Tja! Jag har en fråga i tankarna som jag själv försökt lösa men inte fungerat så bra. Jag köpte ett matbord i ek. Bordet är ganska högt och är ganska vingligt. Jag försökte skruva dit en L formad metall bit för att stabilisera det men det gick inte så bra! Har ni några tips på vd jag kan gör för att få det att funka? Tack!!!!

F
På vilket sätt är det vingligt? Sitter inte delarna ihop? Är benen olika långa? Välter det lätt?

Var satte du metalldelen?

F fredrik.johansson skrev:
På vilket sätt är det vingligt? Sitter inte delarna ihop? Är benen olika långa? Välter det lätt?

Var satte du metalldelen?
jag satte metall delen i hörnet på all 4 ben... funkar ej. Bordet välter inte men det är otroligt vingligt när man tex ska skära något på sin talrik.

Mats-S John Smith skrev:
Prova med 2st FÖRSTÄRKTA L-plåtar på varje ben. Dom förstärkta L-plåtarna har en "utbuktning" innan vinklehörnet, gör stor skillnad :)
Typ det här:
[länk]
jag köper de imorgon! Tack!!

Här ser ni bordet

• Träbord med stolar i ett rum, dekorerat med blommor och en tänd lykta, med viss oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord sett på nära håll med detalj av ben och metallbeslag, i bakgrunden en stol och fönster.
    Skapa konto
Fadai
Det där är en ganska värdelös konstruktion. Köp lite trä (ek) och sätt en tvärslå mellan benen på kortsidorna, ganska högt upp, sätt sen en på längden mellan tvärslåarna. Så slipper du fula metallbeslag.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mats-S
Fadai Fadai skrev:
Det där är en ganska värdelös konstruktion. Köp lite trä (ek) och sätt en tvärslå mellan benen på kortsidorna, ganska högt upp, sätt sen en på längden mellan tvärslåarna. Så slipper du fula metallbeslag.
Man kan nog "dölja" metallbeslagen med någon passande färg i "ekkulör". Bra mycket diskretare än att sätta massa extra brädor kors och tvärs. Dessutom blir ju den på längden klart irriterande när man sitter vid bordet, det ser ju inte ut att vara så extremt brett bord ...

Fadai
Jo, antagligen. Är det inte solitt trä är det knappast värt besväret.

Sätt en tvärslå mellan benen på kortsidan och skruva dina vinklar sedan i längdriktning ..

De där små plåtvinklarna gör väl ingen nytta alls?
Jag skulle limma och skruva kraftiga trekanter i ekträ i hörnen mellan bordsskiva och ben.
Så här alltså:
Träbord med påritade röda trianglar som föreslagna förstärkningar i hörnen.
Skapa konto

Gärna två tum tjocka, och helst både mot lång- och kortsida.
Och bordet verkar så högt att det inte kommer att störa vanliga sittande.
Är det ett barbord?

• Gilla
Musse0413
  • Laddar…
D09
Dra fast det i väggen :cool:

• Gilla
Musse0413
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.