16 927 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Stämborr på Arboga pelarborr?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Jag håller med dig, jag borrar ledigt med 40mm stålborrar i min Arboga maskin som har både matning och djupstopp. Den är lågvarvig kanske ska nämnas. Men en dylig utrustning som du har monterat sätter jag enkelt upp i min maskin.Hep skrev:
Jag har använt stämborrtillsats för en tusenlapp till min gamla halvrangliga Kamasa-borrmaskin och det funkade hur bra som helst. Det finns ett antal inlägg från de som säger att de inte funkar och att det bara är leksaker, men jag undrar hur många som verkligen testat.
Jag har tillgång till en tvåtons stämborr och det är i praktiken två saker som skiljer i användandet. På den stora kan jag stämma rejält stora hål utan att anstränga mig. På den med tillsatsen funkar det hur smidigt som helst upp till åtminstone 10 mm hål i ek, men grövre känns lite tveksamt. På den stora kan jag göra lite hur jag vill när jag gör kistorna, men på den lilla är det bäst att antingen trycka ner i orört trä, eller med material centrerat i mitten (om det är begripligt vad jag menar). Att trycka ner där halva borret eller vad det heter går i trä och halva i luften är mindre bra, då det kan flexa. Fast det gör det å andra sidan i en modern stämborr för 20 000 också.
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpes: Trasig Arboga pelarborr eller lös pelare med bord
Köpes, Hyres & Bytes -
Arboga pelarborr EM 825 - frågor
Verktyg & Maskiner -
Dahlander motor koppla in Arboga Pelarborr
El -
Tips inför transport av Arboga pelarborr (E100)
Verktyg & Maskiner -
Söker Stämborrtillsats till min Strands/Arboga pelarborrmaskin
Verktyg & Maskiner