Kök under renovering med avlägsnat golv och vägg framför fönster, exponerade balkar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i kök med synlig avloppsstam, rörledningar och delvis öppnat golv och vägg.
Skapa konto
Ritning av kökslayout med befintlig avloppsstam, önskad plats för vattenanslutning och placering av diskmaskin och spis.
Skapa konto
Hej,

I min bostadsrättsförening har vi just nu ett pågående stambyte. En av stammarna som byts ut sitter placerad i köket. Jag och min sambo har under cirka 2 års tid haft funderingar på att renovera köket men tänkte vänta tills att självaste stambytet är färdigt. Vi har önskemål om att flytta diskho till den motsatta sidan av stammen, då detta hade frigjort en hel del utrymme. Jag pratade med arbetsledaren för stambytet som menade att de eventuellt kunde utföra detta arbete medans bygget var igång. Idag efter att rörmokaren på plats + byggare varit här och inspekterat så menar dem att detta inte går att utföra på grund av en balk som sitter i golvet. De har redan monterat avloppsstammen och skulle därmed behöva sänka självaste avlopps anslutningen till stammen. Helst av allt skulle jag önska att avloppet kunde dras om under golvet då vi har bygglov för balkong där fönstret sitter (se bifogade bilder). Nu till min fråga, får man inte utföra ingrepp på balkar i golvet? Om inte, vad skulle vara ett bra alternativ till att få avloppet på andra sidan väggen?

Att tillägga är att fastigheten är från tidigt 1900-tal. Tacksam för svar! / Victor

"Ritning": https://imgur.com/Mz1F5as
"Vy mot fönster": https://imgur.com/a/nwJaEEH
"Stam & anslutning": https://imgur.com/a/NdQ6kTZ

Om balken är bärande så måste någon (konstruktör?) avgöra om det går bra att modifiera den. Företaget som utför stambytet kan/vill förmodligen inte avgöra detta. Och iom att anslutningen sitter så högt så försvåras det ni vill åstadkomma. Möjligen skulle man kunna dra ledningen längs med väggen. Men då blir det svårt med balkongen. Det känns som att ni behöver en egen byggare som går era ärenden istället för föreningens.

M merbanan skrev:
Om balken är bärande så måste någon (konstruktör?) avgöra om det går bra att modifiera den. Företaget som utför stambytet kan/vill förmodligen inte avgöra detta. Och iom att anslutningen sitter så högt så försvåras det ni vill åstadkomma. Möjligen skulle man kunna dra ledningen längs med väggen. Men då blir det svårt med balkongen. Det känns som att ni behöver en egen byggare som går era ärenden istället för föreningens.
Tack för tipset! Kanske är det som du säger lika bra att ta in en partisk byggare som är på våran sida :)

Om vi antar att ett ingrepp i balken är enda sättet. Då är det i första hand en byggnadsingenjör du behöver. Oftast inte så dyrt som det låter.

Med den konstruktionsritning han tar fram som underlag, så kan du ansöka om tillstånd att modifiera balken hos föreningens styrelse. Sedan behöver du göra en bygganmälan (lite enklare än bygglov). Föreningen kan (och bör) ställa hårdare krav på kvalitetsuppföljning än vad bygglovsmyndigheten kräver. Ex. krav på oberoende bes. man istället för bara egenkontroller från den byggare som sedan skall modifiera balken.

Om det är en större byggfirma som utför stambytet, så kanske du kan anlita dem både för konstruktionsarbetet och själva utförandet. Kan finnas fördelar att ordna det nu, istället för när allt är klart. Men detta är antagligen ett för stort arbete för att hanteras som tillval vid stambytet. Ett så stort "tillval" stör flödet i stambytet.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Det som hempularen skriver ovan är kloka råd. Du bor i en brf och ansvaret kan skifta enligt stadgar, men det normala är att det är föreningen som har ansvar för avloppsledningar. Det innebär troligen att föreningen när allt är klart tar över ansvaret om det blir något fel. Det är skälet till att det är så viktigt att ha god kontakt med föreningen och att föreningen säkerställer att allt är korrekt innan föreningen tar över ansvaret. För att skydda dig själv inför eventuella framtida problem bör allt dokumenteras väl och sparas.

Gammelnörden
Jag är lite nyfiken på hur ni kommit fram till att en flytt av diskhon skulle frigöra utrymme? Kanske finns det en mindre krånglig/dyr lösning som ni inte tänkt på?

I vilket fall som helst så vet man ju inte om det går innan man rivit upp golvet och tittat hur det ser ut. Har man tur kan det ju vara utrymme under bjälklaget för visst ser det ut som trä under?
Så har det gjort i mitt (betydligt mindre) 1900tals hus. Där är bjälklaget för golvet en del och taket under sitter på ett klenare och mellan dem har de dragit avlopp till ett tidigare kök på ovanvåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.