Om du lindar lin på en rörnippel som har perfekta gängor, kommer linet bara att glida ner mot botten av gängorna.

För att få linet att stanna i gängorna så kan du dra lite tvärs gängorna med en rasp (fil) eller bågfilsblad så det blir lite grader i gängorna och därigenom så fastnar linet bättre.

Ta en fil och gör lite märken i gängorna som hjälper till att dra in linet och naturligtvis raspa först sen lin.

Ok då hänger jag med :)

Man gör hack i gängtopparna med en grov fil eller med kniv.
Det är för att linet ska följa med in med gängorna och göra tätt

Protte

Jag har då uppfattat att man ska göra enligt denna bild. Lin och linpasta sätt bara på nedre delen av ventilhuset. termostat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ska jag raspa? På röret eller på ventilhuset? Monteras linet på röret eller på ventilhuset?

Om du provar att linda linet inuti ventilhuset så inser du nog ganska snart att det är mycket enklare att montera linet på röret men för funktionen spelar det nog ingen större roll :)

Men bilden stämmer? Eller ska linet vara på båda sidorna?

Bilden stämmer perfekt. Du behöver inte hänga upp dig på allt repande och raspande, lägg pasta på den gamla röränden och linda på lite lin medurs sett från änden så blir det helt perfekt. Pasta runtom så att gängan fylls ut och sen lin 2-3 varv (i princip så gängan fylls med lin varken mer eller mindre), kan du ordna till linet så det i stort täcker hela bredden på gängan och inte läggs som ett "snöre" är det allra bäst. Svårt att misslyckas med detta och annars får man testa några gånger så sitter det sen.

Någon som vet hur man enklast får en karta skala 1:400 för att ha vid ansökan för borrning av bergvärme i Göteborg? Måste man gå till stadsarkivet eller finns det en online tjänst? Fattar inget på stadsarkivets hemsida.

De menar om du har egen djupborrad, grävd brunn samt enskild avloppsanläggning som man har ute på landet. Gissar du har kommunalt va där du bor.

Mvh

Det är kommunalt jag har

Äntligen fick jag tillstånd för bergvärme. Tänkte höra med er om bergvärme är det bästa man kan ha? Ex ctc 408 har en effekt ner till -5 grader. Finns det någon annan panna som klarar mer? Eller är alla bergvärmepumpen begränsade till -5? Tacksam för svar

Är det på inkommande från berget du menar?

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.