altaxis altaxis skrev:
I Karlskrona kommun kan man hyra en container för ”osorterat” avfall. Där kan man slänga allt utom bildäck och farligt avfall. Betalar en fast avgift för lämning/hämtning och sen per ton avfall. Har fyllt ett par sådana när vi storstädat och brukar landa på 2500-4000 beroende på mängd.
Kolla om ni har någon sådan tjänst.
Ragnsells har för 4000kr, blandavfall

N Novisorisk skrev:
Vi har städat ut ett gammalt hus från skräp. Skräpet har legat i ca 10 år och allt faller i princip sönder (legat i ett söderrum och har torkats ut av sol/värme). Det är plastpåsar, plastburkar och papper som blir till smulor när man tar i det, tyg/kläder som går av när man drar lätt i det, damm, skräp osv.
Allt har lagts i sopsäckar, men vi vågar inte åka med det till avfallsanläggningen då de är så extremt nitiska med vart man slänger sitt skräp. De har ingen brännbart-container utan bara en för ej återvinningsbart. Är rädd för att de kommer stoppa oss, slita upp säckarna och tvinga oss sopsortera på plats.
Vart ska detta slängas någonstans?
Jag skulle leta upp närmaste återvinningsstation och lägga det i de brännbart,så länge de ligger i säckar så är de bara att slänga på

A ArneTW skrev:
Som det låter hade det ju varit en enkel match att göra rätt från början...

Men är man arbetsskygg och vill skylla på andra så varsågod.

/ATW
Det enklaste hade naturligtvis varit om jag hade tryckt ner allt i soptunnan hemma!

Jag har inget emot att sortera, men systemet måste vara logiskt begripligt, så att man inte hamnar i den förnedrande situationen att behöva bre ut sitt avfall på backen framför återvinningspersonalen. Finns ingen logik i att en jutesäck inte skulle kunna brännas.

Det som irriterar mig är att vi medborgare tvingas sortera på fragmentsnivå, medan företag som tillhandahåller kontainrar sorterar med hjälp av gaffeltruck (som förklarades ett par poster längre upp). Verkar vara olika måttstockar som gäller!

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det enklaste hade naturligtvis varit om jag hade tryckt ner allt i soptunnan hemma!

Jag har inget emot att sortera, men systemet måste vara logiskt begripligt, så att man inte hamnar i den förnedrande situationen att behöva bre ut sitt avfall på backen framför återvinningspersonalen. Finns ingen logik i att en jutesäck inte skulle kunna brännas.

Det som irriterar mig är att vi medborgare tvingas sortera på fragmentsnivå, medan företag som tillhandahåller kontainrar sorterar med hjälp av gaffeltruck (som förklarades ett par poster längre upp). Verkar vara olika måttstockar som gäller!
Så är det verkligen inte på i stockholm (iaf Vantörs ÅVC), det är ytterst pragmatiska och serviceminded personal där. Värre är det med alla j-vla hipsters som har en otäck förmåga att synkronisera sina besök på ÅVC, då står tokskallarna och river loss tyget från lampaskärmarna för att kunna sortera rätt…:rofl::crysmile:

P
Jag har inget emot att sortera, men systemet måste vara logiskt begripligt, så att man inte hamnar i den förnedrande situationen att behöva bre ut sitt avfall på backen framför återvinningspersonalen.
Jag skulle ha tagit hem säckarna igen och slängt skräpet i restavfallstunnan. Att behöva stå och sortera småskräp på marken på sopstationen är helt befängt.

• Gilla
erik_qwerty och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur man inte kan begripa att rena saker som återvinns är enklare än gravt nerskitade.

Fast det är klart inget fel i att pizzakartongen luktat lite muskiss nästa gång man hämtar pizza
Jag tror inte du förstår hur återvinning går till...

Och visst det kan väl ibland bli en utmaning att sortera om det är en kompost man gräver igenom hemma hos en hoarder.

Men i 99 fall av 100 så är det ren J-a slöhet som folk gnäller att det är svårt att sortera.
Är det inte slöhet borde det kvalificera dem för personlig assistent så löser vi en del av arbetslöshetsproblemet.

/ATW

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag skulle ha tagit hem säckarna igen och slängt skräpet i restavfallstunnan. Att behöva stå och sortera småskräp på marken på sopstationen är helt befängt.
Någonstans behöver det ju göras...

Är du inte kapabel att inse att det är enklast att göra det när du lägger det i säckarna hemma innan du åker är det ju sorgligt.

Jag hoppas att du kan söka hjälp att klara dig i livet med alla problem som kräver planering och framförhållning.

/ATW

P

Fast företag får också sorteringsavgifter om man slöar.
Jag dumpar inte en enda container som är fel och jag hugger folk som gör fel. De gör såklart fel av lathet. Trots vi har samma system som i hemmet så orkar de inte slänga i rätt container.

P
A ArneTW skrev:
Men i 99 fall av 100 så är det ren J-a slöhet som folk gnäller att det är svårt att sortera.
Är det inte slöhet borde det kvalificera dem för personlig assistent så löser vi en del av arbetslöshetsproblemet.

/ATW
Jag tycker om att vara slö. Eller så gillar jag helt enkelt att göra roligare saker än att sortera sopor. Jag betalar gärna någon annan för att göra sånt jag tycker är tråkigt, eller inte är så bra på.
Man borde kunna köpa tjänsten "sortering av sopor", men system är väl inte så väl anpassat för det.

F.ö. är det knappast kostnadseffektivt att sortera på den nivå som Sommartorparn tvingades att göra.

• Gilla
erik_qwerty och 2 till
  • Laddar…
P
N noone70 skrev:
Värre är det med alla j-vla hipsters som har en otäck förmåga att synkronisera sina besök på ÅVC, då står tokskallarna och river loss tyget från lampaskärmarna för att kunna sortera rätt…:rofl::crysmile:
Kommer de på att de har sorterat dåligt hemma när de kommer till återvinningscentralen?

P pmd skrev:
Jag tycker om att vara slö. Eller så gillar jag helt enkelt att göra roligare saker än att sortera sopor. Jag betalar gärna någon annan för att göra sånt jag tycker är tråkigt, eller inte är så bra på.
Man borde kunna köpa tjänsten "sortering av sopor", men system är väl inte så väl anpassat för det.

F.ö. är det knappast kostnadseffektivt att sortera på den nivå som Sommartorparn tvingades att göra.
Du lär garanterat kunna hitta någon som sorterar din skit för pengar.

Jag är mer orolig för den skit som du är inblandad i produktion av...

/ATW

P
A ArneTW skrev:
Är du inte kapabel att inse att det är enklast att göra det när du lägger det i säckarna hemma innan du åker är det ju sorgligt.
Soptunnan hemma har en begränsad kapacitet. Risken är att det blir en del sopor stående eftersom man måste slänga dem i omgångar. Då vore det mer praktiskt att kunna slänga restavfall på tippen. Nånstans slängs ju ändå restavfallet som hämtas från min soptunna.

Det är knappast varje vecka man är i behov av att kunna slänga så mycket skräp som Sommartorparn hade så soptippen lär knappast bli överbelastad.
Jag hoppas att du kan söka hjälp att klara dig i livet med alla problem som kräver planering och framförhållning.
Jag hoppas att du kan börja bete dig lite vänligare och artigare i konversation med andra. Lite KBT, kanske?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
i den kommunen jag bor i har de plockat bort containern för brännbart, allt ska sorteras
Brännbart ska ju också vara sorterat? Låter som om ni i er kommun har missbrukat brännbart containern (ex.vis TS ovan) och då kan man ju förstå att den försvunnit? Som man bäddar får man ligga?

P
A ArneTW skrev:
Du lär garanterat kunna hitta någon som sorterar din skit för pengar.
Jag tar tacksamt emot tips.
Jag är mer orolig för den skit som du är inblandad i produktion av...
Vilken skit syftar du på? Vi fyller i stort sett aldrig våra soptunnor mellan hämtningarna. Och, nej, jag eldar inte sopor på tomten.

P
F finnen31 skrev:
Jag skulle leta upp närmaste återvinningsstation och lägga det i de brännbart,så länge de ligger i säckar så är de bara att slänga på
I det inägg du kommenterade påpekade TS att det inte finns någon container för brännbart på "hans" återvinningsstation,

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.