Hej!
Vår äldsta son 3,5 år ska snart flytta upp i våningssängen för att ge plats åt minstingen som tar botten. Sängen är en IKEA Kura. Dock har vi en resårmadrass på båda våningarna vilket gör att barriär på övre våningen är väldigt begränsad i dagsläget, några få cm endast (se bild). Sambon och jag är lite osäkra på vad vi bör ha för lösning som känns säker och helst även ser fin ut.
Har funderat på rundstav i ca 25 mm dimension som löper 10 cm över ramen som ett staket, frågan är vad man användet som "stolpar" i ramen för att fästa staven som då löper längst sidan.
Finns det några experter här som kanske kan bidra med någon idé eller kanske känner till någon färdig "ledstångs-lösning" som man skulle kunna köpa och sätta dit?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Vår äldsta son 3,5 år ska snart flytta upp i våningssängen för att ge plats åt minstingen som tar botten. Sängen är en IKEA Kura. Dock har vi en resårmadrass på båda våningarna vilket gör att barriär på övre våningen är väldigt begränsad i dagsläget, några få cm endast (se bild). Sambon och jag är lite osäkra på vad vi bör ha för lösning som känns säker och helst även ser fin ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funderat på rundstav i ca 25 mm dimension som löper 10 cm över ramen som ett staket, frågan är vad man användet som "stolpar" i ramen för att fästa staven som då löper längst sidan.
Finns det några experter här som kanske kan bidra med någon idé eller kanske känner till någon färdig "ledstångs-lösning" som man skulle kunna köpa och sätta dit?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Bästa svaret
Det första jag kommer att tänka på är rörhållare som används till klädhängare. De finns för just 25 mm (1 tum) rör/rundstav, och de finns både i öppet (att sätta mitt på staven) och slutet (att använda i ändarna) utförande. Googla "rörhållare 25mm" så hittar du massor med exempel. Går att köpa på Bauhaus eller motsvarande, så de är enkla att få tag i.M Max Hellstrand skrev:
ikea har stödbrädor 
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293/
borde vara rätt enkelt att göra något likadant själv också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293/
borde vara rätt enkelt att göra något likadant själv också
Det där var ett mycket smart tips, hade inte tänkt på det. Känns som att dom hållarna bör vara tillräckligt stabila för att göra jobbet, då är man ju lite fri i hur man vill få det att se ut också, schysst förslag!bygga_bo skrev:
Det första jag kommer att tänka på är rörhållare som används till klädhängare. De finns för just 25 mm (1 tum) rör/rundstav, och de finns både i öppet (att sätta mitt på staven) och slutet (att använda i ändarna) utförande. Googla "rörhållare 25mm" så hittar du massor med exempel. Går att köpa på Bauhaus eller motsvarande, så de är enkla att få tag i.
Klicka här för att svara