Jag är medveten om att några trådar handlar om ungefär detta, men jag har inte hittat/fattat något svar som funkar i mitt fall.

Byggde växthus i somras och satte snedsträvor i gavlarna som stabiliserar väldigt effektivt. Men det är ju inte snyggt - vad kan ge samma effekt, men vara lite mindre iögonfallande?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
frimson skrev:
Jag är medveten om att några trådar handlar om ungefär detta, men jag har inte hittat/fattat något svar som funkar i mitt fall.

Byggde växthus i somras och satte snedsträvor i gavlarna som stabiliserar väldigt effektivt. Men det är ju inte snyggt - vad kan ge samma effekt, men vara lite mindre iögonfallande?
Du kan dra vajer istället men måste då dra båda diagonalerna eftersom vajern (förstås) bara kan ta dragkrafter
 
En vajer i kryss, alltså? Ja, det kanske ser bättre ut. Nu har jag ju skruvar, inte bara i hörnen utan i alla reglar. En vajer kaj jag bara fästa i hörnen då, antar jag. Men kanske får samma stabilitet ändå?

Tack för svar, jag kanske kör på det istället.
 
frimson skrev:
En vajer i kryss, alltså? Ja, det kanske ser bättre ut. Nu har jag ju skruvar, inte bara i hörnen utan i alla reglar. En vajer kaj jag bara fästa i hörnen då, antar jag. Men kanske får samma stabilitet ändå?
Riktigt lika bra blir det väl inte. Den nuvarande strävan stagar ju upp hela konstruktionen men om huset i sig är så stadigt att det enda egentliga problemet är att hela väggen blir skev borde vajer bli tillräckligt bra. Jag antar att man kanske skulle kunna fästa den i reglarna den passerar men jag är tveksam till om det gör så mycket skillnad.
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Okej, det lutar ändå åt att jag behåller snedsträvorna. De kanske ger mer stabilitet än nödvändigt, men det får vara värt att det inte är den snyggaste lösningen.
 
Du behöver bara ha snedsträvor i hörnen, betydligt mer dekorativt...googla på korsvirkeshus så förstår du vad jag menar. En sträva i var hörn.

Annars beroende på glasets styrka och infästning så får du ju en skivverkan som tar bort behov av strävor...
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Aah, skulle det räcka? En sträva i de yttersta "facken" alltså. Ser ju riktigt fint ut. Tack för det tipset! Det kör jag på.

(Glasen i gavlarna är bara stiftade och kittade. Därför tror jag inte det går utan någon form av snedsträva.)
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.