27 190 läst ·
278 svar
27k läst
278 svar
Städa ur gammalt hus, sopsortera?
Jag bävar för den dag de kommer på mig med att slänga en säck aska (från pelletspannan) i brännbart. Då kommer jag bli tvungen att riva upp säcken och tömma den i restavfall. Hela återvinningsstationen och alla som är där kommer bli invärvda i ett moln av aska.
Men, går inte det mesta ändå i sopförbränningsugnen till slut, trots att vi har sorterat i olika fraktioner på åvc? Trä, bränns inte det? Hårdplast återvinns till viss del, men gammal plast som saknar märkning eller där märkning inte funkar med optisk läsning, bränns inte den? Mjukplast o frigolit, bränns inte den? Madrasser o gamla kuddar, bränns inte de? Hur mycket av den textil som går till materialåtervinning går verkligen att återvinna annat än till energi? Vi fortsätter sortera och bemödar oss att göra rätt även om vi inte begriper logiken….A arkTecko skrev:
Vet inte. Men min grundinställning är att de som jobbar med det gör vad de gör av en anledning och inte för att jävlas. I alla fall tills motsatsen bevisats. Tycker det är tragiskt att så många i samhället verkar utgå från en motsatt logik...
De som jobbar med det skickar ju andra fraktioner i "brännbart" när de containrarna är fulla och avstängda, så det blir lite dubbla budskap...A arkTecko skrev:
Det stora problemet är väl att folk inte sorterar bort batterier, alu, och annat som inte ska in i förbränningen alls.Sommartorparn skrev:
Men, går inte det mesta ändå i sopförbränningsugnen till slut, trots att vi har sorterat i olika fraktioner på åvc? Trä, bränns inte det? Hårdplast återvinns till viss del, men gammal plast som saknar märkning eller där märkning inte funkar med optisk läsning, bränns inte den? Mjukplast o frigolit, bränns inte den? Madrasser o gamla kuddar, bränns inte de? Hur mycket av den textil som går till materialåtervinning går verkligen att återvinna annat än till energi? Vi fortsätter sortera och bemödar oss att göra rätt även om vi inte begriper logiken….
Sen kan åvc sälja visst avfall.
Sist jag var och dumpade trädgårdsavfall så hade någon dumpat en eller 2 kassar småbatterier i grenhögarna, det kändes ju vettigt då det var alldeles säkert en sådan som skäms över att den får sopor i ett hem.
Hårdplast har ibland eller ofta ingen märkning. Men det går likväl att återvinna.
Kan nog vara olika:Sommartorparn skrev:
Där jag har mitt fritidshus vill dom ha omålat respektive behandlat trä åtskilt, men här hemma blandas allt trä i samma container.
Blev nyfiken och frågade.
Rent trä kunde förbrännas i ett vanligt mindre värmekraftverk, medan mer blandat trä går till kraftvärmeverk med högre temperatur och effektivare förbränning.
Så det beror på vem som köper upp och var det sedan hamnar.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag har faktiskt slängt ett lik i brännbartcontainern på ÅVC.A arkTecko skrev:
Bakgrunden var att jag hittade en död hare utanför min dörr på min tomt. Skämtsamt samlag att vi skulle slänga den över staketet till grannen. Frun ville förstås göra det by the book. Ringde och blev kopplad till allt från viltvårdare till veterinär. Ingen som hämtar döda djur på tomtmark en helg. Till slut som sagt slängde jag i brännbart.
Långt senare nämner grannen som jag skämtsamt sa jag skulle slänga haren till att deras ena kanin hade rymt. Ena, har ni inte bara en svart svarade jag. Nej en brun också men den är försvunnen…
Jag antog att du hade något slags arbete mot att få en lön att leva på men vi får hoppas att du ärvt eller vunnit pengar...P pmd skrev:
/ATW
Varför?E Eld skrev:
Om det är askmolnet som gör att du oroar dig för att göra rätt är det väl bara att hälla i lite vatten lagom lång tid innan avfärd till ÅVC så lär det inte flyga runt nån aska...
/ATW
Vad menar du skulle ha hänt om du frågat personalen?P Pin skrev:Jag har faktiskt slängt ett lik i brännbartcontainern på ÅVC.Inte i matta men i en stor kartong. Och inte mänskligt. Det var kommunens viltvårdare som inte kunde komma en helg och efter lång diskussion frågade jag till slut var han hör av djurliken om han hade kunnat komma. ÅVC svarade han. Brännbart. Jag snabbade mig som fan att hiva i kollit, men då kommer en i personalen och vill kolla om det är frigolit i kartongen. Jag kastar snabbt i liket och frågar honom vad han sa.
Bakgrunden var att jag hittade en död hare utanför min dörr på min tomt. Skämtsamt samlag att vi skulle slänga den över staketet till grannen. Frun ville förstås göra det by the book. Ringde och blev kopplad till allt från viltvårdare till veterinär. Ingen som hämtar döda djur på tomtmark en helg. Till slut som sagt slängde jag i brännbart.
Långt senare nämner grannen som jag skämtsamt sa jag skulle slänga haren till att deras ena kanin hade rymt. Ena, har ni inte bara en svart svarade jag. Nej en brun också men den är försvunnen…
/ATW
För att inte göra det komplicerat. Släng haren i skogen nästa gång. Det gör mer nytta där än att eldas. Småkryp kommer älska dig.P Pin skrev:Jag har faktiskt slängt ett lik i brännbartcontainern på ÅVC.Inte i matta men i en stor kartong. Och inte mänskligt. Det var kommunens viltvårdare som inte kunde komma en helg och efter lång diskussion frågade jag till slut var han hör av djurliken om han hade kunnat komma. ÅVC svarade han. Brännbart. Jag snabbade mig som fan att hiva i kollit, men då kommer en i personalen och vill kolla om det är frigolit i kartongen. Jag kastar snabbt i liket och frågar honom vad han sa.