Under en "utstickande" del av vårt hus finns en "jordkällare", d.v.s. ett utrymme med ca 1,5 m i tak. På bilden nedan ser ni ingången till denna och delar av marken utanför, samt att man kan skymta början på fasaden. Hela denna del av huset står på berg som ligger ca 1 dm under "tröskeln" på ingången. Vi har dock ett problem med att det vid snösmältning samt kraftiga regn blir stående vatten i jordkällaren. Det kan bli så mycket som upp till 1 dm d.v.s. upp till ingången.

Jag som amatör ser på rak arm två givna problem; marken sluttar inåt precis utanför, och ett stuprör släpper vatten precis vid husknuten. Det finns troligtvis ingen dränering och väggarna är asfaltade på utsidan. Längst ner i hörnet på jordkällaren finns det en liten öppning ut genom grundmuren men på utsidan är det helt täckt med jord/lera vid denna öppning.

Jag ska nu göra några andra grävarbeten i trädgården och tänkte passa på att försöka fixa vattenproblemet. Vet dock inte hur jag ska göra! Ett problem är att marknivån på trädgården runt om är ungefär i nivå med jordkälleöppningen så det blir inte helt lätt att få det att luta mer än botten på jordkällaren. Det finns inte heller något dagvattensystem på denna del av huset som man kan tömma vatten i. Ni får gärna ge allmänna tips på lösning men nedan är några nyckelfrågor:

1. Bör jag lägga dränrör runt jordkällaren? Känns som vattnet ändå kommer rinna lika mycket längs berget som i dränröret... Dessutom vet jag inte var jag ska koppla bortre ändan på dränröret då det inte finns dagvattensystem eller liknande.
  2. Hur fixar jag marklutningen när resten av trädgården är på en ganska hög nivå? Kan jag "höja" nivån längs jordkällaren istället för att gräva ut längre bort? Ingången blir givetvis ett problem då...
  3. Är den lilla öppningen genom grundmuren i hörnet bra för något? Hur bör jag göra på utsidan för att utnyttja detta?
  4. Var ska jag göra av vattnet från stupröret? Funderar på att gräva ner ett avloppsrör men var ska det mynna ut? Har funderat på att gräva en stenkista men risken är ganska stor att stöta på berg då också.
  5. Hur stort problem är egentligen vattnet? Det ligger ett sovrum ovanpå och jag har inte sett några fuktproblem där men det känns givetvis inte bra om fukt vandrar upp i väggen.

Mycket tacksam för tips.
/Daniel

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar inte vara ett helt enkelt problem om vattnet rinner längs berget, men det verkar helt enkelt vara så att du måste få bort så mycket vatten som möjligt.

Kan du få bort vattnet från hängrännan på något sätt? T.ex. leda vattnet från stupröret i ett markavlopp under jord till en stenkista en bit bort? Eller vända på hängrännans lutning och flytta stupröret så att vattnet rinner bort på andra sidan istället?

Problemet med att vatten rinner längs berget borde du kunna åtgärda genom att frilägga berget och skapa ett hinder för vattnet nära jordkällaren. Du borde antingen kunna skära ut en skåra i berget där du lägger dräneringsslang, alternativt gjuta en kant där berget lutar och lägga dräneringsslang där.

Inuti själva jordkällaren så kanske du kan skapa en pumpgrop på det lägsta stället och skära ut skåror så att vattnet rinner dit om ovanstående inte hjälper.

Tusen tack för tips! Hade tänkt försöka leda bort vattnet från stupröret i ett markavloppsrör. Ska försöka gräva en stenkista för det men risken är att man stöter på berg då också... I värsta fall får väl markröret sluta ytligt och släppa ut vattnet på gräsmattan. Iaf bättre än vid husgrunden...

Frilägga berg låter ju som något som skulle kunna fungera men hade helst sluppit så "krångliga" lösningar. Kan ju iofs prova att se hur mycket bättre det blir av att ändra marklutning och få bort stuprörsvatten och sen om det inte hjälper borra upp en pumpgrop i jordkällaren.

Ska även lägga till att jag inte vet hur berget lutar. Logiken säger faktiskt att det borde luta bort från jordkällaren om man ser hur resten av berget ser ut (det är en bergstopp i bortre delen av krypgrunden). Problemet skulle i så fall kunna vara att vattnet rinner längs markytan då jag tror det är ganska kompakt lerjord som lutar in mot väggen.

Ytterligare en fråga; Om vi antar att berget sluttar bort från källaren och att huvudproblemet är vatten som rinner längs marknivån, räcker det då att fylla på så att marken sluttar utåt? Eller kommer nedre delen vara så mycket mer packad att vattnet ändå kommer rinna till den nivån och sedan mot huset? Fungerar det med bara jord eller borde jag ha makadam någonstans?

Se den mycket fina paint-bilden nedan för illustration.

källare.jpg
Skapa konto

Om du vill ta reda på hur berget lutar så borde du kunna ta ett armeringsjärn och banka ner i marken på ett tjugotal olika ställen och försöka få en uppfattning om hur tjockt jordtäcket är.

Jag tror att det viktiga är att få bort vatten från området kring jordkällaren. Om det finns möjlighet att lägga dräneringsslang i jorden med lutning bort från jordkällaren så kan det vara vettigt. Isåfall så borde de räcka en bra bit med att gräva ett dike, lägga geotextil på botten, på med slangen och sedan någon deci grovt grus ovanpå, sen ett till lager geotextil och sen jord ovanpå. Det borde bli ett underjordiskt dikt som transporterar bort vatten från området. Jag ritade in det som ett blått rör i skissen.

En annan möjlighet är att du lägger ut något material som inte släpper igenom vatten under jorden så att det lutar bort från huset. Egentligen borde vad som helst funka bra bara det inte ruttnar eller rostar. Gammalt kanalplasttak, åldersbeständig plast, en bit presenning etc. Det viktiga är att vattnet rinner undan från jordkällaren. Svart i skissen nedan.

Namnlös.png
Skapa konto

Om du går vidare med något av mina förslag så se till att kolla med någon som har erfarenhet av markarbeten, jag är en s.k internetexpert på området men har ingen egen erfarenhet.

Tusen tack! Ska prova med armeringsjärn och försöka ta reda på berglutningen. Tipset med dränslang bortåt låter smart.

Internetexpert är mycket mer expert än vad jag är, så jag är mycket tacksam för svaret:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.