Tja! Jag har en fråga i tankarna som jag själv försökt lösa men inte fungerat så bra. Jag köpte ett matbord i ek. Bordet är ganska högt och är ganska vingligt. Jag försökte skruva dit en L formad metall bit för att stabilisera det men det gick inte så bra! Har ni några tips på vd jag kan gör för att få det att funka? Tack!!!!
Prova med 2st FÖRSTÄRKTA L-plåtar på varje ben. Dom förstärkta L-plåtarna har en "utbuktning" innan vinklehörnet, gör stor skillnad 
Typ det här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340027/
Typ det här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340027/
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Det där är en ganska värdelös konstruktion. Köp lite trä (ek) och sätt en tvärslå mellan benen på kortsidorna, ganska högt upp, sätt sen en på längden mellan tvärslåarna. Så slipper du fula metallbeslag.
Man kan nog "dölja" metallbeslagen med någon passande färg i "ekkulör". Bra mycket diskretare än att sätta massa extra brädor kors och tvärs. Dessutom blir ju den på längden klart irriterande när man sitter vid bordet, det ser ju inte ut att vara så extremt brett bord ...Fadai skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De där små plåtvinklarna gör väl ingen nytta alls?
Jag skulle limma och skruva kraftiga trekanter i ekträ i hörnen mellan bordsskiva och ben.
Så här alltså:
Gärna två tum tjocka, och helst både mot lång- och kortsida.
Och bordet verkar så högt att det inte kommer att störa vanliga sittande.
Är det ett barbord?
Jag skulle limma och skruva kraftiga trekanter i ekträ i hörnen mellan bordsskiva och ben.
Så här alltså:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gärna två tum tjocka, och helst både mot lång- och kortsida.
Och bordet verkar så högt att det inte kommer att störa vanliga sittande.
Är det ett barbord?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden