Skall bygga en stödmur 13m lång som skall variera i höjd från 1.1m till 60cm. Jag har grävt en ränna om 40djup/50bred som skall fyllas och packas med 16/22. Lägger även en 90mm dränslang bakom nedersta stenen.
Kommer sedan motdyllas med dränerande material och sedan jord.
Det kommer bli gräsmatta på den nya skapade platån så när som på kanske 15-20cm från muren.
2 frågor.
1. På en bit av muren, när jag grävde rännan insåg jag att det var berg. Bra tänker jag. Dock kommer det inte få plats att sätta första stenenraden där. Dvs berget stack upp där fösta stenraden kommer. Andra stenraden kommer få plats.
Min idé är att sätta stenar som vanligt i bärlagret från båda håll så långt det går. (Fösta raden). Sedan där det då blir ett hål (lämpligt jämt antal stenar i längd) sätter jag två plankor på var sin sida och skapar en enkel gjutform och gjuter den biten med grovbeton. Sedan fortsätter jag med nästa skift som vanligt (ovanpå den gjutna biten). Så andra skiftet blir fullt skift hela murens längd. Låter det bra?
2. Jag vill ha ett staket ”på muren”. Men vill inte fästa nåt i betongblocken. Benders Megawall. Hur gör jag lättast för att sätta eller gjuta fundament bakom muren?
Är det bara att ställa betongplintar bakom muren innan motfyllnad? Hur nära muren kan jag ställa dem? Något att tänka på?
Tack!