Jag kommer troligen att skaffa ny bil närmaste dagarna, och funderar då på att byta ut stereon mot en Android-baserad bildator (typ, någon av de här: http://www.aliexpress.com/wholesale...0150423051626&SearchText=car+computer+android ).

Jag funderar då på en SSD-disk inkopplad via USB för att kunna ha mycket data. Jag har dock extremt dåliga erfarenheter av elektronik i bil som inte är avsedd för bil. Glömmer man att koppla ur den vid start/stopp så tenderar saker att gå sönder.

Någon som har erfarenhet av hur robust SSD är mot sådant?

Nu sitter ju inte SSD-disken direkt på 12V-matningen, så det är spänningsregulatorn i datorn som avgör om du får något problem. Själva SSD'n gillar nog inte spänningsvariationer. Som du själv märkt måste elektronik som ska drivas från 12V i en bil tål en hel del. Den typ av dator du länkar till är gjord för att sitta i en bil, så om den är bra konstruerad borde det fungera med vilken SSD som helst. Den största risken är i så fall logiska fel i filsystemet om spänningen försvinner tvärt eller sjunker för lågt under användning. Du kan sätta en diod och ett litet batteri/kondensator/superkondensator närmast bildatorn för att minska den risken.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Dubbel och trippelkolla bara att de verkligen filtrerar 12V linan. Har sett en hel del skrot ( i mina ögon) son helt enkelt utgår från att bilens el ska vara ren nog vilken den naturligtvis inte är

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.