9 914 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Stålglättat betonggolv som innegolv
Hej
Vi ska bygga ett fritidshus med gjuten betongplatta och vill gärna ha betonggolvet som innergolv. Jag har försökt läsa vad jag hittar på nätet och på forumet men blir inte riktigt klok på de olika behandlingarna. Vi vill ha betonggolv av två anledningar: ett för att vi tycket att den råa betongkänslan är snygg (vi är alltså inte ute efter ett diamantslipat glänsande golv) och två för att vi vill ha en så billig lösning som möjligt.
När jag söker hittar jag nästan bara information om olika slipningar men min tanke är att vi inte ska slipa golvet, utan jag tror att det är en stålglättning vi är ute efter.
Någon som har ett stålglättat betonggolv inomhus som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vad jag har förstått används mest stålglättade golv i industrilokaler men inte särskilt ofta i hem. Finns det några praktiska anledningar till det eller är det bara på grund utav att utseendet? Behöver golvet efterbehandlas eller inte? Jag har läst delade meningar om det. I så fall med vad?
Vad jag förstår så är det betydligt mycket billigare att endast glätta än att slipa och golvet ska bli väldigt tåligt. Men jag undrar då varför fler inte väljer att ha det som inomhus golv i sina hem? Vad har jag missat?
Några råd inför gjutningen? Förstår att det är viktigt att få en jämn gjutning utan sprickor men är det något annat som är viktigt att förmedla till gjutaren?
Tacksam för all info jag kan få!
Vänligen, Rikard
Vi ska bygga ett fritidshus med gjuten betongplatta och vill gärna ha betonggolvet som innergolv. Jag har försökt läsa vad jag hittar på nätet och på forumet men blir inte riktigt klok på de olika behandlingarna. Vi vill ha betonggolv av två anledningar: ett för att vi tycket att den råa betongkänslan är snygg (vi är alltså inte ute efter ett diamantslipat glänsande golv) och två för att vi vill ha en så billig lösning som möjligt.
När jag söker hittar jag nästan bara information om olika slipningar men min tanke är att vi inte ska slipa golvet, utan jag tror att det är en stålglättning vi är ute efter.
Någon som har ett stålglättat betonggolv inomhus som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vad jag har förstått används mest stålglättade golv i industrilokaler men inte särskilt ofta i hem. Finns det några praktiska anledningar till det eller är det bara på grund utav att utseendet? Behöver golvet efterbehandlas eller inte? Jag har läst delade meningar om det. I så fall med vad?
Vad jag förstår så är det betydligt mycket billigare att endast glätta än att slipa och golvet ska bli väldigt tåligt. Men jag undrar då varför fler inte väljer att ha det som inomhus golv i sina hem? Vad har jag missat?
Några råd inför gjutningen? Förstår att det är viktigt att få en jämn gjutning utan sprickor men är det något annat som är viktigt att förmedla till gjutaren?
Tacksam för all info jag kan få!
Vänligen, Rikard
Glättar gör du ju när du gjuter så du får ju se till att den som gjuter glättar. Utan att vara expert så skulle jag säga att de golv plattor jag gjort / sett så är glättade inte riktig plana. Ett slipat blir betydligt planare iom att ev små höjder slipas av.
Sen är ett glättat golv utan synliga sten som du får i ett slipat. Båda är nog tillräckligt tåliga för bostadsutrymmen. Jag har slipat i ett rum i källaren som jag är väldigt nöjd med.
Sen är ett glättat golv utan synliga sten som du får i ett slipat. Båda är nog tillräckligt tåliga för bostadsutrymmen. Jag har slipat i ett rum i källaren som jag är väldigt nöjd med.
Jag har min betongplatta som innegolv på undervåningen. Jag valde att färga min betong mörkare för att det skulle lite annorlunda än vanlig betonggrått. Det glättades direkt men slipades också en aning senare för att få bort betonghud som bildas när betongen härdas (det såg grått ut fast det var infärgat). Efter slipningen så blev det en liten marmorerad effekt med färgskiftningar mellan grått och nästan svart (beror på hur mycket färg man väljer att använda såklart). Det slipades inte så att de större stenarna syndes men man kan se sandkorn i ytan på vissa ställen. Efteråt behandlades det först med något som skulle göra ytan hård och sedan med någon sorts epoxi. Inte helt nöjd med epoxi-behandlingen dock då den blev flammig (matt på vissa ställen och blank på andra) och den repas väldigt lätt (vilket blir extra tydligt med 2 små barn). Jag är väldigt nöjd med valet av betong som golv och gillar marmoreringen och det faktum att man känner golvvärmen väldigt bra dock som sagt inte helt nöjd med ytbehandlingen. Jag skulle överväga infärgning av betongen (dyrt dock) och sen välja en annan ytbehandling än vad jag har som inte repas så lätt.
Det är gjutningen som är det viktigaste och vill man inte ha synlig ballast är det svårare. Jag har stålglättat betonggolv men man lyckades inte fixa det utan sprickor. Är nog lättare hitta kunnigt folk idag än när jag byggde. Det är mycket snyggt och mycket tåligt mot allt (utom rödvin och fett).
Klicka här för att svara