Hej, kliar mej i skallen över min nya pump, Flygt sxm3, dom gula klockorna går att justera men det känns som att drifttid inte går att ändra? Skulle vilja ha att den går längre vid varje start?
Har jag rätt? Pumpmodell Flygt SXM3 med blå och silverfärgad konstruktion samt justerbara gula klockor för driftinställning.

J
Hur menar du med drifttid? Den slår ju av när vattennivån sjunker under flottören. Menar du att den slår av tidigare än så?

Jag har inte gett mej ner i brunnen än så har bara kännt på den o torrt tillstånd men man hör hur den klickar när man rör flottören upp och ner, ett spel på cirka 2 cm. Känns bara som man kan justera vid vilken nivå den startar, den kommer alltså alltid att stängas av två cm under startnivå. Skulle önska att den startade mer sällan och gick längre varje gång. Kanske jag som tänker fel

J
Vad är det för brunn? Med den typen av flottör ser det bara ut att vara några cm mellan start och stopp. Om det är en smal diameter på brunnen och litet tillflöde så kommer den tömma de vattenmängderna snabbt.

Förslag på lösning är att koppla en extern flottör lite högre upp i brunnen som styr start/stopp alternativt en timer eller smart styrning som bestämmer hur ofta pumpen får gå.

En 400 brunn så det hade ju varit önskvärt med lite längre cykler.
Men får nog göra någon balja o testa lite.
Tack så länge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.