Väcka ett gammalt tråd här . Jag har samma hyvel och försöker lista ut hur man höja sänka utmatningsbordet. Som du skrev, vrida på spaken resulterar bara i att knoppen lossnar. Hur gjorde du till slut?

Jag har förresten boken på svenska om du vill ha en kopia. Du får i alla fall rätt översättningen.

Jag har helt enkelt gett upp att försöka finjustera det.

Jag hade en sådan Kity-hyvel för ett tag sedan och hade samma problem med planbordet. Jag velade med många av de lösningar som tidigare nämnts i tråden här, men sedan lyckades jag på ett relativt enkelt sätt. Jag skruvade bordet så långt ner som det gick. lossade därefter på kedjan så varje hörnskruv blev helt lös. Skruvade då ner alla fyra hörnskruvarna så att bordet var riktigt i botten i alla fyra hörnen. Därefter monterade jag åter kedjan och spände den lagom så den inte kuggade över. Därefter gick det hur lätt som helst att veva och bordet var parallellt! Hoppas ni lyckas lika bra.

Höja och sänka utmatningsbordet går nog inte på Kity-hyvlarna. Men varför ändra det? Man postar ju in stålen mot den nivå som utmatningsbordet är i.

M mikaelvberger skrev:
Höja och sänka utmatningsbordet går nog inte på Kity-hyvlarna. Men varför ändra det? Man postar ju in stålen mot den nivå som utmatningsbordet är i.
M mikaelvberger skrev:
Ska prova det när jag slipar stålen. Har fått den i så pass bra skick att det var bara att sätta igång.

Jag får en ganska ful hack i träet nu i slutet på ungefär 3-4 cm och 2-3 mm djupt. Vad ska man tänka är normalt? Eller måste man alltid kapa av lite efteråt?

B bc123 skrev:
Ska prova det när jag slipar stålen. Har fått den i så pass bra skick att det var bara att sätta igång.

Jag får en ganska ful hack i träet nu i slutet på ungefär 3-4 cm och 2-3 mm djupt. Vad ska man tänka är normalt? Eller måste man alltid kapa av lite efteråt?
Är det långa tunga plank du hyvlar? I så fall kan det bli så om man inte stöttar när sista biten hyvlats. Nån tiondels millimeter är vanligt om drivrullarna är lagom spända. Stötta alltid sista biten så brukar det knappt vara märkbart.

B bc123 skrev:
Jag får en ganska ful hack i träet nu i slutet på ungefär 3-4 cm och 2-3 mm djupt. Vad ska man tänka är normalt? Eller måste man alltid kapa av lite efterå
Det du upplever kallas snipe och är ganska vanligt vid planhyvling. Kan du låsa planbordet i höjd kan det hjälpa lite, även att lyfta plankan lite i slutet. Finns lite fler trix att ta till, du kan läsa här. https://thewoodwhisperer.com/articles/dealing-with-planer-snipe/

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jo det var exakt det jag får. Fast det var i rikthyvel ”läge”. Ser tyvärr ut som första bilden i länken. Långt ifrån några tiondels millimeter.

men det låter som att jag behöver jobba på min teknik och justera stålen eftersom det verkar vara svårt/omöjligt att justera utmatningsbordet.

M mikaelvberger skrev:
Är det långa tunga plank du hyvlar? I så fall kan det bli så om man inte stöttar när sista biten hyvlats. Nån tiondels millimeter är vanligt om drivrullarna är lagom spända. Stötta alltid sista biten så brukar det knappt vara märkbart.
det är småbitar bara 30x30 mm. Och det är när jag rikthyvlar.

Då har du postat in hyvelstålen för högt.

Jag brukar ta en rakhyvlad ca 20x 50 och ca 40cm lång ekbit eller annat hårt träslag. Den lägger jag på kant på utmatningsbordet och lite grann över kuttern. jag justerar stålen så att de flyttar träbiten någon centimeter när jag vrider kuttern försiktigt. Kollar båda stålen i båda kanterna så att de flyttas lika när jag vrider på kuttern. Det är lite pilligt och tar en stund.

M mikaelvberger skrev:
någon centimeter
Det där låter sjukt mycket, "standard" är väl typ 1/8" eller ungefär 3mm.

Ja, där skrev jag lite fel.... Håller med dej ungefär 3-4 mm brukar det nog vara. Tack för att du rättar! :)

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.