1 035 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Stadga upp garagestomme med hålband.
Har tillgång till en hel del metallbearbetning inkl. svetsar m.m. så smidesarbeten löser jag.VidarH skrev:
Om du sätter ett förråd mot väggen intill porten så blir det mycket stabilare. Men även två externa snedsträvor ger sinnesro.
Jag tänkte mer att försöka hitta en bonde/smed/verkstad (gas eller vatten/laser) som kunde bränna ut 2/4 rediga 90° vinklar ur en+5 mm plåt som sträcker sig nästan hela stolpens djup och 70-80 cm från hörnet. Bara raka linjer och en liten radie i vinkeln gör det möjligt att få minimal krånglighet. Efterarbete med vinkelkap beroende på hur mycket man bryr sig.
Nu har jag en ny idé i huvudet på en konstoll som jag ska utveckla.
Inte kul att höra om problem med skadade hålband och hur det kan påverka men bättre att få informationen nu än när det är försent.Cheesen skrev:
Vi har en byggfirma i norrbotten som misslyckats med hålband och fått ras vid några tillfällen. Hålband har inte speciellt bra struktuell bärighet och en liten skada på bandet någonstanns är allt som krävs för att det ska brista katastrofalt.
Sätt skivmatreal istället så får du dessutom brandskydd på köpet. (En plyfa har i princip samma motståndskraft mot brand som en gipsskiva) Ett garage kan vara värt att ha i alla fall lite brandskydd i. Ett Hålband kommer du aldrig att kunna hänga en spade på men på en plyfa kan du enkelt sätta en hållare för spaden.
Jag köper ditt resonemang om att du vill maximera utymmet inne men du kommer ändå inte att använda rummet ovanför en syllbräda, Har haft ett förråd som var byggt på liknande sätt och det var helt hopplöst att förvara saker och maskiner där när inte väggarna gick att utnyttja, skivade igen efter några månader och plötsligt blev förrådet större. Om du ändå bara ska ha husvagnen där så kommer du inte att kliva in och ut genom någon dörr i någon större utsträckning (det är typ användningsområdet för att lämna väggen utan panel eller skivor invändigt) Men du kanske vill ha en hylla för trädgårsmöbler, eller förtält.
Ska fundera på om jag ska kombinera de båda för det är olika känsligt med utrymmet i olika delar av garaget.
För att utnyttja plywood som stabilitet så behöver du inte klä hela väggarna utan kan satta det i några regelfack infällt så blir det stabilt och bra..P-plats skrev:
Kanske ska sätta plywood i två av "facken" på varje långsida istället för hålband.J Jansson69 skrev:
Fungerar vanlig konstruktions plywood i ett helt ouppvärmt utrymme eller vad ska man använda?
Ska man välja 12 eller 15mm?
Det är nästa fråga som jag funderat på.S Svammlet skrev:
Verkar ju både finnas verktyg för att spänna upp bandet vid montage men även dyra sträckare som monteras på varje band så.man kan spänna vid behov.
Kanske ska gå på plywood på väggarna och vajer i taket med vantskruv, kan det vara ett bättre alternativ?
15 eller 21mm föredrar jag, ja du kan ju göra en vinkel sätta i hörnet så att ett regelfack i gaveln möter ett på långsidan så låser det grymt bra.P-plats skrev:
Jag har bara använt hålband själv hemma, jag tillverkade en montagesträckare av en vantskruv och lite finurlighet. Vajer har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte hjälpa dig. En vanlig 22x145 bräda som du spikar i taket har säkert samma hållfasthet som ett band/vajer, och den behöver du inte sträcka!P-plats skrev:
Jag har hjälpt en svåger att bygga friggebod tillsammans med en professionell byggarsläkting. Denne spände hålbandet genom att dra in skruven snett så att bandet spändes ytterligare med skruvens väg in i regeln. Blev spänt som fiolsträngar.P-plats skrev:
Det går inte på alla hålband, vissa har bara 4mm hål och det finns inte 4mm skruvar som håller för att spänna upp ett 2x40mm band.D datja skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden