Jag ska byta balkongräcke till ett som passar husets årgång. Hittat bilder på gamla entrén och vill efterlikna detta. Hur tillverkar jag balkongstolparna på bästa sätt? Se bild på gamla stolparna och en ritning på tänkt utseende. Jag har tänkt såga ut en rundad form från två sidor av stolpen med en mall och sedan slipa till en jämn form. Blir alltså inte en helt rund topp.
Hur gör jag detta på bäst sätt?
Tacksam för tips på verktyg och metod för bästa resultat för en hemmafixare.
Hur gör jag detta på bäst sätt?
Tacksam för tips på verktyg och metod för bästa resultat för en hemmafixare.
Det beror ju på vad du har för verktyg. 
Jag skulle grovsågat och sen använt en vanlig handhyvel.
Har du ingen hyvel så skaffa en...
eller så får du använda rasp och i brist på rasp en bit list med grovt sandpapper limmat på.
Om du är mer för maskiner så kanske en bandslip för det grova och sen gå vidare med en excenterslip.
Om du tittar på skuggningen på bilden så är det inte helt runslipat utan det är fyra välvda sidor och aningen av en kant i vinkeln mellan dem. Du kan ju välja hur markerad den kanten ska vara.
Jag skulle grovsågat och sen använt en vanlig handhyvel.
Har du ingen hyvel så skaffa en...
Om du är mer för maskiner så kanske en bandslip för det grova och sen gå vidare med en excenterslip.
Om du tittar på skuggningen på bilden så är det inte helt runslipat utan det är fyra välvda sidor och aningen av en kant i vinkeln mellan dem. Du kan ju välja hur markerad den kanten ska vara.
Klicka här för att svara