Jag är medveten om att några trådar handlar om ungefär detta, men jag har inte hittat/fattat något svar som funkar i mitt fall.
Byggde växthus i somras och satte snedsträvor i gavlarna som stabiliserar väldigt effektivt. Men det är ju inte snyggt - vad kan ge samma effekt, men vara lite mindre iögonfallande?
Byggde växthus i somras och satte snedsträvor i gavlarna som stabiliserar väldigt effektivt. Men det är ju inte snyggt - vad kan ge samma effekt, men vara lite mindre iögonfallande?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Du kan dra vajer istället men måste då dra båda diagonalerna eftersom vajern (förstås) bara kan ta dragkrafterfrimson skrev:Jag är medveten om att några trådar handlar om ungefär detta, men jag har inte hittat/fattat något svar som funkar i mitt fall.
Byggde växthus i somras och satte snedsträvor i gavlarna som stabiliserar väldigt effektivt. Men det är ju inte snyggt - vad kan ge samma effekt, men vara lite mindre iögonfallande?
En vajer i kryss, alltså? Ja, det kanske ser bättre ut. Nu har jag ju skruvar, inte bara i hörnen utan i alla reglar. En vajer kaj jag bara fästa i hörnen då, antar jag. Men kanske får samma stabilitet ändå?
Tack för svar, jag kanske kör på det istället.
Tack för svar, jag kanske kör på det istället.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Riktigt lika bra blir det väl inte. Den nuvarande strävan stagar ju upp hela konstruktionen men om huset i sig är så stadigt att det enda egentliga problemet är att hela väggen blir skev borde vajer bli tillräckligt bra. Jag antar att man kanske skulle kunna fästa den i reglarna den passerar men jag är tveksam till om det gör så mycket skillnad.frimson skrev:
Du behöver bara ha snedsträvor i hörnen, betydligt mer dekorativt...googla på korsvirkeshus så förstår du vad jag menar. En sträva i var hörn.
Annars beroende på glasets styrka och infästning så får du ju en skivverkan som tar bort behov av strävor...
Annars beroende på glasets styrka och infästning så får du ju en skivverkan som tar bort behov av strävor...
Aah, skulle det räcka? En sträva i de yttersta "facken" alltså. Ser ju riktigt fint ut. Tack för det tipset! Det kör jag på.
(Glasen i gavlarna är bara stiftade och kittade. Därför tror jag inte det går utan någon form av snedsträva.)
(Glasen i gavlarna är bara stiftade och kittade. Därför tror jag inte det går utan någon form av snedsträva.)
Redigerat:
Klicka här för att svara
