Vid takomläggning blottlades tegelfasadens konstruktion, se bild. Är orolig för isolervärdet…
Det är helt öppet uppåt/utåt i överkant som det ser ut, i och med den lägre tegelraden. Ingen isolering i väggen.
Ska det verkligen vara så öppet? Eller har det suttit något där som försvunnit? Känns som det blir otroligt energiineffektivt. Också orolig för kondens upp mot råspont?
Tacksam för era tankar vad man kan göra, fylla med eller om det finns nånstans att läsa mer om konstruktionen, hittar noll!
Det är helt öppet uppåt/utåt i överkant som det ser ut, i och med den lägre tegelraden. Ingen isolering i väggen.
Ska det verkligen vara så öppet? Eller har det suttit något där som försvunnit? Känns som det blir otroligt energiineffektivt. Också orolig för kondens upp mot råspont?
Tacksam för era tankar vad man kan göra, fylla med eller om det finns nånstans att läsa mer om konstruktionen, hittar noll!
Det är samma grundläggande princip som alla tegelskalmurar har. Den yttre muren måste vara ventilerad bakom så inträngande fukt kan torka ur. Annars riskerar man att fukten går igenom till insidan, samt att yttermuren frostsprängs.
Ett visst värmeläckage säkrar att ventilationen fungerar genom termik samt att allt hålls torrt.
Fuktiga mtrl isolerar klart sämre än torra. Ökar fukten mellan murarna så kommer också fukten att öka i den inre muren. Det i sin tur leder till dålig värmekomfort och mögel inomhus.
Den inre murens perfekta anpassning till yttertaket är för att stoppa gnagare och ev andra smådjur från att komma in på vinden.
Ett visst värmeläckage säkrar att ventilationen fungerar genom termik samt att allt hålls torrt.
Fuktiga mtrl isolerar klart sämre än torra. Ökar fukten mellan murarna så kommer också fukten att öka i den inre muren. Det i sin tur leder till dålig värmekomfort och mögel inomhus.
Den inre murens perfekta anpassning till yttertaket är för att stoppa gnagare och ev andra smådjur från att komma in på vinden.
Tack för ett utförligt svar. Låter som en ganska bra konstruktion då. Genom att minimera fukten skapar man en mer välmående vägg och ett bättre inomhusklimat.
Vi har inga frostsprängningar eller andra tendenser så det verkar ju fungera som det är tänkt.
Vi har satt upp nät mot gnagare, lagt till luftning även för taket för och håller på att byta vindsisoleringen mot träfiberbaserad. Det gamla sättet att bygga på verkade funka bra för dessa hus, så får försöka fortsätta använda det beprövade.
Vi har inga frostsprängningar eller andra tendenser så det verkar ju fungera som det är tänkt.
Vi har satt upp nät mot gnagare, lagt till luftning även för taket för och håller på att byta vindsisoleringen mot träfiberbaserad. Det gamla sättet att bygga på verkade funka bra för dessa hus, så får försöka fortsätta använda det beprövade.
Klicka här för att svara
