sysmali
G Gukast skrev:
Det stämmer, men den som äger huset idag var sambo med mannen då staketet sattes upp och var den som t.ex kastade ägg på mina fönster. Så det förändrar inte situationen
Så den som bor i huset nu är också nuvarande ägare?

Varför skulle inte mitt tidgare förslag (som du inte kommenterat) fungera? Jag har modifierat det med nya ägaruppgifter.

Kan du nämna för nya ägaren att du behöver fixa ditt staket och därför behöver sära på staketen, vilket innebär att nya ägarens staket behöver avlägsnas (då det är fastspikat i ditt staket).

Säg att du lägger staket på nya ägarens tomt så får nya ägarens diskutera med gamla ägaren till staketet hur dom ska göra, men du kan ju nämna att det kanske räcker med ett (1) staket, om du sätter "fina" sidan mot grannen?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Hur blir gamla ägaren inblandad över huvud taget?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Just genom att den fula sidan vänds mot grannen. 😀 Ingen säger att det är något man bör agera efter. Vi säger bara att det existerar individer som gör det...
Det har jag nog förstått. Men du kanske har läst hela min kommentar och det jag menar är att man då vänder lite på saken.
Det är ändå grannen som provocerade med att ställa soptunnor på TS tomt och i rabatten. Då ska väl grannen inte belönas med den fina sidan. Sen är väl den fula sidan av staketet fortfarande en snyggare syn än soptunnor. Men det var nog kanske inte där skon klämde utan att grannen inte kunde ställa sina soptunnor dit längre.
Och att grannen spikade ett tyngre staket i TS staket var kanske också lite medvetet gjort eftersom han nog förstod att det förr eller senare skulle börja luta och orsakar problem.
Men om vi återgår till den egentliga frågan här så är det bara att montera bort staketet. Eller vänta tills det ramlar ner på grannens tomt 😂

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Huset är för en tid sedan bortskänkt till en person, som inte kan vara ansvarig för vad förre ägaren gjorde

Tyvärr säger han nog inget utan repar sönder min bil i stället.
Låter som det kan vara dags att investera i en kamera?

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
För att rädda mina blomsterplanteringar satte jag upp ett lågt, glest, godkänt oljat staket på min tomtgräns. Som svar satte grannen upp ett eget vitmålat staket. Helt OK. De står ju intill varandra. Det var bara det att han spikade fast det i mitt staket.
Det har gått några år och mitt staket behöver rätas upp. Kan jag försöka skilja på staketen? Grannens staket ramlar förmodligen ihop då.
Huset är idag uthyrt och ägaren bor på annan ort.
gukast
Riv ditt staket, sätt upp en snabbt växande tujahäck på din sida staketet, så slipper du inom ett par år se din granne överhuvudtaget

• Gilla
johanknutson
  • Laddar…
Dey är ju enkelt att göra ett staket som inte har någon "ful" sida utan ser likadant ut på båda sidor.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Om jag fattade rätt så var orsaken till bråket att grannen ställt sina soptunnor bredvid dina buskar.
Är nuvarande grannes soptunnor på samma plats? Den grannen kanske är trevligare och ni kanske kan ha en dialog om hur ni tillsammans kan förbättra situationen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
G Gukast skrev:
Tyvärr säger han nog inget utan repar sönder min bil i stället.
Då lär du få din bil repad oavsett staket eller inte. Sjuka personer hittar skäl. Du kan ta bort staketet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad jag skulle gjort:

* Satt en övervakningskamera mot min bil (enbart).

* Bytt mitt staket.

* Lutat hans staket mot hans vägg.

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Tror inte det går. Vet inte var mannen finns då han har bytt namn.

Ägaren bor inte där och har bytt namn, och hyresgästerna åtgärdar inget
Gå in på Lantmäteriet och sök efter ägaren på fastighetsbeteckningen.

Freddan_ Freddan_ skrev:
När man sätter upp ett staket som du har gjort så vänder man den ”snygga” sidan mot grannen och inte mot sig själv som du har gjort.
Visst, det är ju lätt att förstå att grannen ville ha ett eget staket. Synd att det inte gjordes rätt från början…

G Gukast skrev:
Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
För att rädda mina blomsterplanteringar satte jag upp ett lågt, glest, godkänt oljat staket på min tomtgräns. Som svar satte grannen upp ett eget vitmålat staket. Helt OK. De står ju intill varandra. Det var bara det att han spikade fast det i mitt staket.
Det har gått några år och mitt staket behöver rätas upp. Kan jag försöka skilja på staketen? Grannens staket ramlar förmodligen ihop då.
gukast
Ta ner staketet och sätt upp ett nytt som är snyggt åt båda hållen så borde inte grannen klaga eller bli sur

• Gilla
  • Wow
Nervsjuk och 3 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
gukast
Maila eller SMS:a nuvarande ägaren om problemet med staketet och vad du tänker göra (så du har det på pränt och kan visa upp att du meddelat ägaren om vad du planerar om du blir anmäld), gör det flera gånger om du inte får nåt svar. Dokumentera, ta kort från olika vinklar hur staketen är uppsatta och det du gör när du tar bort dom och när du sätter upp ditt staket på nytt. I såna här fall ska man ha både hängslen och livrem uti fall.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I
Freddan_ Freddan_ skrev:
När man sätter upp ett staket som du har gjort så vänder man den ”snygga” sidan mot grannen och inte mot sig själv som du har gjort.
Klart att man vänder snygga sidan inåt, varför skulle man vända den utåt?

• Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Klart att man vänder snygga sidan inåt, varför skulle man vända den utåt?
För att visa upp sin tjusiga och välvårdade fastighet? Ansiktet utåt liksom.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.