ideer ??
Det är ju ganska enkelt, köp en begagnad elmätare med nollställbar trippmätare (ca 300 på värmepumpsforum eller kanske 50kr styck om du köper en pall av något elbolag).
Montera i en slagtålig plastlåda, ett CEE fempoligt intag och uttag samt tre schukouttag. Skicka med en adapterkabel med schukohane och cee-hona så man kan mata den med enfas.
Om man kompletterar med JFB och lite säkringar så har man dessutom fått en byggcentral på köpet.
Montera i en slagtålig plastlåda, ett CEE fempoligt intag och uttag samt tre schukouttag. Skicka med en adapterkabel med schukohane och cee-hona så man kan mata den med enfas.
Om man kompletterar med JFB och lite säkringar så har man dessutom fått en byggcentral på köpet.
ja, jag tycker att jag fått bra koll på min förbrukning och även om den mätaren jag har kanske inte funkar med induktiva laster eller vad det nu hette så ser man i det stora hela vad allt drar, intressant nu till hösten när kylan kommer krypande och man ser vilken effekt det får när värmepumpens kompressor står och går hela tiden och värmegolven är påslagna...
Det är något sånt jag har i tankarna.mrfrenzy skrev:Det är ju ganska enkelt, köp en begagnad elmätare med nollställbar trippmätare (ca 300 på värmepumpsforum eller kanske 50kr styck om du köper en pall av något elbolag).
Är det någon skillnad för mätarna om man bara ansluter en Fas(jag har inte 3 fas framdraget på alla platser) dvs om jag vill mäta vid ett vanlig 230V uttag. ?
Alla elmätare bör gå att köra på enfas, hade vart lite dumt om man fick gratis el genom att skruva ur två huvudsäkringar 
Vill man sen koppla till datorn är det bara göra en anslutning till S0-utgången, det är bara en slutande kontakt och kan kopplas direkt till serieporten tex.
Vill man sen koppla till datorn är det bara göra en anslutning till S0-utgången, det är bara en slutande kontakt och kan kopplas direkt till serieporten tex.
Jag hade satt upp en 3-fas max65A energimätare från ELTAKO Enr: 09 816 84.
den är MID certifirad (får andvändas till debitering) samt visar den effekt, spänning och ström per fas, varnar vid fel fasföljd och om fas saknas. endast 4 moduler bred för DIN montering. och bäst av allt den har en permanent tariff samt en egen tariff som man själv kan nollställa
den är MID certifirad (får andvändas till debitering) samt visar den effekt, spänning och ström per fas, varnar vid fel fasföljd och om fas saknas. endast 4 moduler bred för DIN montering. och bäst av allt den har en permanent tariff samt en egen tariff som man själv kan nollställa
BrochyrElinfo skrev:Jag hade satt upp en 3-fas max65A energimätare från ELTAKO Enr: 09 816 84.
den är MID certifirad (får andvändas till debitering) samt visar den effekt, spänning och ström per fas, varnar vid fel fasföljd och om fas saknas. endast 4 moduler bred för DIN montering. och bäst av allt den har en permanent tariff samt en egen tariff som man själv kan nollställa![]()
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/Elektroniska%20Energim%E4tare_1-_och%203-fas_internet_sw.pdf
Vad kostar den ?