Hej!

Jag har inte så mycket erfarenhet av renovering och har letat efter trådar på ämnet men inte hittat någon som adresserar min fråga.

Bor i en hyresrätt med extremt lite förvaring och har därför tänkt få till ett förvaringsrum/walk-in-closet i sovrummet (bifogar en bild). Det blir rätt smalt så det blir i så fall öppna garderober. Tanken är att använda Ikea pax 2x100cm+1x50cm som skruvas ihop. Vi hade tänkt regla upp en vägg att skruva fast garderoberna i men problemet är att vi inte får göra hål i golvparketten för hyresvärden. Vi får däremot borra i väggar och tak.

Finns det någon lösning som gör att garderoberna står stabilt (har småbarn)? Till exempel fästa den innersta garderoben i väggen?

Tacksam för svar!

• Ritning över sovrum med markerad placering för förvaringsrum/walk-in closet med Ikea Pax-garderober (2x100 cm och 1x50 cm).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det räcker att den uppreglade väggen sitter fast i väggen och taket. Den liggande regeln (syllen) som man sätter de stående reglarna på kommer att ligga kvar av tyngden uppifrån.

• Gilla
Majomat
  • Laddar…
Jag har gjort liknande. La en skumgummimatta mellan golvet och regeln som ligger på golvet. Såg till att de stående reglarna sitter i ordentligt spänn mellan golv och tak. Har IKEA garderober med skjutdörrar på ena sidan av väggen (fastskruvade). Allt är jättestabilt.

• Gilla
Majomat
  • Laddar…
Att klä baksidan med skivor alternativt en grund hylla gör det hela stadigare.

Jag planerade en variant åt bekanta där garderobsstommar och hyllstommar saxades så man hade en garderob och två hyllor åt vad som i det här fallet är sovrum och sedan två garderober och en hylla åt klädkammaren. En av hyllorna på vardera sidan hade krokar för kläder och sedan hyllor.

• Gilla
Majomat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.