Luktar inte så mycket när man luktar direkt på pappen men det luktar i rummet som jag lagt det i. Nu har jag ju det rummet igenbommat så det kanske är därför det luktar lite starkt.

Tomas J skrev:
Nu har jag sågat ut golvet där vattenskadan var och det visade sig att isoleringhöjden var 130mm så jag antar att golvbjälkarna är ca.150mm. Isoleringen verkar endast bestå av något torvliknande, eller kan spånet klumpa sig så det blir kakor av det hela, se bilderna.
Nu börjar dock tveka lite på hur jag ska göra, vattenskadan var bara 600*400cm så det vore ju enkelt att bara lägga i nytt matrial där och sen på med spånskiva över alltihopa, matta och så var allt klart. Men frågan är om jag kommer ångra mig för alltid att jag inte passade på att isolera om och lägga i några nya bjälkar mellan de gamla som sitter med ca. 750mm, c/c.
Sen är golvbrädorna som sitter idag 37mm tjocka, känns ju klent med golvspån på 22mm som ersättning. Kan man lägga dubbla lager golvspån?
Angående torven så kan den också ge en unken lukt. 130 mm är ungefär vad jag hade också (torv). Finns det utrymme under så kan man sala på underifrån så mycket det går för att få plats med mer isolering.
Vad rekommenderar spånskivetillverkaren för max cc? 75 är ju inte så mycket mer än 60. Ska du ha klinkers så behövs det fler reglar förstås.

T Tomas J skrev:
Har nu varit under och krupit i grunden, eller ålat är väl mer rätt ord då man bara kan krypa i början sen blir den armbågarna som gäller:)
Det visade sig att jag faktiskt ser golvbjälkarna underifrån, trodde det var någon annat typ av stöd jag sett tidigare när jag varit där under, då de var så breda men det var golvbjälkarna och stöden för blinbotten som ihop såg ut som en bred bräda.
Hur som helst så är avståndet mellan de mittersta bjälkarna ca. 80cm medans det är 50cm mellan de yttre, däremot vet jag ännu inte höjden på bjälkarna. Spännvidden är för övrigt 3.7m, och då mellan yttervägg och innervägg där det ligger en bärlina under innerväggen
Efter att läst om tråden från början så tycker jag att jag fått grepp om det hela och planen blir nu följande.
Riva ut det gamla golvet och ta bort det gamla spånet/torven.
Byta ut blinbottenbrädorna då man ändå har allt öppet och kommer åt.
Lägga i nya reglar där det är 80cm emellan så det blir 40cm.
Om det går, lägga en bärlina under reglarna så spännvidden halveras,
annars krysskolva eller kortlingar.
I med ny isolering och golvspånskiva på detta.

Låter det vettigt?
Hej, hur gick det med dett projekt?
Jag funderar också på att lägga en bärlina under reglarna för att halvera spännvidden och är nyfiken på hur någon annan upplevde att det blev.
Mvh Magnus

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.