255 940 läst ·
140 svar
256k läst
140 svar
Ställa tvättmaskin och tumlare på IKEA Överskåp?
Någon som ställt endast 1 maskin på Överskåp? Tror ni den pallar vikten ensam, eller behöver man ha två skåp bredvid varandra med bänkskiva på för viktfördelningen?
Vi kommer endast ha plats för en maskin, tänkte ha en sån kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Vi vill ha skåp under för att få plats med kattlåda.
Någon som gjort?
Vi kommer endast ha plats för en maskin, tänkte ha en sån kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Någon som gjort?
Det skall inte finnas några problem. Montera överskåpet med 2st. skruv på väggen och 4st. ben!rapparsven skrev:
Någon som ställt endast 1 maskin på Överskåp? Tror ni den pallar vikten ensam, eller behöver man ha två skåp bredvid varandra med bänkskiva på för viktfördelningen?
Någon som gjort?
Kolla på tidigare förslag, d.v.s en bänkskiva på skåpet också, jag skulle inte nöja mig med en tunn spånplatta under maskinen som dess utom är skruvad i "ändträ" eller vad man kan kalla det, annars så håller jag med Dimitris ovan att det inte är några problem med ett skåpD Dimitris76 skrev:
Absolut! Bänkskiva på överslåpet. Inget problem för enkelt överskåp för enkel maskin dock.C Claes Hedman skrev:
Så detta borde fungera?D Dimitris76 skrev:
Skåp: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-oeverskapsstomme-foer-kyl-frys-vit-40205537/
Ben: https://www.ikea.com/se/sv/p/eket-fot-justerbar-metall-70340044/
Bänkskiva: https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-baenkskiva-betongmoenstrad-laminat-20335648/
Hur tycker ni jag ska fästa den i väggen?
Vi kommer ha en kombinerad tvättmaskin/torktumlare ovanpå.
Tanken är att ha kattlådan i skåpet.
Skeptisk till benen, du kommer inte åt att städa och efter du har skruvat fast i vägg kan du inte heller dra ut, jag använde Capita 16 cm men det går även med de lite kortare på 8 cmrapparsven skrev:
Hur du ska fästa i vägg beror på vad du har för vägg, skenan ger lite fler fästpunkter men är det en putsad porös vägg skulle jag som Dimitris76 skrev använda rejäla plugg i hörnen
Anade det med benen, då blir det dom 8cm.C Claes Hedman skrev:Skeptisk till benen, du kommer inte åt att städa och efter du har skruvat fast i vägg kan du inte heller dra ut, jag använde Capita 16 cm men det går även med de lite kortare på 8 cm
Hur du ska fästa i vägg beror på vad du har för vägg, skenan ger lite fler fästpunkter men är det en putsad porös vägg skulle jag som Dimitris76 skrev använda rejäla plugg i hörnen
Det är kakelvägg.
Skenan ger inte nödvändigtvis flera fästpunkter. Enligt IKEA:s kökmonteringsanvisningar, hänger man skåpets bakkant från skena behövs det inte några ben mot väggen. Fast i vårt fall använder vi 4 ben - både fram och tillbaka - och väggfixerar med 2st. bultar per skåp.C Claes Hedman skrev:
Den kan vara behjälplig om man håller på montera ihop ett köksbänk med flera skåp i rad, för det är lättare att placeras i rät linje.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Ursäkta men förstod inte ditt svar på frågan. Så du menar skåpet har inga fästpunkter för dig?materii skrev:
Ingen tyngd vilar på väggen, enda fästpunkten är ett litet vinkelbeslag som fäster skivan ovanpå maskinerna i väggen för att det annars blir en pendeleffekt då skivan där uppe enbart vilar på täcksidor.Mattias_Jo1 skrev: