Hej, har ett gammalt hus där vi ska renovera övervåningen. Rummet de gäller är 6×4 meter och balkarna ligger i långa riktningen. Det är 4 balkar varav 2 ligger ute i kanterna, så det är ju långt imellan balkarna. Problem nummer 2 är att innertaket på rummet under är upphöjt mellan balkarna så där förlorar man höjd. Min tanke är att riva bort det gamla golvet, försöka att lägga på balkarna så att det blir ungefär i vatten och sedan lägga ett undergolv av spåntade plank 42×120 så att man fördelar ut trycket så gott det går, vad tror ni om detta?
//Thord

• Vardagsrum med träbjälkar i taket, lädermöbler, öppen spis och diverse inredning som speglar gammaldags stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial och vägg mot ett fönster i ett rum under renovering med synliga träbalkar och en strömkabel på golvet.
    Skapa konto
  • Renovering av övervåning med synliga träbalkar, isoleringsmaterial och spånskivor under taklutning. Material upplagda längs väggen.
    Skapa konto
Vilket är problemet du vill lösa? Jag får inte riktigt ihop hur det är uppbyggt. Golvåsarna vi ser i taket på undervåningen är väl längsgående i huset? På bilden vid gaveln på övervåningen kan man se ett brädgolv under spånskivorna som också är längsgående. Det känns som att det saknas något i din beskrivning.

• Gilla
tomson och 2 till
  • Laddar…
S
De där balkarna i taket ser ut som fejkbjälkar.

Har du höjt taket på ovanvåningen? Konstruktionen ser ju rätt lustig ut nu.

• Gilla
Avemo och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att balkarna i ditt vardagsrumstak bara är dekoration

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
C
Tror också det är fejk. Ser ingen logik i att bygga bjälklaget så.

Är väl bara ihopspikade lådor i taket.
Var ju populärt med fejkade synliga takbjälkar för ett otal år sedan

A Avemo skrev:
Vilket är problemet du vill lösa? Jag får inte riktigt ihop hur det är uppbyggt. Golvåsarna vi ser i taket på undervåningen är väl längsgående i huset? På bilden vid gaveln på övervåningen kan man se ett brädgolv under spånskivorna som också är längsgående. Det känns som att det saknas något i din beskrivning.
Mitt problem är att det befintliga golvet är för gungigt, jag måste få det mer stabilt, utan att bryta upp innertaket i under våningen. Därför var min tanke att ta bort dom gamla golvspånskivorna samt det gamla trägolvet som verkar ligga under skivorna, och lägga på ett spåntat kraftigt plankundergolv.

T Thord58 skrev:
Mitt problem är att det befintliga golvet är för gungigt, jag måste få det mer stabilt, utan att bryta upp innertaket i under våningen. Därför var min tanke att ta bort dom gamla golvspånskivorna samt det gamla trägolvet som verkar ligga under skivorna, och lägga på ett spåntat kraftigt plankundergolv.
Krysskolva bjälklaget uppifrån, skruvlimma golvspån på ovansidan, om avstånden mellan de befintliga golvbjälkarna är större än 55 cm kompletterar du med fler golvbjälkar, om de befintliga bjälkarna är klena eller bara ligger något för glest kan du prova att skruva på en bräda på sidan av bjälkarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Thord58 skrev:
På vilket vis är det gungigt? Är det bjälklaget som sviktar gör det ingen verkan att lägga ett kraftigare golv. Då måste golvreglarna förstärkas. Men det ser du ju när du rivit bort golvet

Edit
Är mest troligt inget bjälklag utan golvet ligger väl troligen bara på underarmen på takstolen.

Redigerat:
T Thord58 skrev:
Jag tror inte att det är rätt lösning. Det ser ut att vara ett utrymme som aldrig varit avsett att inredas. Det går att förstärka. Men det är troligen bjälklaget snarare än golvbräderna som sviktar.

A Avemo skrev:
Jag tror inte att det är rätt lösning. Det ser ut att vara ett utrymme som aldrig varit avsett att inredas. Det går att förstärka. Men det är troligen bjälklaget snarare än golvbräderna som sviktar.
Jo så är det, men min tanke var att med kraftigare spåntade plank så fördelade man ut trycket på större yta, vilket skulle göra det mer stabilt.
Men rent konstruktionsmässigt så skulle jag lägga till fler balkar och förstärkt upp det så, men jag försöker hitta en annan lösning.

T Thord58 skrev:
Jo så är det, men min tanke var att med kraftigare spåntade plank så fördelade man ut trycket på större yta, vilket skulle göra det mer stabilt.
Men rent konstruktionsmässigt så skulle jag lägga till fler balkar och förstärkt upp det så, men jag försöker hitta en annan lösning.
Då är det väl enklare att limma på ett lager golvspånskivor uppe på de befintliga.

T Thord58 skrev:
De kan nog finnas flera lösningar. Men jag tror att du måste räkna med att det är bjälklaget som skall förstärkas. Inte ytan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Då är det väl enklare att limma på ett lager golvspånskivor uppe på de befintliga.
Jo, så är det nog, skall ta detta i beaktande.
Tack för visat intresse och feedback back 😀

Spekulerar lite bara:
Antagligen är huset inte byggt för att vinden ska vara bostadsyta.
Takbjälkarna ser ut att vara 5x5"? Dvs inte särskilt grova. De är isf gjorda för ett lätt tak - halm eller takspån.
Underarmarna är säkert i samma dimension 5x5" eller kanske 5x6", med spännvidd 4 m. Kan mkt väl vara så att det inte finns några motsvarande bjälkar mellan takstolarna utan det är cc 120 cm eller iaf i den häraden. Det blir då lite svikt i golvet men inget som bör vara ngt problem bärighetsmässigt.

Rummet är väldigt långt för att vara i ett gammalt (?) hus, vilket indikerar att man tagit bort mellanväggar. I vår gamla kåk med liknande konstruktion, dvs 5x6" bjälkar med varierande cc 100 - 140 cm och spännvidd 5,5 m så ligger 6x6-8" bjälkar i längsled med huset mellan tvärväggar med avstånd 3 - 3,6 m. Takstolarnas underarmar är ihopskruvade med dessa bjälkar med stora handsmidda vagnsbultar. Tänker att om det varit liknande i TS hus så har den förstyvningen försvunnit när man antagligen tagit bort en mellanvägg för att göra rummet i bottenvåningen större. Dvs ett rum 4x6 m istf 2 rum ca 4x3 m.

Som andra skrivit så måste bjälkarna förstärkas, vilket enklast görs med högre reglar spikade på sidorna om de befintliga. Det gör dock att golvet kommer att komma ngn dm högre vilket kanske inte fungerar rent praktiskt där uppe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.