Daniel_N Daniel_N skrev:
Hade jag inte haft plats så hade jag hellre kört med stämjärn
Hade du hellre bankat på stämjärn än kört med handöverfräsen?

Ola C Ola C skrev:
Hade du hellre bankat på stämjärn än kört med handöverfräsen?
Nej, men det var i jämförelse m stämborr/pelarborr

B Bullebock skrev:
I vinter ska här byggas stämborrkitt till strands/arboga och sen ska det testas till max och resultatet upp här!
Borrtillsats och borrspets liggande på ett metallbord, visas med en vit etikett på borrtillsatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hep Hep skrev:
Jag har använt stämborrtillsats för en tusenlapp till min gamla halvrangliga Kamasa-borrmaskin och det funkade hur bra som helst. Det finns ett antal inlägg från de som säger att de inte funkar och att det bara är leksaker, men jag undrar hur många som verkligen testat.

Jag har tillgång till en tvåtons stämborr och det är i praktiken två saker som skiljer i användandet. På den stora kan jag stämma rejält stora hål utan att anstränga mig. På den med tillsatsen funkar det hur smidigt som helst upp till åtminstone 10 mm hål i ek, men grövre känns lite tveksamt. På den stora kan jag göra lite hur jag vill när jag gör kistorna, men på den lilla är det bäst att antingen trycka ner i orört trä, eller med material centrerat i mitten (om det är begripligt vad jag menar). Att trycka ner där halva borret eller vad det heter går i trä och halva i luften är mindre bra, då det kan flexa. Fast det gör det å andra sidan i en modern stämborr för 20 000 också.

[bild]
Jag håller med dig, jag borrar ledigt med 40mm stålborrar i min Arboga maskin som har både matning och djupstopp. Den är lågvarvig kanske ska nämnas. Men en dylig utrustning som du har monterat sätter jag enkelt upp i min maskin.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.