Staketet har börjat svaja och detta är inte min hemmaplan så jag vänder mig hit för lite tips och råd.

Det verkar som om det är plintarna som glappar, själva infästningen av staketet i plintjärnen ser stabil ut.

Jag har själv inte byggt staketet så jag vet inte vilken typ av plintar som är använda.

Vad har ni för tips, ska jag försöka byta ut plintarna till större stabilare (om de nu ev. är inte den största varianten) eller ska jag försöka packa om materialet runt om existerande plintar?

Eller kanske både byta ut dem och försöka packa hårdare?

Och hur packar man hårdare, räcker det att trycka till med fötterna eller ska man ha en maskin att packa med?

• 17795395387841073980966365837472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djupt ner i marken sitter plintarna?

Centano Centano skrev:
Hur djupt ner i marken sitter plintarna?
Jag vet faktiskt inte. Jag har inte velat gräva och kolla innan jag har någon grundtanke om vad som behöver göras.

Tex hur man ska packa på bästa sätt osv.

Nissens
Fresope Fresope skrev:
Jag vet faktiskt inte. Jag har inte velat gräva och kolla innan jag har någon grundtanke om vad som behöver göras.

Tex hur man ska packa på bästa sätt osv.
Jag skulle nog stabilisera staketet med stöttor och sedan gräva ut vid varje plint/ankare och så gjuta runt dom. Mycket jobb…

Börja med att kolla om det verkligen är plintarna, om det finns sådana, som glappar. Kan ju vara jordankare istället.

En alternativ lösning för att få staketet stadigare kan vara att bygga odlingramar som staketet fästs i.

Nissens Nissens skrev:
Jag skulle nog stabilisera staketet med stöttor och sedan gräva ut vid varje plint/ankare och så gjuta runt dom. Mycket jobb…
Om möjligt skulle jag vilja hitta en lösning som jag kan hantera själv, och gjutning ligger utanför mitt kunnande, så jag hoppas att det går att lösa på annat sätt, men om inte så tackar jag för tipset, och då får jag hyra in någon att hjälpa mig helt enkelt.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Börja med att kolla om det verkligen är plintarna, om det finns sådana, som glappar. Kan ju vara jordankare istället.

En alternativ lösning för att få staketet stadigare kan vara att bygga odlingramar som staketet fästs i.
Det ser verkligen ut som plintar, det lilla man kan se.

Jag vill inte bygga till något utan lösningen måste bli att på något sätt få det stabilt utan tillbyggnader.

• 20260517_112741.jpg
    Skapa konto
Det är inte så enkelt så att trät är slut vid infästningarna? Vad rör sig om du knuffar på det?

Det vore bra om du grävde bort jorden vid stolpskon så att det går att se vad som finns under.
Är det för resten sådana fästen bara på insidan av stolpen eller finns det på utsidan också?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det är inte så enkelt så att trät är slut vid infästningarna? Vad rör sig om du knuffar på det? Jag tror inte det
Z z_bumbi skrev:
Det är inte så enkelt så att trät är slut vid infästningarna? Vad rör sig om du knuffar på det?
Jag tror inte det, det där inte ut så när jag blickar på staketet.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det vore bra om du grävde bort jorden vid stolpskon så att det går att se vad som finns under.
Är det för resten sådana fästen bara på insidan av stolpen eller finns det på utsidan också?
Det finns likadana fästen på utsidan.

Jag har grävt upp vid en stolpe och ser att det verkar vara olika, på ett annat ställe är jag tydligt att det är en köpt färdiggjuten betongplint. Och här är det ut så här som på bilden.

Och vid denna "plint" ser jag tydligt att när jag vickar på staketet så rör sig staketet mer än själva "plinten", vilket får mig att tro att plinten är lite svag i konstruktionen. 20260524_153346.jpg
Skapa konto

Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Det visar sig vara plintar, inte jordankare.

Men det är olika sorters plintar, dels som den är, men på ett annat ställe ser jag ganska tydligt att det är en köpt färdiggjuten plint.

• 20260524_153346.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.