Metallstolpsko med skruvformad spets för montering av staket- eller grindstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstolpfot för staket med spetsig ände för markförankring och fyrkantig topp för stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, jag tänkte höra om dessa fungerar bra som fot till staket/plank, eller kan man räkna med att de börjar luta efter ett tag?

Är det någon som har erfarenhet av dem i staketbygge?

Sktuven är den tillräckligt starkt ankrad i marken att hålla som grindstolpar, där grindarna blir 2m breda?

Tar gärna emot erfarenheter

Tack på förhand

wildeside
Jag har använt julas modell till ett staket.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/
Staketet byggdes för 2-3 år sen och det har funkat bra, sen beror väll allt på vad man har för markförhållanden.
Jag har en hel del sten i marken så det va inte jätte lätt att skruva ner dom.
Till grindstolpar så valde jag att gräva ur för ordentliga plintar, tror inte på jordankare till en 2 meter grind.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Rickard.
Har sett några nya husägare i kvarteren runt mig använda dessa staketspjut och ingen verkar överleva snöskottningen.

• Gilla
tobbei och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Rickard. Rickard. skrev:
Har sett några nya husägare i kvarteren runt mig använda dessa staketspjut och ingen verkar överleva snöskottningen.
Där jag bor så är det inte speciellt mycket snö jag har staketet 0,5 meter in på min tomt och ansvaret för att inte köra/ploga sönder mitt staket ligger på den som utför snöröjningen.

wildeside wildeside skrev:
Där jag bor så är det inte speciellt mycket snö jag har staketet 0,5 meter in på min tomt och ansvaret för att inte köra/ploga sönder mitt staket ligger på den som utför snöröjningen.
Detta skulle i så fall bara bli ett enklare staket ute på landet bortom all snöskottning

Rickard.
Ja asså dom kör inte in i dom med lastarna utan dom viker sig av snötrycket, vems ansvar det är kan man väl diskutera om men dom flesta är väl överens om att vi föredrar att ha skottade vägar än inte.

Markskruvarna du länkade är ju också bra mycket rejälare än staketspjuten som ts länkade.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Min uppleveles är att det kan bli rangligt om det är långa raka sträckor. Har satt upp typ insynsskydd som är ca 5 m (1m 90 grader vinkling, 3 m sen 90 grader vinkling och sen ytligare 1 m) det är super stabilt. Staketet som är 20 m långt, sen 90 grader och ytligare 25 meter är lite rangligt mitt på 25 metersdelen. Jag har blandat plint och stolpspjut. Skulle behöva ha någon stöttning mitt på den längsta delen.

Joacimz Joacimz skrev:
Min uppleveles är att det kan bli rangligt om det är långa raka sträckor. Har satt upp typ insynsskydd som är ca 5 m (1m 90 grader vinkling, 3 m sen 90 grader vinkling och sen ytligare 1 m) det är super stabilt. Staketet som är 20 m långt, sen 90 grader och ytligare 25 meter är lite rangligt mitt på 25 metersdelen. Jag har blandat plint och stolpspjut. Skulle behöva ha någon stöttning mitt på den längsta delen.
Vad ligger du på för cc mått på stolpen då, och vilken höjd är staketet på?

wildeside
Jag kan inte uttala mej om staketspjutet eftersom jag valde bort det alternativen för att jag inte tror på att det fungerar.
Snöröjaren är ansvarig att snön han plogar inte skadar annans egendom eller fyller upp snö på annans fastighet, hur han väljer att få bort snön får han anpassa efter rådande förhållanden.
Jag har jobbat många år inom snö o halk bekämpning och dom gånger något gått sönder är det bara snällt att öppna plånboken.
Tror att mitt staketet bryts sönder innan mina jordankare kommer att gå sönder eller flyttas, framför allt om det är tjäle i backen.
Mitt staket har en 30 meter lång raka och ska förlängas ytterligare 20 meter, när ork o lust finns.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Jag kan inte uttala mej om staketspjutet eftersom jag valde bort det alternativen för att jag inte tror på att det fungerar.
Snöröjaren är ansvarig att snön han plogar inte skadar annans egendom eller fyller upp snö på annans fastighet, hur han väljer att få bort snön får han anpassa efter rådande förhållanden.
Jag har jobbat många år inom snö o halk bekämpning och dom gånger något gått sönder är det bara snällt att öppna plånboken.
Tror att mitt staketet bryts sönder innan mina jordankare kommer att gå sönder eller flyttas, framför allt om det är tjäle i backen.
Mitt staket har en 30 meter lång raka och ska förlängas ytterligare 20 meter, när ork o lust finns.
Ja det är skruven jag tänker på mest med för detta

N Nygge72 skrev:
Vad ligger du på för cc mått på stolpen då, och vilken höjd är staketet på?
Den kort 5 metersdelen är en spalje som är ca 1,40 hög coh har cc på stolparna på ca 1,20.

Staketet har jag cc på strax under 2 meter. Staketet är 1,10 högt.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
wildeside
N Nygge72 skrev:
Ja det är skruven jag tänker på mest med för detta
Som sagt allt beror på markförhållandena.
Köp en skruv och dra ner i backen, skruva dit en staketstolpe.
Ryck o slit i den så får du en uppfattning om hur stabilt det blir.

Joacimz Joacimz skrev:
Den kort 5 metersdelen är en spalje som är ca 1,40 hög coh har cc på stolparna på ca 1,20.

Staketet har jag cc på strax under 2 meter. Staketet är 1,10 högt.
Och spaljen satt bra om jag förstod dig rätt, medans staketet var lite rangligt?

• Gilla
Joacimz
  • Laddar…
Vi satte ca 30 m staket med spjut och det enda problemet efter 10 år var ett ställe där vi fick såga av spetsen för att få ner det. Lite betong löste det problemet i efterhand..

Grindstolpar beror på vad grindarna väger men att gjuta två, fyra eller sex plintar är varken svårt eller särskilt dyrt.

Innan man köper spjut så dra ner ett spett på några ställen för att se hur marken är. Vi hamnade i kanten på en välanlagd väg så mycket sten men det gick att komma runt genom att flytta stolparna lite längs staketet.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.