1 219 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur stagar jag upp råsponttaket?
Jag ska byta papp på mitt tak från 1960-talet. Den är full av torksprickor och går sönder bara man tittar på den. Nu har jag börjat riva och även spikat på första våden ny papp. Men det är näst intill omöjligt att spika eftersom råsponten torkat och krympt så mycket på bredden att springorna är upp till 5mm. På vissa håll har fjädern helt glidit ur noten. När detta skett i närheten av en skarv är resultatet att brädan blir "helt lös".
Funderar på om jag ska täcka hela taket med konstruktionsplywood 12mm (ovanpå råsponten) och så spika pappen i skivorna. Någon annan idé, någon?
Om det ska bli skiva, vilken typ och tjocklek föreslår ni?
Funderar på om jag ska täcka hela taket med konstruktionsplywood 12mm (ovanpå råsponten) och så spika pappen i skivorna. Någon annan idé, någon?
Om det ska bli skiva, vilken typ och tjocklek föreslår ni?
Lossa brädorna nedifrån, när du kommit 1/3-1/2 av takfallets höjd sätter du dit ny råspont. Riv sedan upp till nock och byt ut. På detta sätt får du också bättre uppfattning om takbjälkarnas skick, har de t.ex rötskador någonstans?
Om du ändå bestämmer dig för att köra board på dålig råspont är det väl oljehärdad masonit som gäller. https://www.byggmax.se/oljebehandlad-board-3mm-p1007
Om du ändå bestämmer dig för att köra board på dålig råspont är det väl oljehärdad masonit som gäller. https://www.byggmax.se/oljebehandlad-board-3mm-p1007
En god tanke att byta råsponten mot ny råspont! Fast jag hade i årets plan att byta ungefär halva huset. Andra halvan fick ny papp för 15 år sedan. Ärligt talat fattar jag inte hur jag fick dit den den gången, men den ligger i alla fall och är alltså ganska färsk.
Byte av råsponten helt drar också med sig jobb med hängrännor, vindskivor mm.
Om jag lägger en mer rejäl skiva skulle jag kunna ta upp några hål och kika ner. Jag har inget skäl att misstänka röta, för råsponten är helt torr - trävit. Bara för torr - dvs torksprickor.
3mm masonit känns för tunt. Pappspiken kommer ju att gå rakt igenom den, och så fjädra mot råsponten under i alla fall.
Skulle man kunna lösa det gm att skruva pappen med plåtskruv?
Byte av råsponten helt drar också med sig jobb med hängrännor, vindskivor mm.
Om jag lägger en mer rejäl skiva skulle jag kunna ta upp några hål och kika ner. Jag har inget skäl att misstänka röta, för råsponten är helt torr - trävit. Bara för torr - dvs torksprickor.
3mm masonit känns för tunt. Pappspiken kommer ju att gå rakt igenom den, och så fjädra mot råsponten under i alla fall.
Skulle man kunna lösa det gm att skruva pappen med plåtskruv?
Produkter som diskuteras: "Pappspiken"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Välskruvad 12mm plywood kommer fungera fint för att stabilisera upp men är inte gratis, 3mm board kommer inte göra mycket för att stabilisera.
Vill du skruva pappen så finns det speciell träskruv med stor bricka specifikt för ytpapp.
Vill du skruva pappen så finns det speciell träskruv med stor bricka specifikt för ytpapp.
Det blev 12mm spontad plywood med långa skruv ner i takstolarna och kortare skruv mellan takstolarna vid skarvarna.
https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-t-g-p10053
Liggande montering alltså. På dem ytpapp som jag skjuter med tryckluftspistol.
Oj, vilken skillnad med plywooden, en helt annan känsla att gå och stå på den lagda pappen när jag nu monterar högre upp på taket.
https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-t-g-p10053
Liggande montering alltså. På dem ytpapp som jag skjuter med tryckluftspistol.
Oj, vilken skillnad med plywooden, en helt annan känsla att gå och stå på den lagda pappen när jag nu monterar högre upp på taket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden