Mitt timmerhus är byggt runt 1815, men grunden är nyare. Den byttes runt 1910 till en klassisk stenfot med stora kluvna block av granit. Dessa ligger grunt, nästan på markytan, och delar av grunden har sjunkit en del. Det är inget problem för mig att golven lutar, men processen får gärna avstanna. Diskbänken monterades 1970 och lutar, och badrumsgolvet från 1980 har inte fall som det borde. Således verkar det som att stenarna inte lagt sig still ens efter lång tid.

Nu ska jag upp med golven på bottenvåningen för att förbättra isoleringen. Det är alltså vanlig trossbotten och torpargrund med mycket få ventiler. Nu blir grunden åtkomlig från insidan så då finns det möjlighet att göra något åt den, men vad? Finns det något sätt att stabilisera grundstenarna? Jag vill inte byta hela grunden, men gärna bromsa sättningarna. Jag har funderat på att fästa dubb i stenarnas insida och gjuta en balk innanför som ökar den bärande ytan, men vet inte om det fungerar. Någon som har förslag?
 
De där kilastensgrunderna har fördelen att det är enkelt att rulla ut stenarna och förstärka underlaget och rulla in dem på sin plats igen.
Som jag förstår det sjunker bara ena sidan eller ena ändan på huset? I så fall är det den du skall grunda om medan den ändan eller sidan som står stadigare på sin gamla grund får fortsätta göra det.

Gissar jag rätt att det under den svaga delen finns ett lager lera ovanpå grus eller annat hårt material medan den delen som inte har sjunkit står direkt på hårt material?
 
Tack för svaret! Det är en sida som sjunker. Hela huset står på ett tjockt lager finkornigt sandsediment, så det borde vara samma förutsättningar. Det är lutning från huset på den sida som sjunkit och det ser ut som att man har fyllt upp lite där, så kanske är det därför det inte står helt stadigt.

Helst skulle jag slippa flytta 14 meter sten fram och tillbaka. De är rätt stora, flera är 1,5 meter långa och någon ännu längre. En metod att stabilisera grunden med stenarna på plats vore skönt. Kan du komma på något sätt att lösa det?
 
T Treetex skrev:
Tack för svaret! Det är en sida som sjunker. Hela huset står på ett tjockt lager finkornigt sandsediment, så det borde vara samma förutsättningar. Det är lutning från huset på den sida som sjunkit och det ser ut som att man har fyllt upp lite där, så kanske är det därför det inte står helt stadigt.

Helst skulle jag slippa flytta 14 meter sten fram och tillbaka. De är rätt stora, flera är 1,5 meter långa och någon ännu längre. En metod att stabilisera grunden med stenarna på plats vore skönt. Kan du komma på något sätt att lösa det?
Det kan jag inte men jag kan lära dig grunderna i hur man baxar omkring kilastenar. Om de bara är 1,5 meter långa klarar man dem ensam om det riktigt kniper men det sparar mycket arbetstid om man får litet hjälp av någon tonåring eller gamling eller sjukling, såkallad "halvkarl" som kan plocka kilar under när man själv lyfter med spettet.

Jag skulle gärna vilja se bilder.
 
H heimlaga skrev:
Det kan jag inte men jag kan lära dig grunderna i hur man baxar omkring kilastenar. Om de bara är 1,5 meter långa klarar man dem ensam om det riktigt kniper men det sparar mycket arbetstid om man får litet hjälp av någon tonåring eller gamling eller sjukling, såkallad "halvkarl" som kan plocka kilar under när man själv lyfter med spettet.

Jag skulle gärna vilja se bilder.
Det låter som en väldigt enkel sak att flytta fram och tillbaka, men hur går man tillväga för att få tillbaka dem dikt an mot syllen? Jag vill inte lyfta huset, eftersom jag misstänker att murstockarna kommer att krångla. De är original av gråsten, så de är knöliga och knappast fria från resten av huset.

Min dröm är fortfarande att det ska gå att öka bärigheten på stenarna där de ligger. Det vore så mycket enklare. Jag har inget behov av att räta upp huset, men vill se till att det står kvar som det är.
 
T Treetex skrev:
Det låter som en väldigt enkel sak att flytta fram och tillbaka, men hur går man tillväga för att få tillbaka dem dikt an mot syllen? Jag vill inte lyfta huset, eftersom jag misstänker att murstockarna kommer att krångla. De är original av gråsten, så de är knöliga och knappast fria från resten av huset.

Min dröm är fortfarande att det ska gå att öka bärigheten på stenarna där de ligger. Det vore så mycket enklare. Jag har inget behov av att räta upp huset, men vill se till att det står kvar som det är.
Första frågan är om sandsluttningen är så brant att sanden trycks undan och huset sätter sig därför? Ett långsamt ras. Så som det kan bli vid nipor.

Annars är det väl att ta bort ett par stenar i gången och gjuta en grundsula under mark. Lägg dit stenarna tillbaka ovanpå den nya sulan och kila under dem med sprilar (flata stenflisor) Lägg en bräda som stoppare på var sida och gjut tunnflytande betong i springan mellan sula och sten. Om du läter armeringsjärnen sticka ut ur ändan på sulan kan du gjuta ihop nästa sektion med dem och så nästa och nästa.
 
H heimlaga skrev:
Första frågan är om sandsluttningen är så brant att sanden trycks undan och huset sätter sig därför? Ett långsamt ras. Så som det kan bli vid nipor.

Annars är det väl att ta bort ett par stenar i gången och gjuta en grundsula under mark. Lägg dit stenarna tillbaka ovanpå den nya sulan och kila under dem med sprilar (flata stenflisor) Lägg en bräda som stoppare på var sida och gjut tunnflytande betong i springan mellan sula och sten. Om du läter armeringsjärnen sticka ut ur ändan på sulan kan du gjuta ihop nästa sektion med dem och så nästa och nästa.
Det låtet enkelt, förutom det där med att flytta stenarna. Vore det helt förkastligt att på insidan gjuta en kantbalk som man fäster i stenarna? Se den otroligt kladdiga skissen. Det skulle öka ytan mot underlaget, förutsatt att man får betong och sten att hålla ihop. Handritad skiss som visar en vägg med stenar och en betongkantbalk. Texten "Tross", "Vägg" och "Sten" markerar olika delar av konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det går. Om inte vikten kommer ned mitt på bärytan kapsejsar hela stenfoten utåt. Jag har sett det ske några gånger.
 
H heimlaga skrev:
Jag tror inte det går. Om inte vikten kommer ned mitt på bärytan kapsejsar hela stenfoten utåt. Jag har sett det ske några gånger.
Det har jag också misstänkt, men hoppades ha fel. Då återstår väl bara att pyssla med spett och skoler, som de platta stenkilarna kallas i mina trakter.

Får man upp stenarna i samma höjd som de låg från början, eller får man räkna med att tappa någon cm i höjd under processen?

Och återigen, tack så mycket för ditt engagemang!
 
T Treetex skrev:
Det har jag också misstänkt, men hoppades ha fel. Då återstår väl bara att pyssla med spett och skoler, som de platta stenkilarna kallas i mina trakter.

Får man upp stenarna i samma höjd som de låg från början, eller får man räkna med att tappa någon cm i höjd under processen?

Och återigen, tack så mycket för ditt engagemang!
Bra fråga. Jag skulle lyfta huset så mycket jag vågar. Skorstenarna är ju äldre än sättningen så det borde gå att få tillbaka en del. Då har man råd att förlora en centimeter eller högst två när stenarna och timret finner sin plats igen efter lyftet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.