27 190 läst ·
278 svar
27k läst
278 svar
Städa ur gammalt hus, sopsortera?
Folket på återvinningscentralerna arbetar åt oss. Vi är deras arbetsgivare (om än indirekt). Jag ser på dem som servicepersonal och det är mycket bra att det finns folk som jag kan fråga om jag är osäker på var en grunka ska slängas. Det brukar i allmänhet fungera bra.Sommartorparn skrev:
Sist jag besökte den lokala återvinningscentralen blev dock en jeppe sur för att jag gjorde om min parkering lite (för att inte stå i vägen för andra). "Bestäm dig för om du ska stanna eller åka", sa han (ungefär), "vi stänger om fem minuter; jag hoppas folk respekterar det". Jag slängde mina kartonger och skulle sen slänga en grunka för vilken jag var osäker på vilken container som passade bäst. Jag tittade efter den sura jeppen och såg honom lämna containerområdet. Så jag fick gissa lite.
Om ÅVC:n vill att alla ska ha lämnat området vid stängningsdags så kan de inte släppa in folk fem minuter innan stängningsdags. De får faktiskt vänta på att folk blir klara innan de stänger butiken och går hem. Annars är risken stor att skräp hamnar fel.
Redigerat:
I Linköping får jag inte komma med traktor och vagn till återvinningen, tur att jag inte är miljömupp och cyklist för då hadde jag svårligen fått trasiga sängar och byggavfall till återvinning utan att hyra container.Maskintok skrev:vi har det lämpligt...
En container kostar ca 4000 kr.
Så länge det är t, ex brännbart och endast det så är det bara att kasta på..
Men vill man blanda så kostar det 7900 kr.
glas, plåtburkar åker i var sitt oljefat.
Sedan lastar jag dessa med traktorn på släpvagnen och åker till återvinningen.
Där lossar personalen, och ställer ner faten vid vagnen.. Sedan är det bara att åka hem igen och börja om..
Allt övrigt eldas upp.. i hög eller tunna..
sortera ut matavfall skulle jag aldrig göra...
Ja det mesta som är eldningsbart det bränner jag..F fribygg skrev:
ett år så tände jag spispannan med gamla möbler.. fin tändved
hade en massa gamla däck..
lokala båthamnen ville ha den som fänder, eller vad det heter vid bryggorna
Nä inte så länge jag inte får betalt för detta.P pmd skrev:
Vill man ha mina sopor så ska man helst betala för dem.. Inte tänker jag göra jobbet åt andra plus betala dem... nä nä..
miljö och allt det där... Kan andra ha ångest över, jag bryr mig inte..
Bra där! Mycket bättre än att elda upp dem. Däck innehåller ämnen som är mycket olämpliga att släppa ut i atmosfären. Det är faktiskt olagligt att elda däck. Det är ett miljöbrott med fängelse i straffskalan.Maskintok skrev:
Du får ju knappast betalt om du eldar upp matavfallet …Maskintok skrev:
Tomma glasflaskor då? Skänker du bort dem?
Brukar ha sålt dem till öststaterna annars..P pmd skrev:
elda däck.. det höll far på med..
luktar så förbannat... annars så..
egentligen är det konstigt att inte staten har hittat på någon lag om att vara dum i huvudet också.. Men det är klart då hade de inga samarbetspartier till regeringen...
Jodå, frågan om tomglas var nog lite överflödig. Vad gör du med tomglas? Jag frågade en gång på ÅVC om det fanns något bättre sätt att slänga tomglas än att peta in dem en och en i en glasigloo, med risk för hörselskador, och fick till svar att jag kunde slänga dem i en container för deponi. Nästa gång jag var där blev jag dock stoppad från att göra så.
Det är helt absurt att man ska behöva slänga tomflaskor en och en istället för att bara tömma kassen i en container. Någon tycks ha fått hjärnsläpp i planeringen. Ja, jag vet varför glasigloos utanför matvarubutiker ser ut som de gör, men på en ÅVC finns ingen anledning att använda glasigloos.
F.ö. håller jag i princip med om att vi borde få betalt för råvaror.
Det är helt absurt att man ska behöva slänga tomflaskor en och en istället för att bara tömma kassen i en container. Någon tycks ha fått hjärnsläpp i planeringen. Ja, jag vet varför glasigloos utanför matvarubutiker ser ut som de gör, men på en ÅVC finns ingen anledning att använda glasigloos.
Förstår inte varför miljötomtar tror att man bara ska skänka bort allt man äger även sopor i miljöns namn och sedan betala stora summor varje år för att skiten skall väck... trots att allt detta redan är betalt på skattsedeln.. bästa vore att riksdagen tog upp motion om att kommunerna inte fick ta ut avgifter på den enskilde... Det är redan betalt.P pmd skrev:Jodå, frågan om tomglas var nog lite överflödig. Vad gör du med tomglas? Jag frågade en gång på ÅVC om det fanns något bättre sätt att slänga tomglas än att peta in dem en och en i en glasigloo, med risk för hörselskador, och fick till svar att jag kunde slänga dem i en container för deponi. Nästa gång jag var där blev jag dock stoppad från att göra så.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nädu, sophanteringen betalas med avgifter för de som använder tjänsten, inte med skatten. Det är inte samma plånbok.Maskintok skrev:Förstår inte varför miljötomtar tror att man bara ska skänka bort allt man äger även sopor i miljöns namn och sedan betala stora summor varje år för att skiten skall väck... trots att allt detta redan är betalt på skattsedeln.. bästa vore att riksdagen tog upp motion om att kommunerna inte fick ta ut avgifter på den enskilde... Det är redan betalt.
Varför ska det vara gratis att slänga ditt gamla skräp? Du betalar förmodligen rätt stora summor varje månad för att skaffa hem nytt skräp, det är där den stora kostnaden ligger.
Nä inte alls.SågspånPappspikEternit skrev:
Det stora kostnaden för min del ligger i att sortera och åka iväg med olika sorter av avfall.. Som t, ex glasburkar.. plåt, plast mm
hushållsavfall mm..
De grejer jag har släpat hem har betalat för dessa idiotiska avgifter..
Men förklara då varför jag ska betala kommunal skatt om inte den skatten har används till att betala uppkomsten av dessa miljöstationer, och sedan har man sett att det kostar i underhåll mm och då tar man ut avgifter...
Så nä jag tror lika mycket på dig som på han Som gick på vattnet..