Hej

Vi skall i föreningen bygga gungor och klätterställning
Nu har en person fått för sig att förutom att allt skall vara EU klassat (vilket vi har räknat med) även det skall finnas staket runt alla lekplatser - stämmer det?

Kommunen säger att de är osäkra.
Boverket hänvisar till att ta in konsult att utreda

Någon som vet hur det är?

Tack på förhand

Ingen aning, men det är ju sjukt att kommunen inte vet. Kräv svar av dem säger jag!

Tror (med betoning på tror) att det behövs staket mot angränsande vägar (ganska rimligt), och runt gungor (så att inte ungarna av misstag springer ivägen för en gunga i sving och knockas av den).
På så sätt ser det iaf ut på alla lekplatser jag ocm min dotter besökt de senaste åren.

Kring vår lekplats är det inget staket. Däremot är det ett lågt staket (ca 50 cm) av trä kring gungorna, inklusive en liten grind. Ungarna älskar att leka med grinden. Lekplatsen är inte nybyggd men den blir iaf inspekterad och godkänd varje år.

EN-normen föreskriver inspringningsskydd (dvs staket) runt gungor.
Säkerhetsavstånd runt klätterställningar kan du hitta på t.ex Hags hemsida.

Äldre lekplatser faller ju inte under detta och där finns det inga staket. Dock de få nybyggda jag sett så är det endast staket runt gungorna. Sen kan det vara en bra ide att ha en simplare "sluss" så att man inte kan springa rakt över evt väg.
Ett gäng stolpar och 2-3 plankor som ligger ner. Inte mer än att man tydligt ser igenom!
Oavsett vad någon kanske tycker så kan man ju ta det enligt vad förnuftet säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.