2 417 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Stabil infästning i gipsskiva - högskåp
Vi har renoverat badrummet och på ena sidan där vi har kommod, duschvägg, handdukstork mm. har vi satt in reglar (kortlingar) samt plywood samt våtrumsgips. På de sidor vi från början inte hade planerat för något har vi bara en vanlig gips + våtrumsgips. Nu har vi i efterhand kommit på att vi ville ha ett högskåp på en vägg vi inte förstärkt varken med regel eller plywood, det är således vanligt gips+våtrumsgips+kakel. Går det att göra stabila infästningar för ett högskåp i detta? Hade man åteminstone hittat en stående regel att ha som en fästpunkt men regeldetektorn jag har går ej genom de tre olika materialen. Så min fråga är stabil fästpunkt endast i 2lager gips + ytskiktet (kakel)?
Nödlösning är golvstående högskåp, men snyggast och mest praktiskt utan ben.
Nödlösning är golvstående högskåp, men snyggast och mest praktiskt utan ben.
Från andra sidan kan vi inte gå, tänker inte renovera det rummet igen. Vetefan varför vi inte satte iaf plywood i hela rummet, arbetade för snabbt och utan uppritade planer 
Genom googling har jag sett att det finns olika pluggar och expanderbultar men jag vet ej vilka som kan vara bäst och om ens någon av dem är tillförlitliga nog även om de angivna krafterna ska räcka. Ni som har erfarenhet av detta ge råd!
Genom googling har jag sett att det finns olika pluggar och expanderbultar men jag vet ej vilka som kan vara bäst och om ens någon av dem är tillförlitliga nog även om de angivna krafterna ska räcka. Ni som har erfarenhet av detta ge råd!
Ok, låter som ett alternativ med Mollyplugg. Det som jag noterat på de högskåp som jag läst monteringsanvisningar är att de inte får monteras annat än i betong, regel eller konstruktionsdetalj - kanske konstruktionsdetaljen syftar på mollypluggat etc?! i så fall har vi väl löst problemet. De ska väl ändå inte väga mer än 50-60kg med innehåll.
Klicka här för att svara