Staketet har börjat svaja och detta är inte min hemmaplan så jag vänder mig hit för lite tips och råd.
Det verkar som om det är plintarna som glappar, själva infästningen av staketet i plintjärnen ser stabil ut.
Jag har själv inte byggt staketet så jag vet inte vilken typ av plintar som är använda.
Vad har ni för tips, ska jag försöka byta ut plintarna till större stabilare (om de nu ev. är inte den största varianten) eller ska jag försöka packa om materialet runt om existerande plintar?
Eller kanske både byta ut dem och försöka packa hårdare?
Och hur packar man hårdare, räcker det att trycka till med fötterna eller ska man ha en maskin att packa med?
Det verkar som om det är plintarna som glappar, själva infästningen av staketet i plintjärnen ser stabil ut.
Jag har själv inte byggt staketet så jag vet inte vilken typ av plintar som är använda.
Vad har ni för tips, ska jag försöka byta ut plintarna till större stabilare (om de nu ev. är inte den största varianten) eller ska jag försöka packa om materialet runt om existerande plintar?
Eller kanske både byta ut dem och försöka packa hårdare?
Och hur packar man hårdare, räcker det att trycka till med fötterna eller ska man ha en maskin att packa med?
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Börja med att kolla om det verkligen är plintarna, om det finns sådana, som glappar. Kan ju vara jordankare istället.
En alternativ lösning för att få staketet stadigare kan vara att bygga odlingramar som staketet fästs i.
En alternativ lösning för att få staketet stadigare kan vara att bygga odlingramar som staketet fästs i.
Om möjligt skulle jag vilja hitta en lösning som jag kan hantera själv, och gjutning ligger utanför mitt kunnande, så jag hoppas att det går att lösa på annat sätt, men om inte så tackar jag för tipset, och då får jag hyra in någon att hjälpa mig helt enkelt.Nissens skrev:
Det ser verkligen ut som plintar, det lilla man kan se.Pjosk75 skrev:
Jag vill inte bygga till något utan lösningen måste bli att på något sätt få det stabilt utan tillbyggnader.
Z z_bumbi skrev:
Det finns likadana fästen på utsidan.Pjosk75 skrev:
Jag har grävt upp vid en stolpe och ser att det verkar vara olika, på ett annat ställe är jag tydligt att det är en köpt färdiggjuten betongplint. Och här är det ut så här som på bilden.
Och vid denna "plint" ser jag tydligt att när jag vickar på staketet så rör sig staketet mer än själva "plinten", vilket får mig att tro att plinten är lite svag i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visar sig vara plintar, inte jordankare.Pjosk75 skrev:
Men det är olika sorters plintar, dels som den är, men på ett annat ställe ser jag ganska tydligt att det är en köpt färdiggjuten plint.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden