Hej,
Har köpt ett äldre hus i Sveg, kommer att användas max 2ggr per månad.
Grundvärme är en Frico elpanna (bild från internet).
Hur ställer man in den?
Finns två vred med temperatur på.

Finns även en kökspanna.
Är det bara att elda och den skickar ut varmvatten i rören?
Separat VVB på el är monterat rätt nyligen.
Ska sätta in en LLVP för underhållsvärme, elpanna som backup, och elda i kamin och panna när jag är uppe.
 
  • Orange Frico elpanna typ 77109 utomhus, med kopparrör och temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött tryckkärl och rör i ett pannrum med flera vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i äldre hus med rör, ventiler och en orange elpanna. Elkabel och rördragning syns i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange Frico elpanna med rör och vred i källarutrymme, används för grundvärme i äldre hus i Sveg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
wolw wolw skrev:
Hej,
Har köpt ett äldre hus i Sveg, kommer att användas max 2ggr per månad.
Grundvärme är en Frico elpanna (bild från internet).
Hur ställer man in den?
Finns två vred med temperatur på.

Finns även en kökspanna.
Är det bara att elda och den skickar ut varmvatten i rören?
Separat VVB på el är monterat rätt nyligen.
Ska sätta in en LLVP för underhållsvärme, elpanna som backup, och elda i kamin och panna när jag är uppe.
Gissningsvis är det två termostater som ger olika effek beroende på tempen i tanken. Brukar vara, ca 10 grader skillnad mellan båda inställningar
 
  • Gilla
wolw
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Gissningsvis är det två termostater som ger olika effek beroende på tempen i tanken. Brukar vara, ca 10 grader skillnad mellan båda inställningar
Finns det någon regel vilket reglage är vilken patron ?
Typ det vänstra vredet 10 grader lägre än det högra ?
 
wolw wolw skrev:
Finns det någon regel vilket reglage är vilken patron ?
Typ det vänstra vredet 10 grader lägre än det högra ?
Du kan kolla på skylten vilka effekter patronerna har. Du bör klara dig med bara en uppställd om du bara underhållsvärmer. Finns ingen anledning att ha för hög effekt eller ställa med 10 graders skillnad bättre du sätter ena rejält lågt så kan den gå in som backup om den andra felar.
 
  • Gilla
wolw
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan kolla på skylten vilka effekter patronerna har. Du bör klara dig med bara en uppställd om du bara underhållsvärmer. Finns ingen anledning att ha för hög effekt eller ställa med 10 graders skillnad bättre du sätter ena rejält lågt så kan den gå in som backup om den andra felar.
Tack, det lät ju logiskt.
 
Har varit upp och inspekterat igen.
Kan det sitta bara en patron på 9kW?

Kommer ju inte finnas utrymme för en LLVP på 16A huvudsäkring.
Bor 25mil därifrån så det är inte bara att koppla om om det blir -30°C som det var i helgen.

Dom två tempinställningarna?
Borde väl inte vara två om det bara är en patron?

Huset verkar väl isolerat i alla fall.
Innetemp ca 15°C med relativt låg framledningstemp och utetemp mellan 20 och 30° kallt.
1127kWh på två veckor.
 
  • Orange värmepanna med termostat vridreglage och temperaturinställningar från 0 till 90 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött värmereglage med en temperaturskala från 30° till 90°C, används i diskussion om husuppvärmning och installationsfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit metallskylt med tekniska specifikationer, inklusive 9 kW och 16 A, på röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är nog 2 patroner på 4,5 kW styck i den, var mycket vanligt med det i början på El-pannor, sen kom det med en patron 9 kW och flera s.k delellement som kopplades in lite olika då 4,5 kW var förmycket i vissa fall. Patronerna sitter troligen bakom den undre plåtfronten under termostatvreden. Är kanske bara ett klick på termosterna och kopplar in hela 4,5 kW direkt, kan vara 2 klick men inte vanligt med att deldriva 4,5kW patron i 2 delar. på så gammla pannor.
 
J jonaserik skrev:
Är nog 2 patroner på 4,5 kW styck i den, var mycket vanligt med det i början på El-pannor, sen kom det med en patron 9 kW och flera s.k delellement som kopplades in lite olika då 4,5 kW var förmycket i vissa fall. Patronerna sitter troligen bakom den undre plåtfronten under termostatvreden. Är kanske bara ett klick på termosterna och kopplar in hela 4,5 kW direkt, kan vara 2 klick men inte vanligt med att deldriva 4,5kW patron i 2 delar. på så gammla pannor.
Ok, det låter ju kanon, tack för information - Guld värt :)
Såg när jag tittade närmare på bilden att ena lampan lyser, så det låter ju troligt.
Såg också gångjärn på bilden... Blir att undersöka mer när jag kommer upp igen.

Skulle behöva 20A huvudsäkring om en patron kickar in samtidigt som LLVP går på full mutter.
Eller funkar patronen om man skulle rycka en fas ? Fast med lägre effekt ?
Verkar ju inte ha något problem att värma huset som det är, fast det är kallt (85m², -20-30°C
 
wolw wolw skrev:
Ok, det låter ju kanon, tack för information - Guld värt :)
Såg när jag tittade närmare på bilden att ena lampan lyser, så det låter ju troligt.
Såg också gångjärn på bilden... Blir att undersöka mer när jag kommer upp igen.

Skulle behöva 20A huvudsäkring om en patron kickar in samtidigt som LLVP går på full mutter.
Eller funkar patronen om man skulle rycka en fas ? Fast med lägre effekt ?
Verkar ju inte ha något problem att värma huset som det är, fast det är kallt (85m², -20-30°C
Går inget bra att dela en patron, med att rycka en säkring. Då blir det snedbelastning i elsystemet. Så att ställa den ena termostaten på ca 60 C och den andra på 50 C och det klarar att värma, så går det bra. Bra då är att skifta mellan patronerna någon gång, så drifttiden blir samma på dom. Det är bara till/från 4,5 kW på varje patron.
 
J jonaserik skrev:
Går inget bra att dela en patron, med att rycka en säkring. Då blir det snedbelastning i elsystemet. Så att ställa den ena termostaten på ca 60 C och den andra på 50 C och det klarar att värma, så går det bra. Bra då är att skifta mellan patronerna någon gång, så drifttiden blir samma på dom. Det är bara till/från 4,5 kW på varje patron.
Ok, tack.
 

Bästa svaret

Magnus E K
Har en exakt likadan elpanna som på bilden (just reparerad). I min sitter en 5 kW och en 4 kW patron som styrs av respektive termostatvred (min vänstra kontaktor har dock alltid varit trasig så kör bara den högra, som i praktiken ger ca 4,5 kW, men det räckte även när jag körde hela huset bara på elpannan; på full effekt skulle jag få problem med huvudsäkringarna).

Redigering: Sitter ett kopplingsschema innanför luckan. Väldigt enkel konstruktion, ingen elektronik som kan strula. (Kinesisk screenshot då jag tog bilden tidigare med telefonen.)

Kopplingsschema för elpanna med termostatstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
wolw
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har en exakt likadan elpanna som på bilden (just reparerad). I min sitter en 5 kW och en 4 kW patron som styrs av respektive termostatvred (min vänstra kontaktor har dock alltid varit trasig så kör bara den högra, som i praktiken ger ca 4,5 kW, men det räckte även när jag körde hela huset bara på elpannan; på full effekt skulle jag få problem med huvudsäkringarna).

Redigering: Sitter ett kopplingsschema innanför luckan. Väldigt enkel konstruktion, ingen elektronik som kan strula. (Kinesisk screenshot då jag tog bilden tidigare med telefonen.)

[bild]
Men grymt 👍👍👍
Tusen tack.😀

Fattar inte heller hur dom gått runt på 16A huvudsäkringar med panna, spis och dessutom 230V VVB.
Huset är ju inte så stort så jag hoppas att klara mig på bara en patron som backup till LLVP som ska installeras. Ska bara vara underhållsvärme.
När jag är där kommer varken elpanna eller LLVP att användas, kommer att elda i kökspannan och kamin då.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.