Har öppnat golvet i stugan och upptäcker då att ngn gjort sig ett fint hem under huset nån gång, och dessvärre verkar denne någon ha grävt sig in under betongfundamentet till murstocken och den öppna spisen. Murstocken verkar ok, men vid den öppna spisen finns en spricka i betongen som skulle kunna bero på sättningar för att marken under försvann.
Hur gör jag bäst nu för att säkerställa att fundamentet inte sjunker? Tänkte ta bort den öppna spisen, men mura upp en värmevägg så det kommer vara tyngd på.
Peta in stenar och sen försöka hälla i betong? Nån slags skum som fyller ut?
Hur gör jag bäst nu för att säkerställa att fundamentet inte sjunker? Tänkte ta bort den öppna spisen, men mura upp en värmevägg så det kommer vara tyngd på.
Peta in stenar och sen försöka hälla i betong? Nån slags skum som fyller ut?
Ingen?
Kan jag hälla i betong och tro att det fyller ut utrymmet under fundamentet? Beter sig betong som vatten och fyller ut upp till den nivå man häller i? Och visst krymper betongen lite när den brunnit klart?
Kan jag hälla i betong och tro att det fyller ut utrymmet under fundamentet? Beter sig betong som vatten och fyller ut upp till den nivå man häller i? Och visst krymper betongen lite när den brunnit klart?
Jag saknar all kompetens för att uttala mig om det här men det finns särskild betong som inte krymper. Jag minns inte vad den heter men @Rejäl vet, han har diskuterat det tidigare.
Betongen flyter inte ut som vatten utan måste skakas/vibreras för att fylla ut. Det finns särskilda maskiner för det!
Allt detta från YouTube/Byggahus, jag har ingen egen erfarenhet, ta det för vad det är.
Betongen flyter inte ut som vatten utan måste skakas/vibreras för att fylla ut. Det finns särskilda maskiner för det!
Allt detta från YouTube/Byggahus, jag har ingen egen erfarenhet, ta det för vad det är.
Ja expanderbetong är det lämpliga för undergjutning, den expanderar inte så du inte tror att det är som fogskum. Men den krymper inte som vanlig betong for samt att den blandas blötare så att den rinner lättare.cederbusch skrev:
Så helt novis är inte farstajejen😉
Tack båda. Men hur är det med flytningarna då? Räcker det att hälla i, peta med något så det runner in överallt, och kalla det en dag?Rejäl skrev:
Klicka här för att svara