H hempularen skrev:
OK, då är det kankse inte på "talbar" nivå.
Nej tyvärr !! Grannen, på den tid han bodde i huset, spred rädsla till fler grannar, så ingen vågade säga något - rädda för repressalier (det finns flera polisanmälningar.)
Jag undrar alltså om det är "lagligt" att frigöra mitt staket. Under förutsättning att jag stannar på min tomt. Annars kan jag stämmas för hemfridsbrott om jag beträder hans tomt (enligt grannen)

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
Det åtalet kommer aldrig att hända, åklagaren kommer att skratta åt dumheten.
Du kan ju kontra med egenmäktigt förfarande och skadegörelse på ditt staket.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det åtalet kommer aldrig att hända, åklagaren kommer att skratta åt dumheten.
Du kan ju kontra med egenmäktigt förfarande och skadegörelse på ditt staket.
Straff kan utmätas på många sätt - kasta sten genom fönsterruta - kasta ägg på fönster - grova repo påå bilen. billacken - sätta skruvar i bildäck m.m. . Mycket händer på 10 år. Ser att huset lämnats som gåva till en person som ju inte kan anses ansvarig nu. Han har också bytt namn- Varför?
En helt otrolig historia som vi glömmer nu.
Jag undrar bara om jag har rätt att ta bort mitt staket

• Wow
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Kan du nämna för hyresgästen att du behöver fixa ditt staket och därför behöver sära på staketen, vilket innebär att hyresgästens staket behöver avlägsnas (då det är fastspikat i ditt staket).

Säg att du lägger hyresgästens staket på hyresgästens tomt så får hyresgästen diskutera med ägaren till staketet hur dom ska göra, men du kan ju nämna att det kanske räcker med ett (1) staket, om du sätter "fina" sidan mot grannen?

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Ja - så är det
👏😆 Vilken sjuk jävel!

H hempularen skrev:
Ja, gör iallafall ett försök att prata med grannen. Går det bra så kanske man kan föreslå en gemensam lösning som ser OK ut åt båda håll.
När man ser staketet som du har satt upp, så har jag viss (mycket begränsad) förståelse för om grannen tyckte att du hade satt upp ett staket som var fult åt hans håll. Om läget redan var lite spänt, så är det en onödig provokation.
Hur tänker du att det ska vara en provokation att sätta fula sidan åt grannens håll? Det var en onödig provokation att grannen ställde sina soptunnor på TS tomt. Annars hade staketet ju inte ens satts upp. Då skulle TS som tack för grannens provokation få belöningen med den snygga sidan???

• Gilla
Bengt Numelin och 10 till
  • Laddar…
Grannen monterade helt enkelt lite snygga brädor på fula sidan av TS staket så att det såg bättre ut. Känns ganska konstruktivt egentligen, även om det hade varit bättre att TS och grannen diskuterade igenom ett gemensamt staket innan det byggdes något

• Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
G Gukast skrev:
Tror inte det går. Vet inte var mannen finns då han har bytt namn.

Ägaren bor inte där och har bytt namn, och hyresgästerna åtgärdar inget
Gör inte detta för komplicerat. Kasta hans staket och fixa ditt så det ser bra ut. Om ni inte kommunicerar finns inte något problem. Om han skulle säga något om det till mig hade jag bara svarat "vilket staket?"...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast hyresgästen lär ju ha namn och kontaktuppgifter till ägare.
Huset är för en tid sedan bortskänkt till en person, som inte kan vara ansvarig för vad förre ägaren gjorde
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gör inte detta för komplicerat. Kasta hans staket och fixa ditt så det ser bra ut. Om ni inte kommunicerar finns inte något problem. Om han skulle säga något om det till mig hade jag bara svarat "vilket staket?"...
Tyvärr säger han nog inget utan repar sönder min bil i stället.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Huset är för en tid sedan bortskänkt till en person, som inte kan vara ansvarig för vad förre ägaren gjorde

Tyvärr säger han nog inget utan repar sönder min bil i stället.
Nu får du nog förtydliga lite. Om han skänkte bort huset till någon annan så är han ju inte ägare längre och har inget med huset att göra. Då kan du ju prata med den nya ägaren. Eller vad menar du med bortskänkt?
Nya ägaren är såklart inte ansvarig vad en tidigare ägare gjorde. Men vad hindrar dig från att prata med den nya ägaren?

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
om det nu är uthyrt och du inte har något otalt med hyresgästen kanske du bara kan ta bort staketet? I alla fall för stunden. Plantera något trevligt där istället på din sida så kommer det nog ingen tunna dit.
Det var redan en plantering som soptunnan ställdes i

• Arg
  • Gilla
zetamamman och 3 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Nu får du nog förtydliga lite. Om han skänkte bort huset till någon annan så är han ju inte ägare längre och har inget med huset att göra. Då kan du ju prata med den nya ägaren. Eller vad menar du med bortskänkt?
Nya ägaren är såklart inte ansvarig vad en tidigare ägare gjorde. Men vad hindrar dig från att prata med den nya ägaren?
Det stämmer, men den som äger huset idag var sambo med mannen då staketet sattes upp och var den som t.ex kastade ägg på mina fönster. Så det förändrar inte situationen

• Wow
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Det stämmer, men den som äger huset idag var sambo med mannen då staketet sattes upp och var den som t.ex kastade ägg på mina fönster. Så det förändrar inte situationen
Är dom inte sambo längre och hon är kanske mer förbannad på honom än dig?
Men oavsett så kan du bara ta bort staketet. Det lutar ju och kan också ramla ner helt. Vad ska hända då? Att det ligger kvar?
När grannen satt sina brädor i ditt staket så var det skadegörelse. Man kan inte bara sätta fast saker i annans egendom. Han hade kunnat sätta upp ett staket med egna stolpar men inte använder ditt staket för att fästa några plankor.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om grannen är ett kriminellt drägg så lär han inte bry sig om lagligheten.
Du är nog mest lämpad att bedömma sannoilikheten att han blir utåtagerande om du rensar bort de fastspikade plankstumparna.

Man får väl gissa att han sitter inne, har skänkt bort kåken för att slippa få den utmätt och bytt namn för att undvika egna represalier eller försvåra sökningar på hans historik.

Tråkig situation. :/

• Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Hur tänker du att det ska vara en provokation att sätta fula sidan åt grannens håll?
Just genom att den fula sidan vänds mot grannen. 😀 Ingen säger att det är något man bör agera efter. Vi säger bara att det existerar individer som gör det...

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.