26 947 läst ·
64 svar
27k läst
64 svar
Staket-påspikat-grannproblem
Nej. De har ett annat användningsområde än att vara tjusiga. Och skulle blåsa och fladdra för mycket.I Incinerator skrev:
Men så här. Om du tar på en snygg kostym så tycker du säkert att utsidan är snyggare än fodret på insidan. Du vill ju se stilig ut.
Lite samma med staketet.
Om du tar en promenad i ditt område så upptäcker du nog att alla har finsidan utåt.
Du gör precis som du vill, försökte bara ge ett exempel på varför många vänder finsidan utåt, eftersom du frågade.
För en sådär 30 år sedan beslutade min granne och jag att sätta upp ett staket mellan oss. Efter lite konstigheter som jag inte berättar var vi igång. Men han vill prompt ha den "fina sidan" mot sig och han gav sig inte. För mig var det som att slå in en öppen dörr för jag villa ju ha den "fina sidan" utåt..
Ett par år senare hade han besök och besökaren frågade (jag var också där) varför han satt staket åt "fel håll". - "Nu ser ju du den fina sidan och inte de som tittar utifrån". Han frågade vidare "Varför sätter du inte hus teglet på insidan när du vill ha den "fina sidan" inåt?
Senare sade grannen att han valde nog fel med staketet. Jag sade att vi kan hjälpas åt och sätt upp regler även på hans sida så att det inte finns någon "fin sida alls". Ett halvår senare hade han sålt huset och en ny trevlig granne flyttade in. Han har inte sagt ett enda ord om staketet på ca 30 år.
Med detta sagt svarar jag TS att plocka bort båda staketen och bygg ett nytt med som är snyggt på båda sidor.
Ett par år senare hade han besök och besökaren frågade (jag var också där) varför han satt staket åt "fel håll". - "Nu ser ju du den fina sidan och inte de som tittar utifrån". Han frågade vidare "Varför sätter du inte hus teglet på insidan när du vill ha den "fina sidan" inåt?
Senare sade grannen att han valde nog fel med staketet. Jag sade att vi kan hjälpas åt och sätt upp regler även på hans sida så att det inte finns någon "fin sida alls". Ett halvår senare hade han sålt huset och en ny trevlig granne flyttade in. Han har inte sagt ett enda ord om staketet på ca 30 år.
Med detta sagt svarar jag TS att plocka bort båda staketen och bygg ett nytt med som är snyggt på båda sidor.
Hej,G Gukast skrev:
Självklart ska grannen inte spika sitt staket i ditt. Men, nu till frågan. I min kommun finns riktlinjer för att vända staketets "fina" sida utåt. Varför gjorde du inte det? Det var väl inte för att grannens sida vetter mot hans hus eftersom hans staket spikades upp efter ditt?
Det kan ju till och med vara en fördel att du måste "göra om" staketet och då ta bort hans spikningar...
Hoppas dialog fungerar...
mvh / Johan.
Varför skulle man göra det? Är ju överhuvudtaget inte jämförbart med vilken sida man vänder utåt på ett staket? Själv föredrar jag stakettyper som är lika snygga på båda sidor. Och brevlådan har jag på utsidan, soptunnorna på insidan.S Sir Duke skrev:
Precis ditt resonemang försökte jag föra med forumkamraten som ställde frågan 😊Anna_H skrev:
Jag föredrar faktiskt att inte har staket eller häck alls vilket det kommer att bli när mitt nästa hus är klart.Anna_H skrev:
Jag har faktiskt både postlåda och soptunnor utanför mitt staket annars så blir de lata sopgubbarna sura.
För soptunnorna då alltså inte postlådan.
G Gukast skrev:Nej tyvärr !! Grannen, på den tid han bodde i huset, spred rädsla till fler grannar, så ingen vågade säga något - rädda för repressalier (det finns flera polisanmälningar.)
Jag undrar alltså om det är "lagligt" att frigöra mitt staket. Under förutsättning att jag stannar på min tomt. Annars kan jag stämmas för hemfridsbrott om jag beträder hans tomt (enligt grannen)
Som du beskriver situationen så är frågan om det är lagligt att plocka ner ditt staket ditt minsta problem... För även om vi leker med tanken på att du skulle bli polisanmäld, åtalad och dömd (har väldigt svårt att se att det går så långt) så kommer din granne troligen straffa dig på sitt sätt ändå. Så det du behöver bestämma dig för är om det är värt risken att fixa staketet med tanke på vad grannen antagligen kommer svara med för straff.G Gukast skrev:Straff kan utmätas på många sätt - kasta sten genom fönsterruta - kasta ägg på fönster - grova repo påå bilen. billacken - sätta skruvar i bildäck m.m. . Mycket händer på 10 år. Ser att huset lämnats som gåva till en person som ju inte kan anses ansvarig nu. Han har också bytt namn- Varför?
En helt otrolig historia som vi glömmer nu.
Jag undrar bara om jag har rätt att ta bort mitt staket
Om du bestämmer dig för att det är värt det så sätt upp ett gäng kameror (helst både dolda och synliga där de dolda bör få med de synliga i bild) så har du i alla fall ökat chansen för att grannen blir dömd för skadegörelse mot dig.
Sen om du låter grannens staket ligga där det ramlar eller slänger det och låtsas ovetande beror på hur ofta den nya ägaren är vid huset och vilken relation du har till hyresgästen (kan inte se att det har framgått). Är ägaren aldrig där och hyresgästen är vettig så kan ni säkert komma fram till något och hyresgästen kan ex bjuda in dig på tomten om det skulle behövas
Talar ni inte med varandra ? Kan kanske lösas utan att skriva här.G Gukast skrev:Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
För att rädda mina blomsterplanteringar satte jag upp ett lågt, glest, godkänt oljat staket på min tomtgräns. Som svar satte grannen upp ett eget vitmålat staket. Helt OK. De står ju intill varandra. Det var bara det att han spikade fast det i mitt staket.
Det har gått några år och mitt staket behöver rätas upp. Kan jag försöka skilja på staketen? Grannens staket ramlar förmodligen ihop då.
Huset är idag uthyrt och ägaren bor på annan ort.
gukast
underbartG Gukast skrev:Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
För att rädda mina blomsterplanteringar satte jag upp ett lågt, glest, godkänt oljat staket på min tomtgräns. Som svar satte grannen upp ett eget vitmålat staket. Helt OK. De står ju intill varandra. Det var bara det att han spikade fast det i mitt staket.
Det har gått några år och mitt staket behöver rätas upp. Kan jag försöka skilja på staketen? Grannens staket ramlar förmodligen ihop då.
Huset är idag uthyrt och ägaren bor på annan ort.
gukast
har inga grannar inom 3km och det är störtskönt