Bonazzi Bonazzi skrev:
Har du också en bänkskiva under tvättmaskinen som sitter på skåpet under? Hur har du då fäst den på ovansidan av skåpet? Tack så mycket!
Yes har en bänkskiva under maskinerna, den är skruvad genom nedreskåpen in i skivan bara.

• Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
@Kvackatore @Joonathaan

Snabb fråga, på vilken höjd har ni satt skenan som maskinerna står på? För att vara i linje med skåpen bredvid. Jag har tex satt ett högskåp till vänster om där ”överskåpet” och maskinen ska sitta.

Ska jag räkna från och med högskåpets nedersta kant + 40 cm - 6cm så att upphängningsskenans nedersta kant hamnar rätt och att högskåpet och skåpet som maskinen ska stå på skall hamna i linje?

Tusen tack för svar!

Bonazzi Bonazzi skrev:
@Kvackatore @Joonathaan

Snabb fråga, på vilken höjd har ni satt skenan som maskinerna står på? För att vara i linje med skåpen bredvid. Jag har tex satt ett högskåp till vänster om där ”överskåpet” och maskinen ska sitta.

Ska jag räkna från och med högskåpets nedersta kant + 40 cm - 6cm så att upphängningsskenans nedersta kant hamnar rätt och att högskåpet och skåpet som maskinen ska stå på skall hamna i linje?

Tusen tack för svar!
Som jag skrev så har jag ingen upphängningsskena. 😉 Funkar utmärkt enbart med ben så länge man säkrar att det inte kan röra sig.

Bonazzi Bonazzi skrev:
@Kvackatore @Joonathaan

Tusen tack för svar!
Jag har fixerad överskåpen på väggen med två bultar i vardera hörn.

• Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
Nu är mitt badrum / tvättstuga klar sedan en månad.
Blev mycket bra att få upp maskinerna i bättre arbetshöjd.
Badrum med tvättmaskin och torktumlare upphöjda för bättre arbetshöjd, placerade bredvid en vit dörr, gråblommigt tapetmönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med tvättmaskin och torktumlare i träskåp, med en tvättkorg på utdragbar hylla, grått golv och blommigt tapetmönster.
Skapa konto

//AA

• Gilla
Jonas 427 och 5 till
  • Laddar…
Ni kan även få en bonus bild på andra sidan.

Modernt badrum med spegel med belysning, träkommod, toalett och duschhörna med glasväggar, grå väggar med mönster och grått golv.
Skapa konto

//AA

• Gilla
Maverick87
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
De passar direkt.
Här kommer min inköpslista:

2st. MAXIMERA
Låda, medel, vit
60x60 cm
202.214.49

2st. SÄVEDAL
Lådfront, vit
60x40 cm
002.930.17

1st. BAGGANÄS
Handtag
59,00 kr
703.384.18

Man kan beställa andra handtag och lådfront givetvis.

Mvh,
Dimi
Har du hela inköpslistan? Inte bara lådorna utan skivor och hela kitet?

S saiter skrev:
Nu är mitt badrum / tvättstuga klar sedan en månad.
Blev mycket bra att få upp maskinerna i bättre arbetshöjd.
[bild][bild]

//AA
Vad är detta för produkter? Ser supersmart ut!!

IMG_4937.jpeg
Skapa konto

IMG_4938.jpeg
Skapa konto

M martinizi skrev:
Vad är detta för produkter? Ser supersmart ut!!
Här ser du vad jag har köpt.
Tillkommer lådfronter och en bänkskiva.
Och eventuellt täcksidor.

//AA

• Gilla
martinizi och 1 till
  • Laddar…
Fått mycket inspiration från den här tråden, ska försöka göra samma här hemma men med en kombinerad tvätt/tork och endast ett 60cm METOD-skåp.

Om någon har gjort samma med bara ett skåp vore jag tacksam för lite input (eller om någon har några bra tankar oavsett):

Ser två approacher:

1. Bygga klart hela skåpet/täckskivan/bänkskivan och montera i väggen med vinkeljärn och sedan lyfta upp/in tvättmaskinen ovanpå METOD-skåpet. Men hur gör man i så fall för att koppla in slangar/el? Föra igenom hålen först och såg till att de hålls raka genom lyftet? Är ju rätt tight med space så man måste ju se till att inte få tvättmaskinen ovanpå avlopssslangen etc. Samma med att se till att tvättmaskinen står helt rakt, kommer ju inte gå att göra med täckskivan på plats. Tänker att om METOD-skåpet står 100% i nivå så borde ju även tvättmaskinen göra det om man inte justerar benen på den något? Låter även svårt att få på plats gummifötter med denna approach och att få ut tvättmaskinen sen skulle ju bli väldigt knepigt.

2. Fästa METOD-skåpet och inre täckskivan men lämna den andra sidan öppet. Lyfta upp tvättmaskinen och sen fixa allt med avlopp/nivå-justering/gummifötter etc. Sen bygga in tvättmaskinen med täckskivan/bänkskivan ovanpå. Frågan där är hur man ska komma åt att skruva i vinkeljärnen osv. när det bara är ca 5cm ovanför tvättmaskinen? Blir ju också ganska meckigt om man nån gång behöver komma åt bakom tvättmaskinen men det blir väll lite problematiskt oavsett.

I övrigt: Hur har ni rent praktiskt gjort för att lyfta upp tvättmaskinen? Verkar ju bli runt 50cm upp vilket är ganska högt. Tänker att man får luta maskinen och försöka få upp bakbenen upp på skåpet och sen lyfta upp resten? Verkar inte som några andra i tråden har haft problem med detta dock så jag kanske bara övertänker det? Lyfta med ryggen och ta i ordentligt bara? :D

Vi var två personer så det var inte överdrivet svårt att lyfta upp. Men jag har ju plats för båda tvättmaskin och torktumlare så drog tvättmaskinen åt höger och kopplade in slangarna och sen sköt vi den till vänster.
Du kan kanske skruva ena gaveln utifrån med rostfria VVS-skruv?
Alternativt att du har en pall som du har maskinen på medan du ansluter slangar och kabel.

//AA

T TimLindeberg skrev:
I övrigt: Hur har ni rent praktiskt gjort för att lyfta upp tvättmaskinen? Verkar ju bli runt 50cm upp vilket är ganska högt. Tänker att man får luta maskinen och försöka få upp bakbenen upp på skåpet och sen lyfta upp resten? Verkar inte som några andra i tråden har haft problem med detta dock så jag kanske bara övertänker det? Lyfta med ryggen och ta i ordentligt bara? :D
Jag blev tvungen att sätta maskinerna på stativ, ca 30 cm högt, i ett hörn. TM som är en Miele väger 95 kg fick jag upp genom att sätta den på två transportplattor, transportplatta , och sedan växelvis få upp höjd fram och bak med reglar under maskinfötterna.
(Det var värre sedan att få upp torktumlaren på 55+ kg då det stökar till det med hörnplacering och man inte kan stå två personer på varsin sida av maskinen.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.