ok, att fylla den med luft hjälpte inte... nu ska han prova att se om det är något fel på faserna som skulle kunna göra att den inte går fullt ut...

ok, kollat och klart, det var fel på faserna så pumpen gick hela tiden på halvart, nu är det bytt och mätaren vissar 500 watt mindre och flödet i kranarna är bättre också! slutet gott allting gott... ( gällande den här historian...)

Fasföljden var fel? Pumpen gick baklänges?

eh, nu var jag ju inte med när dom gjorde´t utan fick bara höra snabbversionen av brunnsmannen, han sa att det var felkopplat med faserna, vilket gjorde att pumpen tuggade på i halvfart konstant....

Vid fel fasföljd snurrar pumpen lika fort men den pumpar mindre vatten och drar något mindre ström. Om det fattas en fas kan pumpen pumpa i alla fall men med mycket lägre kapacitet och drar mycket mera ström på dom faser som är "hela"och kommer att lösa motorskyddet om det är av rätt storlek. Är motorskyddet för "stort" är det osäkert om och när det löser.

ok, jag vet inte ritkigt vad felet var annat än nåt fel med faserna...

Har inte orkat läsa alla inlägg här ännu men det är en intresant tråd. Vi hade strul förra året. Elräkningen bara stegrade för varje månad efter sommaren. Jag lånade ett intrument för att kontorlera vad var och en av våra elektriska maskiner där hemma drog men allt såg ut att stämma. Vi hde dessutom köpt engergisnåla vitvaror, bytt samtliga glödlampor till lågenergilampor mm. Visade sig att till den centrala fläkten på vinden som sköter till och från luften sitter det ett värmeelement på 1800W som gick på full fart dygnet runt. När vi kopplade ur elementet så halverade vi vår kostnad och är nere på ca 700kr i månaden igen.

b_hasse skrev:
Enklare energimätare har problem med icke-resistiva laster.
Mätaren kan då visa alldeles för mycket,
trots att den visar rätt för en glödlampa.

Om slår av/på en sak i taget av de återstående prylarna så kommer du antagligen se att
någon/några av dem drar orimligt mycket enligt din energimätare.

/Hasse

Jag har samma erfarenhet. Vi testade två enklare elmätare (från ex. ClasOhlsson, Kjell), i vårt labb på KTH, och fick stora avvikelser vid icke-resistiva laster (dvs induktiva laster). Värsta exemplet var nätaggregat till min PC, där en elmätare (Etech PM300) visade 22W, fast där det korrekta värdet var närmare 1W vid en kontrollmätning på ett relativt avancerat oscilloskop. Se våra mätningar på:
https://ntmm.org/~nt/elecpow/it_power/#powermeters

Själv kör jag med beg. Klass2 mätare från http://www.varmepumpsforum.com/catalog/
som undermätare.

Om t.ex en dator är ikopplad men avslagen, eller en tv på standby så dras det ju en hel del, många bäckar små...?

Beachboy72 skrev:
Om t.ex en dator är ikopplad men avslagen, eller en tv på standby så dras det ju en hel del, många bäckar små...?
hur mycket?

vår inte helt moderna LCD-TV drar 0,7w i standby-läge vilket knappast kan kallas "en hel del".

avliva de där svepande generaliseringarna nu och kolla upp vad varje sak verkligen drar
antingen läser man databladet eller så mäter man.

Det här var intressant att läsa. Jag bor i ett nytt hus på 220 kvm från 2007 och min förbrukning i augusti var 1500 kWh. Jag misstänker att min varnvattenberedare är skurken i dramat. Har köpt en energimätare men den mäter bara på 230 pryttlar. Min varmattenberedare är på 3 fas...

Måste man köpa en elmätare för att få en korrekt energimätning eller finns någon enkel monitor som fungerar i ett vägguttag och som man enkelt kan flytta runt och mäta varje förbrukare för sig.

De här som inte klarar enkla nätag eller icke resistiva laster kan ju vissa hur fel som helst.

Senast igår pratade vi på jobbet om en bekant till oss som har haft sina nya häftiga elmätare utbytta 5ggr! Alla gånger pga att de visar för mycket! Han va inte såå nöjd över de nya systemet med digitala mätare. Det gjorde ganska mycke pengar på ett år som han betalade utan att använda det.
Elbolaget hade hjälpt honom med en energivakt/mätare, men efter 3 byten så visade sig även den vara fel på. Jag skulle ha väldigt svårt att lita på mätaren efter den historien...

Hej!
Har inte läst hela tråden. Tänkte bara berätta att i min elcentral finns en inbyggd mätare. Det lägsta jag kommer ned i är cirka 300 Watt. Observera att då är kyl, frys och lite annat gunk igång, så det verkar ytterst rimligt.

Jag kan enkelt identifiera glödlampor, TV, hur mycket luftavfuktaren drar osv. Till och med avslöjade jag att vårt bubbelbad inte hade rätt pumpmotor installerad (skulle vara 1100 W, var bara på 800W, så de fick komma och sätta i rätt).

Vet inte hur den funkar, men den verkar väldigt noggrann. Inte som din C-O-grunka.

Bra att du intresserar dig för vad som drar energi. Det är så vi måste bete oss för att "rädda planeten från oss själva".

BTW:

Jag har sänkt vår elförbrukning från 10 000 kWh som de tidigare ägarna hade, till en bit under 5000 kWh. Rätt okay för en barnfamilj med flera datorer, tv, osv osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.